Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmespikka bass prosjekt.


Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått trus rodene, og kan komme litt videre på denne.

Et bilde fra limingen av inlayene. Jeg freste ned treverket litt dypere enn tykkelsen på inlay materialet, også fyllte jeg det med 2-komponent lim (araldit) etterpå.

95542_s.jpg

Og ett for å se hvordan det blir :)

Nå er det bare å frese trus rod sporene, så kan jeg lime gripebrettet til hallsen. Og så frese ut for bindingen på gripebrettet + å installere fretwiren.

Men det kommer til å ta litt tid med dette prosjektet siden jeg har en del andre prosjekt som må få høyere prioritet.

95543_s.jpg

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker for tilbakemeldingene :)

Fikk frest ut sporene for truss rodene i dag, og hulrommet for justering av dem.

Jeg gikk for den litt mere moderne typen truss rod enn det som brukes (bruktes før i allefall) i Ric's. De som brukes/bruktes i Rickenbacker hadde en tendens til å bli noe problematisk med tiden. Jeg bruker en nyere type, som har toveis justering.

95608_s.jpg

Lurer på å lime gripebrettet på hallsen i morgen, og frese ut for neck bindingen.

Har laget meg en jig som jeg har tenkt å bruke til å frese spor for binding på både hallsen og kroppen. Satser også på å finfrese selve kroppen med den. Men må grovskjere ut kroppen med båndsag først.

Ferdig frest:

95607_s.jpg

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Nå har jeg etter hvert fått fatt i ett sett pickuper.

Ikke de enkleste å skaffe. De ligger fra tid til annen på Rickenbackers sider (butikk).

Har ennå ikke sett de i gull på netshopen deres, men de i chrome fikk de på lager for litt siden.

Så da er det bare å sende ringene til centrum fornikling, de fikser saken med forgylling B)

103962_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk prosjekt. Bøyer meg i pussestøvet. Skulle ønske jeg hadde tid/ferdighet/tålmodighet til å være "litt for nøye" en gang i blant, jeg også.

Men jeg går som regel for ganske raske løsninger, som aldri kommer opp på nivå med dette.

Ellers er det jo et "gap" i tid mellom de to forrige postene. Har det blitt gjort noe mer trarbeid i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det går sakte med gitarprosjektene for tiden du...

Har for mange andre prosjekter som må prioriteres først, serlig nå som sommeren er i komminga, er det masse på hus og hjem som må gjøres når man endelig er hjemme fra jobb...

Men for å se det positive i det; så blir det da mere tid til å planlegge prosjektene, så man ikke gjør så mange feil (bare noen) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såh...

Har lett litt rundt på nettet for å finne plasser hvor man kan få forgyllt disse ringene, og spurt om pris.

Det varierer noe vil jeg si...

Alt i fra 1200,- pr stk, og hos den billigste plassen fikk jeg beskjed om at forgylling er dyre greier, så det vil koste kroner 300 pr stk :)

Jeg betalte totalt ca 2200 kr. for pu'ene, med frakt og moms, så 1200 pr. stk. i forgylling er ikke verst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg den siste tiden fått gjort litt mere på denne :)

Jeg har limt på binding på gripebrettet...

IMG_0068.jpg

...Skrapt bindingen "flush" med gripebrettet...

IMG_0074.jpg

...og slik ble det da. Også har jeg begynnt med å montere fretwiren...

Jeg fikk 7cm fretwire for lite, så jeg må bestille litt mere ser jeg...

IMG_0075.jpg

IMG_0076.jpg

...Og så har jeg grovfrest hallsen....

Halls.png

...Og begynt å spikke/flie/pusse til hallsprofilen. Men jeg må kjøpe meg en slik konturmal før jeg gjør noe serlig mere med dette...

1.png

...Og frest/filt/pusset til hodet sånn delvis. Står igjen litt her også ennå...

IMG_0083.jpg

Satser på å få gjort litt mere de neste dagene :)

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.