Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøp av pedaler


a7x

Anbefalte innlegg

Hallays alle sammen :D

Da var det på tide Ã¥ kjøpe inn pedaler. Jeg spiller pÃ¥ en Gibson SG Special Faded, inn i en Fender Hot Rod Deluxe.. Jeg spiller alt mulig, pop/gospel/rock osv.. Er med i ten sing band :)

Jeg har derfor lyst å utvide lydbildet, og planlegger å kjøpe inn delay, wah, volum, vreng, chorus, compressor og kanskje reverb..

Det jeg har tenkt å kjøpe er:

(bare å komme med andre forslag :P)

Delay: Digitech Hardwire DL-8

Wah: Vox V847

Volum: Ernie Ball Jr. eller Goodrich volumpedal

Compressor: Visual Sound Route 66

De jeg er usikker på er:

Vreng: vil ha noe lignende Motley Crue, Whitesnake, osv.. en fet vreng som høres bra ut med palmmuting :)

Chorus: Er også usikker her, sett litt på MXR Stereo chorus

Reverb: Hvis jeg skal ha blir det nok EHX Holy Grail.. Men er reverb i ampen, så vet ikke om jeg trenger :P

Noen som har noen formeninger om hva jeg bør kjøpe? :)

Takk for all hjelp folkens :D

Endret av a7x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kompressor så anbefaler jeg Visual Sound Route 66... Overdrive og kompressor i en pedal, koster vel omtrent det samme som én T-Rex pedal, og lÃ¥ter knall! Overdrivedelen i denne kan du bruke som boost for mer gain pÃ¥ f.eks. soloer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal tenke på det :)

Hvor mye selger du Tonebone'n for?

Ville det vært bra med en Route 66 sammen med Tonebone'n feks, også bruke 66 til å booste tonebone på soloer? :)

Hva med de andre pedalene? Noen forslag? :P

Endret av a7x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en killer kombinasjon ja :D

Ser de går for 1400 nÃ¥, men vi kan da alltids bli enige om noe. Jeg har ikke bruk for den lenger. :)

Ang. reverb så har jeg selv hatt en Holy Grail Plus, og den er veldig bra. Men finn ut om du klarer deg med reverben i ampen først ;)

MXR Stereo Chorus har jeg også hatt, og den er dritbra! Men den ble lite brukt, så jeg solgte den... Har en gammel Japan-Boss Flanger som kan gi meg chorusaktig lyd når jeg trenger det.

Wahen og delayen har jeg ikke prøvd, men de er sikkert fine.

Send en PM om du er interessert i Tonebonen da vel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med det som er viktigst på et pedalbrett.

Tuner, wah, vrengpedal og volumpedal syns jeg bør være grunnpakka.

Type vrengpedal er avhengig av hva slags forsterker du har, og hvordan du bruker den.

Ønsker du å bruke vrengen i ampen er det fint med en boost,

hvis du vil ha lyd fra pedal er det mye å velge mellom. Jeg syns Mudhoney låter fint på Fender amper.

Chorus, vibe, flanger, kompressor, tremolo, reverb, delay o.s.v. kan du ta etter hvert.

Det er jo også en ganske brukbar reverb i en Hot Rod Deluxe,

så det hadde jeg ikke sett på i første omgang.

Kanskje en delay er det første du bør se etter når grunnpakka er på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene :)

Jeg har tuner fra før, volum og wah pedal er valgt.. Det er vrengen som er vanskelig :P Er sÃ¥ sinnsykt mye Ã¥ velge mellom! Men jeg ønsker ikke Ã¥ bruke vrengen som er i forsterkeren, liker den ikke.. SÃ¥ mÃ¥ nok ha en distortion pedal.. :)

Trenger en litt allsidig vreng i high gain området, så kan jeg kjøpe en Visual sound route 66 til compressor og overdrive.. Bruke overdriven i 66 til litt lettere vreng :)

Noen forslag til distortion pedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvordan bruker du Hot Roden? Kjører en sjøl ogb bruker kun Clean + pedaler. I hovedsak en Boss BD2 + en 70-talls Ibanes Phazer.

Har i tillegg en Marshal Guvnor 2.

Sjekk forskjellen du får ved å kople pedaler henholdsvis Gitar-pedaler-Hot Rod og Gitar-Hot rod-Preamp out-pedal(er)-Poweramp in.

Det spørs hvor høyt du drar opp volumet på Hot Roden hva den gir fra seg av godlyd på Clean i combo med pedaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke bruker vrengkanalen på ampen, er det lurt å teste ut

hvordan clean kanalen hørs ut hvis du booster den.

Det kan låte mye tøffere enn lyden du får i vrengkanalen på en Hot Rod Deluxe,

og mye tøffere enn mange vrengpedaler.

Min grunnpakke er nok preget av at jeg har en JEN Cry Baby fra tidlig 70-tall.

Kan ikke la den ligge å slenge uten å bli brukt. Dessuten låter den stentøft på en Plexi.

Spilte mange år uten wah, men de siste par åra har den vært fast på brettet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke bruker vrengkanalen på ampen, er det lurt å teste ut

hvordan clean kanalen hørs ut hvis du booster den.

Det kan låte mye tøffere enn lyden du får i vrengkanalen på en Hot Rod Deluxe,

og mye tøffere enn mange vrengpedaler.

Tingen er at pga jeg er med i ten sing bandet, spiller jeg i kirken osv.. Og der kan jeg ikke kjøre forsterkeren så høyt.. Vet at den høres bra ut når clean brekker opp, og høres sikkert enda fetere ut med en booster foran..

Derfor trenger jeg distortion pedal som høres bra ut på ikke altfor høyt volum :)

Takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Ten-sing er fint. Slikt har avlet meget dyktige musikere og sangere.

Anbefaler deg å handle brukt, da du sparer mye penger pÃ¥ det samtidig som man kan selge videre uten tap.

Kvaliteten på utstyr er nå så bra at alt holder, selv om det er brukt :)

Dette blir jo selvsagt reklame, i og med at det er jeg selv om selger det.

Men jeg vil, selv hvis jeg skal være objektiv, anbefale deg å heller kjøpe Goodrich volumpedal enn Ernie Ball.

Godlyd.no selger disse og gir en fin omtale; http://www.godlyd.no/default.asp?page=1&am...78&p278_v=2

Disse får veldig god omtale, og er en mye bedre volumpedal på grunn av komponenter og øvrig kvalitet.

I tillegg til å ha en slik Goodrich til salgs, har jeg også en MXR Dynacomp, som du har luftet som et alternativ.

Dette er jo en klassiker som du sikkert vet, og ingen dum pedal å skaffe seg. Kan sikkert lage en pakkepris dersom ønskelig.

Her er i hvert fall annonsen min;

http://forum.gitarnorge.no/Selges-Byttes-G...ich-t20530.html

Endret av Ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.