Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe ny amp, trenger tips


Anbefalte innlegg

Det evige problemet: En bra amp, som også er allsidig...

Det kan være et tips å se etter amp med effektsløyfe, fordi du da kan kjøre et eller annet effektbrett med amp-simulering rett til effektforsterkeren. Enkelte synes multieffekter er møkk, men til sitt bruk kan de så absolutt gjøre nytten. Selv bruker jeg Egnater Rebel, som jeg er godt fornøyd med, men dersom jeg vil ha en lyd som er helt annerledes (husk at ingen amper kan ALT), kjører jeg Tonelab LE rett i effektsløyfa. Jeg slår av kabinett-simuleringen, men beholder forsterkersimuleringen. På den måten kan jeg skru meg fram til lyd som ligger nokså tett opp mot det jeg er på jakt etter. For all del - det låter ikke bedre enn en skikkelig forsterker - men det er allsidig. I tillegg får du kanskje senere lyst på en rackeffekt, og da er det jo ok å kunne kjøre den i sløyfa.

Vær obs på at ampen vil låte forskjellig alt etter hva slags kabinett den har, så hvis du er ute etter allsidighet kan det være greit å satse på topp + kabinett. Hvis du vil ha combo med ren og fin lyd, som samtidig takler pedaler bra, så har jo Fender mye fint. Det lureste er kanskje at du finner ut hva det er du savner i ampen du har i dag, og så velger nytt ut fra det. Er du f.eks. fornøyd med clean-lyden men savner god vreng, eller trenger du egentlig bare mer volum, eller synes du lyden du har er for tynn, eller - eller - eller...? Kort sagt: Hva med lyden er det du vil forandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell.. Tonelab er jo tross alt en preamp. Du setter på en måte en ny forsterker ved hjelp av Tonelab og sluttrinnet i Egnatern.

Men jeg syns mange er for kresne på lyd. Selv så har jeg prøvd meg på forskjellige effekter, forskjellige lyder osv. Men jeg havner alltid på 1-2 lyder som jeg liker best. alt annet blit utelatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det du kan gjøre er å kjøpe deg en Fender Supersonic, har en selv, og jeg spiller Metal, elsker den, drit bra clean samtidig som burn kanalen virkelig har krefter. h

Det er ikke en billig forsterker, men du kan evnt kjøpe en brukt en. Dette er en rør forsterker.

Ellers så lager Engl drit bra forsterkere, men da er man oppe i ganske høye priser.

Endret av keepofkal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor utelukke vox? Sett en AC30 eller AC15 sammen med en overdrive pedal, og en distortion til metallica-lyd så bør det bli høvelig bra.

Gitar-lyd er mer enn hvordan en krets vrenger. Prøv å chugge på en klasse-A forsterker med åpent kabinett. Det er IKKE optimalt, samma pokker hvor bra vreng-pedal man har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.