Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Halsproblemer på hagstrøm...


McMoen

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg lurer på hva dere synes jeg bør gjøre.

For litt over 1 år siden kjøpte jeg meg en ny Hagstrøm Super Swede. Når jeg fikk gitaren var den helt ok. Etter et par måners tid begynte treveket å sette seg, og da fikk jeg en gratis oppsetting og intonering av gitaren der jeg kjøpte den. De i butikken gjorde vel så godt de kunne, men gitaren var ikke helt optimal da jeg fikk den igjen. Etter at jeg hadde gjort noen små forøk på å finjustere halsen og broa etter min smak innså jeg at gitaren trengte en båndplaning for å fungere optimalt. Ettersom jeg nå hadde flyttet til motsatt side av norge, tok jeg for enkelhetens skyld å betalte en lokal gitarrepratør 1000 kroner for denne jobben. Etter dette var gjort var halsen så nær riktig at det var levbart. Nå har det gått ytterligere et halvt år og halsen fortsetter å forandre seg... Når jeg stiller trussrodden så halsen er riktig fra 12 - 1 bånd, så får den en rar bue/ vinkel inn til der den er festet til kroppen. Hvis jeg justerer så denne delen av halsen rett, så får halsen en svak motbue rundt 4 bånd. Etter mye finpirking med trussrodden så er det beste jeg klarer uten for plagsom strengeklirr er en strengehøyde på rett over 2mm ved 12 bånd. Dette er helt ikke krise, men det blir litt for høy action for meg. Jeg har ikke en veldig hard spillestil og strengeklirr tar mye av spillegleden fra meg.

Så da kommer spørsmålet, er dette normalt? Kan jeg forvente noe særlig mindre enn 2mm strengehøyde uten strengeklirr?

En annen ting som også har skjedd med gitaren er at bridge-pickuppen har sagt takk for seg... Dette er jo en enkel sak å bytte, og en helt klar reklamasjonssak, så det bekymrer meg ikke. Men dette hjelper ikke direkte på følelsen av at jeg har fått en mandagsgitar. Det kan også være greit å ha nevnt at gitaren aldri har blitt spillt på andre steder enn hjemme i min egen stue, den har ikke vært utsatt for slag, fall, tempratursjokk, fuktighet eller andre ting jeg vet kan føre til problemer.

Bortsett fra disse problemene så synes jeg at hagstrøm super swede er et supert instrument. Halsprofilen, lyden og utseende er helt etter mitt ønske, men med forholdsvis høy action gir ikke denne gitaren meg noen godfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med butikken. Dem vil sikkert vite hvordan du oppevarer gitaren :)

Faktum at du har flyttet til en annen landsdel kan faktisk være medvirkene Ã¥rsak pga annet klima/fuktighet.

Jeg mener huske at H trussroden til Hagstrøm ikke er dobbeltvirkene? Ikke at det forklarer

problemet, men jeg husker jeg trodde det var feil på den første Hagstrøm-gitaren jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par måners tid begynte treveket Ã¥ sette seg, og da fikk jeg en gratis oppsetting og intonering av gitaren der jeg kjøpte den.

Er dette vanlig i de fleste butikker? Er det noe de skal tilby eller må man mase om det?

For å ikke spore av tråden altfor mye kan jeg vel si at det største problemet ditt sannsynligvis er følelsen av at det bare er et tidsspørsmål før du oppdager neste feil på "mandagsgitaren" din. Misunner deg virkelig ikke det. Kjenner du noen som har bra peiling på gitarer som kan titte på den for deg hadde det kanskje vært gull. En som elsker å kritisere og som ikke vil ha noe penger for det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for synspunkter.

Det er nok ikke usansynlig at klimaforandringene kan være en faktor her. Nutta ble justert når jeg fikk slipt bånda, så den virker grei. Det er vel også mulig at jeg var litt for tidlig ute med å slipe bånda. Jeg har spillt gitar i snart 20 år men dette er den første gangen jeg kjøper en helt ny el-gitar, så jeg vet ikke hvor lang tid man bør regne at det tar før trverket i gitaren har satt seg skikkelig. Kanskje jeg bare må være tolmodig og vente litt til for så og ta en ny runde med sliping...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Nå har gitaren vert på sommerferie hos imprtøren. Det viste seg at det var noen løse bånd og en deffekt pickupvelger. Etter litt liming, sliping og lodding på verkstedet deres har jeg endelig en gitar som høres og føles god:) Alt gikk på garantien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.