Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Øvingslokale


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har et øvingslokale, men lurer på hvordan vi skal dempe rommet. Tenker ikke da på lydisolasjon, men å ta vekk klangen i rommet. Er det like greit å bruke tepper? Vi vil ha det litt pent på rommet vårt, så vi ville prøve å unngå så mange gamle tepper i merkelige farger oppover veggene.

Kan man bruke disse mattene fra biltema? 2m x 3m for 119,- virker jo ganske billig!

http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=87657

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør repetere det avsnittet om "flatemÃ¥l" i matteboken din en gang til. Det er ikke snakk om to gange tre meter, men 40x60 cm. ganger 5. Det gir en kvadratmeterpris pÃ¥ rundt regnet en hundrings, det.

Et gammelt "rockebandtriks" for å få reflektert lyd billig (gratis) og enkelt, er å kontakte nærmeste eggeprodusent, og mase til seg en stabel med eggebrett. Disse stifter du på veggen i sjakkmønster. Ikke fyll hele veggen, det blir for mye av det gode, og det er ikke mulig å synge reint i rommet. Merk at dette ikke er lyddempende i det hele tatt, men man får mindre klang i rommet. Sliter dere med romlende dypbass, kommer dere til å fortsette å ha dette problemet. En billig bassfelle i et hjørne kan hjelpe med dette.

Tepper, gjerne hengt fra taket, sånn en ti cm unna veggen, er også meget effektivt som et alternativ, og kanskje minst like pent? Vil dere bruke litt penger, er det å fore ut veggen med reisverk, plassert slik at veggen ikke blir rett, legge i 50 mm glava og stifte på markiseduk eller filt et bra triks. Det brukes faktisk en del lydstudioer.

Uansett- gratis triks deles også ut.

- Spill tørrere. Vekk med ekko og klang

- Bort med "U" og "V" hengekøyer på EQ

- Demp dere. Trommeslagere som overdøver de andre bør lære seg å spille trommer. Ikke slå.

Som en meget koselig bivirkning, kan du regne med å fortsatt høre fuglesang når du runder 45. Det kan ikke jeg (nesten), fordi jeg mente at de triksene der var for pyser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, såklart det blir jo 200x60! Men det er aktuelt å bruke slike matter?

Trommeslageren vår er veldig dyktig, så problemet ligger ikke der. Vi bruker alltid hørselsvern da vi øver.

Egg-kartongalternativet virker jo ganske greit, men det ser jo ikke ut da. Men jeg syntes jeg har lest at eggkartong på vegg ikke var noe å gå for. Kanskje teppetrikset hadde vært noe å gått for hvis man fant noen ensfargede tepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at disse Biltemamattene er såpass dyre at dere kanskje bør kikke på noen andre muligheter, så sant dere ikke har tenkt å ta med med videre. en hundring pr. kvadrat er tross alt litt penger.

Den største fordelen med eggekartonger, er at det som regel er gratis, og det er for mange veldig viktig.

Videre vil jeg si at tepper, og løsningen med lister og så videre er bedre og bedre, men også dyrere og dyrere. Regne etter litt selv, finne ut hvor mye jobb dere vil legge i det, og så velge?

Det er tre anerkjente dempemetoder, så alle funker på sitt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere ting du har i rommet, jo mindre klang blir det. Med det mener jeg stoler, forsterkere, annet utstyr, personer som er i rommet osv.

Da har lydbølgene noe Ã¥ "kollidere" med.

Sett opp et stort skap ved ene veggen, kanskje det kan hjelpe..? :P

Noen med mer peiling får svare om det vil hjelpe eller ikke.. Men viss ja, så er jo skap nyttig også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere ting du har i rommet, jo mindre klang blir det. Med det mener jeg stoler, forsterkere, annet utstyr, personer som er i rommet osv.

Da har lydbølgene noe Ã¥ "kollidere" med.

Sett opp et stort skap ved ene veggen, kanskje det kan hjelpe..? :P

Noen med mer peiling får svare om det vil hjelpe eller ikke.. Men viss ja, så er jo skap nyttig også..

Et skap vil ikke hjelpe noe, det blir som å ha en bar vegg der istedet.

Men problemet er forsåvidt løst, da vi fikk maaange gamle tepper som vi har på gulvet og vegger. Vi var så heldige å få flotte tepper ala denne typen

Isfahan6.jpg

Så det ser ganske kult ut i lokalet nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.