Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker/løsning til øving hjemme


Anbefalte innlegg

Heisann kloke hoder,

Har spilt gitar noen år, og har et par elektriske og halvakustiske gitarer. Har blitt lite spilling på de elektriske da jeg ikke har hatt forsterker de siste årene.

Nå tenkte jeg at jeg skulle skaffe meg litt utstyr igjen og lurte derfor på hvordan man gjør dette mest praktisk. Er nemlig også glad i synge litt til spillingen, og vil derfor ha en løsning som er fin til begge deler. Mulig det blir litt hjemmestudio/forsterker komboer her. Kunne tenkt meg å ha muligheten til å kjøre dette på bare hodetelefoner, i tillegg til ut av forsterker/monitor. Har pc'er også, så løsninger som innebærer bruk av slikt er også greit.

Hva er det mest hensiktsmessige utstyret å kjøpe?

Altså innspill på løsning her mottas med takk.

/Bobbykjetta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet!

Det letteste å gjøre (som jeg synes er det mest praktiske) er å bruke PC til innspilling.

Det du trenger da er et lydkort du kobler til PC enten via expressport eller USB/FireWire.

I de fleste lydkort er det både jack og XLR tilkobling, noe som gjør at du kan koble både mikrofon on gitar/bass/synth til.

De aller fleste lydkort kommer også med en lett-utgave av et opptaksprogram, og dette holder vel i ditt tilfelle.

Om du ønsker å bruke en forsterker, mikker du bare denne opp og bruker XLR, vil du bruke modelleringsprogrammene til lydkortet plugger du bare gitaren rett i lydkortet.

Og selvfølgelig er det hodetelefonutgang i alle lydkort.

Kvalitet avhenger av hvor mye penger du er ute etter å bruke. Den dyreste kan blir svært dyr, men da kreves det også kunnskap om produktet.

Det mest brukervennlige er nok å kjøpe et Line6 Toneport UX2. Det har monitorutganger med egen volumkontroll, hodetelefonutgang med volumkontroll, 2x Xlr og 2x Jack innganger.

Det følger med modelleringsprogramvare som heter Gearbox. Dette har modelleringer og effekter til gitar/bass og vokal, og er svært lett å bruke.

En lettutgave av Cakewalk SONAR følger med, og gir bra lydkvalitet til opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjapt og godt svar... Leser om produktet nå, og det virker midt i blinken. Line6'n, en mic, litt kabler og monitor så skulle jeg ha et øvings/innspillingsverktøy som var nettopp det jeg var ute etter.

Takk igjen.

/Bobbykjetta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke prakke på det for mange råd, men jeg kan fortelle litt om min løsning. Jeg har en Roland MicroCube som jeg i hovedsak øver med. I tillegg har jeg en Boss GT-Pro som jeg kan koble til PC'en. Den dukker opp som eget lydkort i Sonar (som jeg bruker), sånn at man kan spille direkte inn i lydprogrammet, og lyden er kliss lik det du har i høytaleren, ganske genialt :) Det låter urovekkende i forhold til prisen, og ikke minst fleksibiliteten.

GT-Pro'en er del av et rack jeg også tar med meg når jeg spiller ute, sammen med en Rocktron All Access er det konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjapt og godt svar... Leser om produktet nå, og det virker midt i blinken. Line6'n, en mic, litt kabler og monitor så skulle jeg ha et øvings/innspillingsverktøy som var nettopp det jeg var ute etter.

Takk igjen.

/Bobbykjetta

Du kan også bare bruke Line6 Toneport > Gitar > PC. Uten noe oppmikking, med mindre du vil ha vokal.

Det beste er å ha monitor, men du kan fint klare deg med headphones eller PChøyttalere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.