Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage egne låter


Anbefalte innlegg

Hei,lurte på korleis det er med å legge ut eigne låter på f.eks Myspace el. youtube.Er det ikkje ein viss fare for at nokon andre kan ta den songen/låten og hevde at det er dei som har laga den ?Blei litt knotete skreve dette her men håpar nokon har nokre tankar om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,lurte på korleis det er med å legge ut eigne låter på f.eks Myspace el. youtube.Er det ikkje ein viss fare for at nokon andre kan ta den songen/låten og hevde at det er dei som har laga den ?Blei litt knotete skreve dette her men håpar nokon har nokre tankar om dette.

Registrer låtene hos TONO, så er du sikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster TONO-registrering penger? Vet ikke, men her er et annet forslag:

1. Brenn låten(e) dine på en CD.

2. Ta en tur på posten og send CDen til deg selv i en rekommandert og FORSEGLET konvolutt.

3. Når du mottar konvolutten, åpner du den IKKE, men oppbevarer den på et trygt sted.

Dersom det en eller annen gang skulle oppstå et rettighetstvist, så kan du levere konvolutten med gjeldende CD inn som bevismateriale. Den vil såfremt den er uåpnet OG datert (poststemplet) være et bevis på at du hadde denne låten innspilt FØR konkurrenten din hadde det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel det sikreste.Men alle som ligger ute med låter,er dei registrert hjå Tono då? Har inntrykk av at mange legg utpå det dei har ,og det går sikkert bra i dei fleste tilfeller,men tenk viss du har laga ein låt som blir "populær" og det er nokon annan som har registrert den.Er heilt amatør her så kom gjerne med innspel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster TONO-registrering penger? Vet ikke, men her er et annet forslag:

1. Brenn låten(e) dine på en CD.

2. Ta en tur på posten og send CDen til deg selv i en rekommandert og FORSEGLET konvolutt.

3. Når du mottar konvolutten, åpner du den IKKE, men oppbevarer den på et trygt sted.

Dersom det en eller annen gang skulle oppstå et rettighetstvist, så kan du levere konvolutten med gjeldende CD inn som bevismateriale. Den vil såfremt den er uåpnet OG datert (poststemplet) være et bevis på at du hadde denne låten innspilt FØR konkurrenten din hadde det...

Yes, denne er du sikret med i Norge. I Norge har man ikke copyright, men opphavsrett. Det er noen finurlige forskjeller her er jeg blitt fortalt av TONO.

Registrerer du ikke låtene hos TONO vil du heller ikke få royalties om låta av en eller annen grunn skulle bli spilt på radio/nettradio/ellers kringkastning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Jo det er ikke noe problem. MEN om den av en eller annen grunn skulle bli plukket opp av en produsent på en f.eks radiostasjon i Arkanglsk vil ikke du få noe for det om den spilles.

Men kan man ikke "etteranmelde verk", som TONO kaller det da? Mao at hvis du er litt sent ute med å anmelde noen av låtene dine, så ligger det en sum og venter på deg hvis du er blitt spilt på radio eller tv? Forutsetter kanskje at man er inni i TONO-systemet fra før...

Uansett, mulig jeg roter litt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Jo det er ikke noe problem. MEN om den av en eller annen grunn skulle bli plukket opp av en produsent på en f.eks radiostasjon i Arkanglsk vil ikke du få noe for det om den spilles.

men kan de "ta" låten din og nekte deg å skrive den om eller ligge til et vers og rote ting skikkelig til? hilsen litt bekymret preson med alt for mange låter både her og der...Håper på svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forsegling. Gjorde dette for mange år siden, riktignok ikke med musikk, men med en "oppskrift" på noe jeg hadde tenkt ut. Da hadde de en spesialtape på posten som var "tamperproof", som garanterte at det ikke var mulig å åpne konvolutten for å bytte ut innholdet. Det kan kanskje være lurt å høre om de har slikt fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier igjen: Registrer låtene hos TONO. Dato for innmelding og alt blir registrert. Kommer noen senere og gjør store penger på ei innspilling av din låt, kan du bare henvise til at "den låta har jeg i registeret hos TONO siden da og da". Enkelt og greit. "Give me the money!" :lol:

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg sier igjen: Registrer låtene hos TONO. Dato for innmelding og alt blir registrert. Kommer noen senere og gjør store penger på ei innspilling av din låt, kan du bare henvise til at "den låta har jeg i registeret hos TONO siden da og da". Enkelt og greit. "Give me the money!" :lol:

Hvordan fungerer TONO da??

Om de igger på MySpace fra f.eks 2006 og den bli lagt ut på radio og henvdet som ny i f.eks 2011 er det jo bare å se at den har lagt på MySpace siden så å så lenge, men det er vel ikke nok for å bevise at det er din låt??

Endret av egharstorbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer TONO da??

Om de igger på MySpace fra f.eks 2006 og den bli lagt ut på radio og henvdet som ny i f.eks 2011 er det jo bare å se at den har lagt på MySpace siden så å så lenge, men det er vel ikke nok for å bevise at det er din låt??

Det vet jeg ikke, men hos Tono registrerer du i hvert fall låta som ditt verk, og da er det jo i grunnen ubestridelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan jo ikke registrere verkene på TONO, vistnåkk. les dette:

Søker må ha minst ett originalskrevet verk eller godkjent arrangement som er:

a) Fremført på offentlig konsert, eller

B) Fremført på radio/TV, eller

c) Innspilt på CD/DVD etc. utgitt av plateselskap for distribusjon og salg i den almene handel

Medlemskap kan ikke inngås på grunnlag av egne utgivelser.

--tono--

http://www.tono.no/Andre+sider/Hurtigmeny/Bli+medlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.