Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson pickups: 500T vs 498T


Pellick

Anbefalte innlegg

Jeg har en gitar med 498t og en med 500t og i følge meg er den store forskjellen

outputen og at 500t har litt mere bass og "umph" i seg. Googler du 498t vs 500t finner du

at noen mener 498t'en er for rock og 500t'en er for metal. Muligens noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en 498T i dag, kan jeg forvente en hørbar forskjell om jeg bytter til 500T? :)

498T har jo generelt ganske lav output.

Jeg har en 498T i min Epi LP Custom. Den pickupen som var i epien før hadde mer output, men 498T låter likevell bedre, tightere.

Vil si det er en mer rock og klassisk metalpickup. SÃ¥ det vil ikke forundre meg om 500T har mer output.

Skulle gjerne prøvd en 500T..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passive pickuper med høy output har en tendens til å kun føre til grøtete i higainsettinger. Gibson 500T er definitivt en av disse. Så Pellick: Jeg ville heller sett på Duncan SH-6 Distortion eller Bill Lawrence L-500XL til metalbruk. Eller noe aktivt, seff. :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger neppe mer output enn 498-en har, siden jeg får blodvreng allerede ved halvparten så mye preampgain som f.eks Jacksonen min trenger. Men den låter mørkt og litt gjørmete, og jeg vil ha noe som låter lyst og klart til metallbruk. Jeg burde altså kanskje gå for aktive pups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det.. Min mahogny gitar ble plutsellig lysere og klarere i tonen etter at jeg bytte til 498T.. Men kanskje en moderator kan splitte denne tråden, så kan vi fortsette diskutere pickupvalg i en egen tråd.

Skal bytte ut elektronikken og få all lodding gjort skikkelig, så blir det kanskje bedre. En egen tråd hadde kanskje vært en idè ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.