Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Copyrighting


Anbefalte innlegg

Hei der! Jeg spiller i et band. Vi skriver egen musikk, og vi lurer på hvordan vi får copyrighted sangene våre så vi tørr legge dem ut på nettet.

Hvordan gjør man det?

Er dette gratis? Hvis ikke; er det nok å betale en gang, eller må man betale en gang i tiåret/året/måneden etc.?

Hvem må man ta kontakt med?

Man tekst og melodi copyrigthes separat eller får man copyrighted hele sangen når man først gjør det?

Tusen takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke copyright i Norge. Vi har opphavsrett. For å ha opphavsrett må du kunne bevise at du har laget verket. Dette kan du gjøre ved å sende en CD som datostemplet (rekommandert) postsending til deg selv og IKKE åpne konvolutten. Dette holder i retten. Vil du ha betalt om en låt evt blir spilt på radio, må du registrere verket hos TONO. Dette koster nok penger, men jeg aner ikke hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke copyright i Norge. Vi har opphavsrett. For å ha opphavsrett må du kunne bevise at du har laget verket. Dette kan du gjøre ved å sende en CD som datostemplet (rekommandert) postsending til deg selv og IKKE åpne konvolutten. Dette holder i retten. Vil du ha betalt om en låt evt blir spilt på radio, må du registrere verket hos TONO. Dette koster nok penger, men jeg aner ikke hvor mye.

Kan du forklare dette nærmere?

Og...

Vil det at vi har opphavsrett på sangene våre gjøre at ingen i Norge kan stjele eller kopiere musikken vår? Eller gjelder det for hele verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved å få posten til å sende deg en pakke med dato, vil du kunne bevise at åndsverket tilhører deg da du har en dato på når du laget verket. Om den andre parten ikke kan bevise en tidligere dato vil du vinne i retten. Om du åpner konvolutten er ikke datostemplingen gyldig.

Opphavsrett er direkte overførbart til andre lands copyrightlover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg undersøkte dette for ganske mange år siden, i en annen sammenheng, og da ble "postmetoden" anbefalt. Det som er å legge til, er at på den tiden hadde posten en veldig dyr "spesialtape" som kunne forsegle konvolutten, slik at det var umulig å åpne den uten å rive i filler tapen. En slik tapebit var visstnok å anbefale, da det var et bevis på at konvolutten ikke var åpnet etter datostemplingen. Om dette gjelder fortsatt, aner jeg ikke. Hvis jeg ikke husker feil, var den omtalte tapen blå, med noe trykk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.