Web Analytics
Jump to content

Stell av Røramper


Gnome
 Share

Recommended Posts

Vel, tenkte at dette kanskje kunne komme godt med:

Skifting av rør:

Skifting av rør er ikke vanskelig, du skrur opp chassiet, finner røra og drar dem rett ut. Du trenger litt kraft, så pass på at kretskortet ikke bøyes for mye. Enkelte amper har sånne metal-deksler på røra, men de er relativt enkle å få av.

Når du skrur av/på ampen

Som de aller fleste vet, tryker du først på powerknappen, så på Standby-knappen når du skrur den på, og omvendt når du skrur den av. Når du skrur den på, må du vente litt før du tar standbyknappen. Rørene varmes opp, og det tar tid. Noen steder tar det også tid før spenningen når 6,3v, og før det er ingen god tid å skru på ampen. Så vent minst et halvt minutt. Bias i poweramper, må lade seg påå, ettersom dette er likespenning, så her bør du, for å unngå unødvendig slitasje, vente i et par minutter, dessuten lyder det dritt når røra er kalde og er underbiaset.

Når du skrur den av, trenger du ikke være så nøye, men det er en fin vane å ta standby først så powerknappen. Når du skrur den av, er det ikke noe som tar skade av at du gjør ting for fort.

Hvis du først er inne i ampen...

Se etter hvit guffe. Kondiser som er gåene vil lekke denne guffa før eller siden. Gamle kondiser gjør også dette etterhvert. Fant i går to kondiser som var limt sammen i preampen min, så de må jeg få bytta snart.

Faren for gamle kondiser ligger først og fremst i powersupplyen. Har sett et bilde av en Fender-powersupply som har eksplodert. Heldigvis putter de av slike sikkerhetsgrunner kondisene inn i metallbokser, men uten den, hadde hele ampen gått rett til helvete. Så hvis du har en amp som er over 12 år, burde du sende den til service, for å få målt og eventuellt bytta disse, gjelder også andre kondiser, spesielt de som kommer etter hvert rør i lydkretsen (coupling capacitor). Etter 15 år kan dette bli farlig for ampen.

Små enkle mods

Det er mange småting man kan gjøre selv av små mods. Bright-switcher, utbytte av potter (til høyrer/lavere verdier). Hvis du liker mye mellomtone i enfenderamp, bytter du ut mellomtone potten, som vanligvis er 10k, med en 25k. Du finner masse sånne ting på Google for eksempel. Hvis du finner tegninga av ampen din (schematic), kan du "komponere" egne mods, hvis du kan litt om hva som påvirker tonen mest, som ikke er så vanskelig.

Veksling mellom rør-typer

Det er sagt mye om dette, og det trenger ikke være for vanskelig, men kan være det, og man får ikke alløtid resultatet man ønsker. Forskjeller i rør kan være motstanden du på ha på platen, BIAS, nivå, utgangs-resistansen osv. Å endre BIAS er ikke så vanskelig, det er stort sett bare å finne trimpoten, og skru ivei mens man måler over en 1homs motstand mellom pin 3 på EL84, eller pin 8 på EL34, 6V6 og 6L6 og jord, og mål over denne. Men, utgangstrafoen er ikke alltid like enkel å få has på, du ser, motstanden i selve trafoen må stå i stil med plate-resistoren, og på 6L6 er denne ofte 4 ganger så stor som på EL34. Det vil mange ganger funke, men på noen amper vil noe brenne, noe lyde stygt, eller ikke lyde i det hele tatt, så snakk litt med en teknikker før man gjør dette. Det er som sagt ikke no pes å gjøre det selv, men snakk med noen andre om det. I tillegg er utgangstrafoen der for å gjøre signalet lavohmig, slik at det kan drive en høytaler. Og utgangsmotstanden trenger ikke være lik på alle rør. Men dette er også noe som ikke alltid gjelder. Så det vil fortsatt være ganske enkelt å konvertere.

BTW: Veksling mellom preamp-rørene 12AT, 12AY og 12AX-7 rør, er bare å bytte. Men et 12ax-7 rør kan brenne noe, ettersom det har mye høyere gain enn et 12AT-7 rør. Hvis det gjelder Reverb-kretser, så ikke bytt, noe kommer til å bli brent, i mange tilfeller.

Ellers

Ellers er det mye en kan fikse selv. På min Studio Preamp må jeg bytte tre potter, og det ekke noe pes, ettersom loddepunktene er lett gjenkjennelige, og lett tilgjengelige. Å bytte kondensatorer er litt vanskeligere, men også overkommelig. Bytting mellom rørtyper med forskjellig pin-kombinasjon, kan fort bli veldig knotete.

Løkke tel!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg fikk skifta fra EL34 til 6L6 i min amp. en Koch Multitone 50W. Dette var ikke noe problem for min amp, men det varierer sikkert fra amp til amp...Jeg fikk en mekaniker til å gjøre det da. Han justerte bias.

Trodde egentlig at det skulle bli stor forskjell, men det ble det ikke. Karakteristikken i ampen ble noen lunde lik, Cleanlyden ble lit rundere, men nå trenger jeg mere gain på grunge kanalen for å å få same breake up og trøkk. Lead kanalen ble det også mye mindre trøkk i.

Link to comment
Share on other sites

mangler jo bare et par bilder nå... :)

kjempeartikkel...

vil bare nevne at du kan få forskjellige 12ax7-rør.. noen har f.eks mer 'gain' enn andre etc.. rørene bruker å ha noen ekstra bokstaver etter 7-tallet... f.eks 12ax7eh...

Link to comment
Share on other sites

Jada, Det beskriver ofte hvem som har laget den, i ditt tilfelle Electro Harmonix. Ellers har Mesa også en del sånne postfixer som mange mener man ikke hører forskjell på.

Ellers har du jo rør som 12AT-7, som har mindre gain enn 12AX-7. Brukes ofte i reverb-kretser, etc.

Ellers har du jo det slik at 12AX7 = ECC83, 12AT-7 = ECC81, tror ECC82 heter 12AY-7 på amerikansk, men ekke helt sikker. Ellers er 5881 det samme som 6L6...

Ironisk nok bruker Marshall, som er Engelske amerianske navn i schemmer og info etc, mens amerikanske Fender bruker europeiske...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.