Web Analytics
Jump to content

Fender JBass USA

Axxis
 Share

Recommended Posts

Guest Thunder Fingers

Noen sier at basser med gripebrett i lønn ar mer "snappy" lyd, og basser med rosentre har en varmere lyd.. personlig tror jeg at det ligger mer på det psykiske om du legger no nevneverdig merke til det. Jeg foretrekker basser med lønn pga utseendet for det meste egentlig. Gripebrettet i seg selv er så liten del av bassen at det er andre faktorer som spiller betydlig mer inn enn det.

Takk for svar folkens!

Nå fikk jeg litt forståelse.

Jeg er ganske Flea inspirert og spiller mye funk, så en mer snappy lyd er fett...

Arne.: Jeg måtte ut med 12k. fikk litt avslag.

Edited by Axxis

Jeg er til dels enig med de ovenfor, det spiller ikke all verdens rolle, kanskje, men litt rolle spiller det.

En bass med lønnegripebrett får litt mer "snappy" lyd, og sammen med swamp ash i kropp og lønnehals, gir den en helt klassisk Marcus Miller funk-lyd.

Et rosetre-gripebrett gir en varmere/mørkere tone, mens ibenholt gir veldig klar tone (en slags mellomting mellom de to ovenfor).

På Fender sine basser pleier halsen og gripebrettet å være i ett stykke (G&L splitter bassen på langs slik at D-G-strengene er på den ene halvparten, mens E-A-strengene på den andre), på noen er lønnegripebrettet lagt på på samme måte som et rosetre-gripebrett. Men i tilfellet ett stykke, synes ikke jeg det er så rart om det har effekt på lyden. :)

Det andre er et mer psykologisk aspekt av det hele. Nemlig at en hals med lønnegripebrett for meg oppleves som litt mer "klumpete" enn en hals med rosetre-gripebrett. Dette skyldes ganske enkelt at halsen SER tykkere ut fordi det er lønn hele veien. *hehe*

Jeg har egentlig ikke noen basser med lønnegripebrett. hmmmmmmm må jeg ut og kjøpe?

Guest Thunder Fingers

De fleste moderne fendere, med mindre det er reissuebasser, har pålimt gripebrett, slik som rosentre bassene. I tilfellet med swamp ash/lønne gripebrett, så velger jeg å tro at det er asken som har noe å si for lyden, ikke den tynne delen med lønn på toppen av en mye tykkere del med lønn...