Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefal meg sanger..


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

Dersom du hører en melodi, kan du synge den etterpå? Nå snakker vi en enkel melodi. Hvis du kan det så er det et fint utgangspunkt. Dersom du tar en melodilinje du fint kan synge, som "ja vi elsker" - prøv å overføre den til gitaren. Det er jo forsåvidt en smal sak, og ikke svært tidskrevende, men jeg mener det er god øving. Høre en låt der du finner noen fraser eller en melodi og bare spill det. Hvis du klarer det enkelt er det svært bra.

En annen ting gehør er nyttig for er improvisering. Jeg har et nokså godt gehør, men jeg har dessverre dårlig oversikt over gitaren, ergo jeg vet ikke hvor skalaer ligger. Men på en annen side - hører jeg en akkordprogresjon finner jeg skalaen på nokså få sekunder. Så gehør er nyttig, men fungerer best i samarbeid med teori. Akkord teori er jeg derimot stødigere på, og det å lære å plukke akkordprogresjoener er veldig god trening. Det handler om å høre om det er dur eller moll (og om det er en septim der), og finne hvilken funksjon akkorden har (altså hvilken skalatone den ligger på).

Så anbefaler deg å drive litt mengdetrening i forskjellige enkle melodier og/eller akkordprogresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et dataprogram som heter earmaster. Det er også en god hjelp til gehørtrening.

Hvis målet er "å kunne spille sanger på gitaren", er det fin trening å trene posisjonspill, og spille meldodistemmen på sanger som du kan, barnesanger, julesanger og annet du er sikker på. Det er greit å velge sanger som har en melodi man kan synge uten komp til. Det fungerer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.