Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av gitar (Nybegynner)


newbie

Anbefalte innlegg

Hei!

Har søkt litt på forumet men har ikke blitt så mye klokere :)

Jeg har 0 erfaring med gitarspilling eller noe instrument i det hele tatt, men nå har jeg

bestemt meg for å kjøpe en rimelig gitar å lære meg dette.

Jeg synger i et country-band så jeg er ikke HELT ukjent med musikk :)

Planen er å på sikt spille litt gitar i bandet også. En country vokalist uten gitar er jo temmelig labert ;)

Kravene til gitaren er ikke veldig store.

-Stålstrenger

-Mikrofon

Har sett litt på denne

https://www.gitarbutikken.com/index.php?sho...;visprodukt=925

Er dette en brukbar nybegynner gitar?

Hva trenger jeg av annet utstyr?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse Stagg- gitarene har jeg prøvd flere av, og de er forbausende bra. Jeg har ikke noen problemer med å si at den er en helt kurant gitar som man fin kan spille på.

Siden du spiller i band, tipper jeg at den elektriske lyden er litt viktig for deg, det samme med at gitaren er rask og grei å stemme. Derfor tror jeg at du også bør kikke på Ibanez- gitarer, fordi en del av de har et meget bra pickupsystem fra anerkjente B-band, og innebygget tuner.

I det minste gjelder det AEL-serien.

Det er enklere å bruke enn en sånn "ledningstuner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt og informativt svar :)

Er det denne du tenker på da?

https://www.gitarbutikken.com/index.php?sho...;visprodukt=900

Blir desverre en litt annen prisklasse ann jeg hadde tenkt meg men.

Skjønner det kan være lurt å bruke noen kroner når man først handler.

Så disse Stagg gitarene har ikke så god elektrisk lyd?

Fungerer den innebygde tuneren i Stagg'n bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt kjapp da jeg svarte, på bildet så det ikke ut som om tuneren er innebygget. Den er sikkert helt grei. Jeg har ikke sammenlignet den elektriske lyden, jeg bare vet at den B-band- enheten som sitter i Ibanezen er forbausende bra. Jeg har bare spilt uten forsterker på de tre Stagg- modellene jeg har prød, og det er som sagt bra gitar for pengene.

Jeg tenkte ikke på en Spesiell AEL, hvis du kikker på Ibanez.no finner du flere gitarer i serien, både billigere og dyrere enn den du linket til. Du får stort sett det du betaler for.

Et alternativ for scenebruk er en av de "tynne" akustiske Ibanez- gitarene, kun 8 cm tykke. De har god elektrisk lyd, få feedbackproblemer, ser ut som en kassegitar, men har ikke en akustisk lyd som er mye å skryte av, naturlig nok. Det er gitarer som er ment å brukes med forsterker, eller over en PA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Tror jeg går for en Stagg til å begynne med. Blir en stund til jeg skal på scena med gitar likevel :)

Men da kan det bli veldig aktuelt med en "tynn" Ibanez. Veldig kul :)

Hvilket utstyr er lurt å ta med i samme slengen?

Hvilke plekter f.eks?

Capo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En capo er grei å ha, og det samme med plekter. Plekter finnes i uendelig mange varianter, men når folk spør, synes jeg et godt startsted er å handle et par røde og et par hvite sharkfin- plekter. Det er ikke sikkert det er plekter som du liker, men det er plektre som mange kan bruke uten å få problemer med det.

Jeg tror det blir oppunder hipp som happ om du kjøper Ibanez eller Stagg, men jeg tror nok det er flere gitarister som vil råde deg til å handle en Ibanez- gitar enn en Stagg.

Det kommer av flere grunner. Stagg lager stort sett rimelige gitarer, og de fleste har spilt på en dårlig Stagg, særlig elgitarene kan være av ymse kvalitet. Ibanez lager alt fra billige til gitarer til godt over 20000, og har et bedre rykte av den grunn.

Litt med bakgrunn av dette fikk jeg en meget positiv overraskelse da jeg prøvde Stagg kassegitarer. Særlig en, som kostet 3500. Den kan måle seg med Ibanezen min som koster et par lapper mer i komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ikke sharkfin-plekterne er noe særlig å spille med, men det er jo smak og behag. Kan jo eventuelt bruke en 50-lapp og kjøpe noen f.eks Dunlop USA Nylon (litt mer tradisjonelle i formen) i forskjellige tykkelser (personlig liker jeg godt 0,73mm til akkustisk, men det er jo også smak og behag), og finne ut litt hva du liker å spille med. Smaken er jo som kjent som baken :)

Ang. gitar så skal jeg prøve å ikke forvirre deg så mye mer, siden Castor har sagt så mye vettugt. Må jo nevnes at det er utallige gitarprodusenter i din prisklasse, og jeg tror det finnes noen som har prøvd både gode og dårlige eksemplarer av samtlige av de merkene, men skulle jeg valgt selv så tror jeg kanskje jeg ville gått for en Ibanez (eller kanskje en Yamaha. Disse har jeg også fått registrert god omtale av), da jeg tror kvalitetsvariasjonene kan være mindre her enn hos mange andre.

Uansett; lykke til med valget av gitar! Fornøyd blir du nok uansett skal du se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Trivelig å få god hjelp på et forum :) Det er ikke noen selvfølge.

Sliter litt med å finne en Ibanez i min prisklasse. (helst ikke så mye over 3000,-)

Det finnes kanskje ikke? Har funnet en del med smal kasse, men det passer dårlig enda.

Skal kikke litt på Yamaha også.

Angående plekter så tror jeg jeg kjøper litt forskjellige å finner ut hva jeg liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Stagg med pickup - en litt annen modell enn den du har men i samme prisklasse: Stagg A 4006 N. Den er ikke dårlig, ok lyd både med og uten forsterking. Det er en Ovation-kopi, med kropp av et slags plast-materiale. Lokket er av laminert gran, sånn er det vel på de fleste andre billige gitarer også. Stemmeskruene er ok, halsen er også ok å spille på etter at jeg har senket strengehøyden litt.

Hvis du vil ha noe litt bedre, med mye bedre lyd, ville jeg gått for en gitar med massivt lokk av gran eller ceder. Har nylig kjøpt en Seagull, den er utrolig bra men mye dyrere med massiv mahogny bak og i sidene og gran i lokket. Men samme produsent i Canada, Godin, lager også Art & Lutherie som er deres billigmerke. De har også massivt lokk av enten gran eller ceder, og her er det veldig mye gitar for pengene. Litt mer ok med en gitar laget av Godins egne instrumentmakere i Quebec i Canada enn hos en ukjent underleverandør ett eller annet sted i Kina synes jeg. Godin-gitarene har en veldig entusiastisk forhandler i Trondheim, men det ser ikke ut til at han har noen med pickup akkurat nå. Du kan jo prøve noen av de store utenlandske forhandlerne, f.eks. denne. Hvis lenken kom riktig opp skal du her ha fått opp pris til Norge, dvs. at tysk moms ikke er med. I tillegg kommer 20 $ for frakt, norsk moms (25 % både på prisen og på frakten) og mellom 100 oog 200 kroner til transportøren for å ordne med betaling av den norske momsen. Jeg har bestilt mye derfra og det fungerer godt. Detteser ellers ut til å være et veldig godt tilbud på en enklere Seagull, her er det også pickup.

Uansett - lykke til.

Endret av Snibur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.