Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny distortion-pedal. Hvilken?


NCWP

Anbefalte innlegg

Hai!

Jeg er interessert i en distortion-pedal som jeg kan spille alt fra Franz Ferdinand og Interpol med, til RATM, QoTSA og Muse. Den skal helst være billig, og gitarlæreren min forklarte meg at jeg burde kjøpe en analog pedal eller så? Det han mente var at i en Roland Cube (som jeg har) er f.eks metal eller r-fier-lyden synther, noe jeg ikke ønsker.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte du lyden av forsterkeren din før gitarlæreren sa at den ikke var bra? I så fall bør du ignorere ham, og kose deg med utstyret du har. Forsterkermodellene er ikke "synther", men de er digitale, det er grunnen til at Cube-forsterkeren har muligheten til å etterligne forskjellige forsterkertyper. At en pedal (eller en forvrengningskrets generelt) er analog betyr heller ikke nødvendigvis at den høres bra ut.

Personlig synes jeg at Roland Cube er en helt ok øvingsforsterker hvis man har et begrenset budsjett og ønsker mange slags lyder.

Det som er viktig å huske på er at forsterkeren er grunnelementet i lyden din, og en dyrere forsterker vil i mange tilfeller høres "bedre" ut (selv om det jo er subjektivt). Hvis du kjøper en distortionpedal vil lyden fortsatt farges av forsterkeren din. Roland Cube er en ganske rimelig forsterker, og grunnlyden holder ikke akkurat profesjonelt nivå, faktorer som høyttaler-element og slikt spiller også inn. En distortion-pedal vil i beste fall være en marginal forbedring, og er i mine øyne bortkastede penger i ditt tilfelle.

Hvis du er ute etter bedre lyd, vil jeg råde deg til å spare pengene, og heller satse på en bedre forsterker et stykke frem i tid. Jeg vet ikke hvor gammel du er eller hvor mange penger du har, men du burde klare deg med det du har inntil du får spart opp mer. Kjøper du en vrengpedal kommer du sikkert til å synes at den er helt rå og være kjempefornøyd en kort periode, men vil bare være midlertidig. Selvfølgelig kan du bruke den pedalen du eventuelt kjøper på en annen forsterker også, men jeg vil råde deg til å fokusere på en god forsterker først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter siste taler! Kunne ikke sagt det bedre selv ;)

Hvis du betaler en tusenlapp for en OK pedal er du nesten halvveis til en OK forsterker... Kos deg med det du har, og ikke minst: Finn ut hvilken lyd på forsterkeren din du liker best, og hva du kunne ønske deg var bedre med akkurat den lyden. Da er det lettere å finne den forsterkeren som passer for deg, gitaren din, spillestilen din, og ikke minst smaken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skulle bestemme deg for å kjøpe en pedal er det flere som selger custom handlagde og kjente merkevare-pedaler her på forumet. Det er først og fremst du som skal være fornøyd med lyden, ikke gitarlæreren din. Det er mange av den eldre garde som har satt seg veldig imot den digitale revolusjonen som har vært de siste årene. Ikke gjør dette du også. Om det skal være analogt eller digitalt er mer en smakssak. Noen liker sterile lyder med uendelige muligheter som digitale pedaler og multieffekter gir, mens noen liker den gammeldagse lyden analoge pedaler gir. Jeg tilhører den andre kategorien, og har lagt Cuben og GT-8'en min på hylla :D

Om du har lite med penger, er det mye bedre å spare til en forsterker av det bedre slaget. Når du har en Cube har du alle de effekter du kommer til å trenge i lang tid framover, og etter min erfaring tar ikke Cube andre effekter enn de innebyggede noe særlig godt så det kan hende at lyden faktisk blir dårligere om du bruker en effektpedal på den.

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuben har jo tøff vreng til alt fra RATM, Metallica og mer!

Men sett fra en annen side, så er det veldig lurt å ha en distortionpedal dersom du spiller i band.

Veldig ofte man får bruk for det under konserter der man ikke får ta med eget utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å lage en ny tråd. Så, hvilke er bra distortion pedaler til Metal? Har en Metal Zone nå som jeg forsovet er fornøyd med, og skal kjøpe ny amp snart. Så har egentlig ingen planer om å kjøpe ny Distortion Pedal, men mange som har sagt til meg at MT-2(Metal Zone) er en ganske dårlig pedal egentlig. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å lage en ny tråd. Så, hvilke er bra distortion pedaler til Metal? Har en Metal Zone nå som jeg forsovet er fornøyd med, og skal kjøpe ny amp snart. Så har egentlig ingen planer om å kjøpe ny Distortion Pedal, men mange som har sagt til meg at MT-2(Metal Zone) er en ganske dårlig pedal egentlig. Hva synes dere?

Hva andre har sagt til deg har lite å si så lenge du er fornøyd. Imidlertid vil det være en god idé å velge en forsterker som har nok gain til å spille metal uten bruk av pedaler når du skal kjøpe deg ny (hvis det er slik at du primært spiller metal). Pedaler er gøy, men en god forsterker er viktigere for lyden, ihverfall hvis du spiller metal.

Endret av fiskehode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å lage en ny tråd. Så, hvilke er bra distortion pedaler til Metal? Har en Metal Zone nå som jeg forsovet er fornøyd med, og skal kjøpe ny amp snart. Så har egentlig ingen planer om å kjøpe ny Distortion Pedal, men mange som har sagt til meg at MT-2(Metal Zone) er en ganske dårlig pedal egentlig. Hva synes dere?

Den er helt ålreit så lenge man orker å knote litt med den, men som nevnt farger den jo lyden groteskt mye. Får Metallica-lyd med en Telecaster, vet ikke om det er positivt eller negativt :P

Vil på det sterkeste anbefale en Tonebone Hot British! Solgte akkurat min da jeg ikke hadde bruk for den (ingenting slår 5150-vreng til metal!).

Sjekk denne videoen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.