Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på forsterkere. Hva?


NCWP

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt.

De to eksemplene du gir er en kombo-forsterker (selve forsterkerchassiset og høyttalerelement i samme kasse), og et stack som består av av topp (kun forsterkerchassis i egen kasse) og kabinett (en egen kasse for høyttalerelement(er). Dette er to forskjellige layouts på forsterkerdesign, men har ikke veldig mye å si for lyden. I tillegg er det en forskjell mellom de to at Roland Cube'n er en modeleringsforsterker, dvs at den er laget for å "etterligne" flere andre kjente forsterkermodeller.

Hovedskillet mellom forsterkere trekkes gjerne mellom transistorforsterkere og rørforsterkere. Førstnevnte benytter seg (naturlig nok) av transistorer, mens sistnevnte bruker vakumrør (tubes), litt sånn som man fant i gamle radioer og lignende. Transistorforsterkere er generelt mindre, lettere og rimeligere, men mange mener at rørforsterkere har overlegen lyd. Det finnes selvfølgelig bra og dårlige eksempler innenfor begge sjangere. Begge eksemplene du viser til er forøvrig transistorforsterkere.

Ønsker du å finne ut mer om dette, anbefaler jeg å søke litt på google eller wikipedia, det er skrevet mye om dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt.

De to eksemplene du gir er en kombo-forsterker (selve forsterkerchassiset og høyttalerelement i samme kasse), og et stack som består av av topp (kun forsterkerchassis i egen kasse) og kabinett (en egen kasse for høyttalerelement(er). Dette er to forskjellige layouts på forsterkerdesign, men har ikke veldig mye å si for lyden. I tillegg er det en forskjell mellom de to at Roland Cube'n er en modeleringsforsterker, dvs at den er laget for å "etterligne" flere andre kjente forsterkermodeller.

Hovedskillet mellom forsterkere trekkes gjerne mellom transistorforsterkere og rørforsterkere. Førstnevnte benytter seg (naturlig nok) av transistorer, mens sistnevnte bruker vakumrør (tubes), litt sånn som man fant i gamle radioer og lignende. Transistorforsterkere er generelt mindre, lettere og rimeligere, men mange mener at rørforsterkere har overlegen lyd. Det finnes selvfølgelig bra og dårlige eksempler innenfor begge sjangere. Begge eksemplene du viser til er forøvrig transistorforsterkere.

Ønsker du å finne ut mer om dette, anbefaler jeg å søke litt på google eller wikipedia, det er skrevet mye om dette temaet.

Jeg tenker ikke på de to spesifike forsterkerne. Det er heller at jeg lurer på hva forskjellen er mellom en stor forsterker (stack) og en liten forsterker, om det er noe annen forskjell enn lyd. Jeg har vært på konserter hvor noen bruker f.eks en liten Vox AC-30, mens andre bruker enten Orange eller Marshall-stacks. Dette ble vanskelig forklart. Jeg lurer egentlig på forskjell og hvorfor man velger å bruke en type framfor den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe særlig forskjell på de to forsterkerene siden de begge er transistor utenom effektene på cuben og størrelse. I Marshallen har du delt forsterker og høytalerkabinett, mens i Cube'n er begge deler i en kasse.

Øystein Greni bruker små Vox'er på konserter og blåser alt og alle til faen, men han mikker opp forsterkeren gjennom anlegget(Men det er god lyd i den fordi det er en rørforsterker). Grunnen til at han ikke bruker andre store forsterkere er fordi folk har forskjellig smak på forsterkerlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke på de to spesifike forsterkerne. Det er heller at jeg lurer på hva forskjellen er mellom en stor forsterker (stack) og en liten forsterker, om det er noe annen forskjell enn lyd. Jeg har vært på konserter hvor noen bruker f.eks en liten Vox AC-30, mens andre bruker enten Orange eller Marshall-stacks. Dette ble vanskelig forklart. Jeg lurer egentlig på forskjell og hvorfor man velger å bruke en type framfor den andre.

Er nok hva man liker selv og hva man synes låter bra. For å dra den litt lenger så kan du jo sjekke ut dette bilde, han som eier denne riggen spiller stortsett stooooore arenaer og stadioner. Så hvis du ser bort i fra alt rallemikke på venstresiden der så får han kun lyden sin ut i fra 2 små ac-30'er. og det låter jo knall det også B)

http://media.photobucket.com/image/the%20e...am/EdgesRig.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.