Web Analytics
Jump to content

Volumpot som fungerer som tonepot.


Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Burns Brian May signatur modell.

Det merkelige er at volum kontrollen fungerer ikke som volumkontroll men som tonekontroll.

Den har vært slik siden den ble kjøpt ny for en del Ã¥r siden. har aldri brydd meg noe om dette siden jeg sjelden/aldri bruker volumkontrollen pÃ¥ mine gitarer.

Men har tanker på å kanskje selge den og hadde da vært greit om alt fungerer som det skal.

Pot'en er merket med B250K som jeg har forstått skal være for volum. Har også gått gjennom elektronikken for å se om den har blitt feil koblet, men kunne ikke finne noe.

Har noen peiling på om potmeteret eller kondensatoren kan fungere slik om de er ødelagt?

Eller andre ideer om hva det kan være?

Håper på gode forslag før jeg begynner å fikle med loddebolten... :mellow:

Link to comment
Share on other sites

en pot med kondensator er vel en tonekontroll. Om den er på 250k eller 500k har å gjøre med om det er humbuckere eller singlecoils i gitaren.Så siden det er en kondensator på poten er det vel en tonekontroll.

Link to comment
Share on other sites

en pot med kondensator er vel en tonekontroll. Om den er på 250k eller 500k har å gjøre med om det er humbuckere eller singlecoils i gitaren.Så siden det er en kondensator på poten er det vel en tonekontroll.

Det er ikke kondensator på selve volumpot'en.

Skal kanskje en del til at kondensatoren på den som er på den riktige tonekontrollen gjør noe med volumpot'en?

Eller er det mulig?

Noen aning om det er betydelig forskjell på om pot'ene er merket med A250K eller B250K?

Link to comment
Share on other sites

A betyr at den er logaritmisk, mens B er lineær. A brukes som volumpot, da volum oppfattes logaritmisk...

Ok, da er det feil pot som kan være årsaken. Får prøve å skifte den og se om det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er det feil pot som kan være Ã¥rsaken. FÃ¥r prøve Ã¥ skifte den og se om det hjelper.

Det er ikke om en pot er logaritmisk eller lineær som avgjør om den fungerer som tonepot eller volum-pot. En pot koplet som volum-pot, vil justere volum uavhengig av hvilken type det er :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke om en pot er logaritmisk eller lineær som avgjør om den fungerer som tonepot eller volum-pot. En pot koplet som volum-pot, vil justere volum uavhengig av hvilken type det er :)

Pokker :angry: da er det ikke poeng i å skifte den ut, bortsett fra at den som står i kan være ødelagt. Er det igrunn mulig? :huh:

Link to comment
Share on other sites

d kan være at kondensatoren er koblet ved feil lugg pÃ¥ poten. Er den pÃ¥ feil lugg vil den virke som tonepot. Du fÃ¥r gÃ¥ over loddingene og sjekke.

NÃ¥r du skriver lugg, mener du en av de tre loddekontaktene? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ta et bilde av koblingen om du kan.

Hadde den nettopp oppe (for n'te gang) Tenkte å ta bilde men blir som regel ræva bilder med kameraet mitt.

Må si når jeg testet den igjen, kunne det kanskje høres ut som hele lydbildet sank til et noe lavere volum tror jeg.

Lurer jammen på om jeg har blitt lurt (av meg selv) til å tro at den forandret tonen, mens det egentlig bare er at volum poten bare senker lyden noe og ikke helt ned. (Omg, for en elendig forklaring :blush: )

Det skal vel egentlig heller ikke være mulig??? :huh:

Er det noen vits i å prøve å skifte ut B250k pot'en med A250K?

Link to comment
Share on other sites

Volumkontrollen er bare en variabel motstand som begrenser lyden du sender ut til outputjacken din. Hvis du ser på poten bakfra så skal den i en enkel gitar være koblet slik:

Loddepunkt 1: Signal fra pickup/pickupvelger

Loddepunkt 2: Signal ut til output jack

Loddepunkt 3: Til jord

Edit: Telles fra venstre.

Edited by Haarball
Link to comment
Share on other sites

Volumkontrollen er bare en variabel motstand som begrenser lyden du sender ut til outputjacken din. Hvis du ser på poten bakfra sÃ¥ skal den i en enkel gitar være koblet slik:

Loddepunkt 1: Signal fra pickup/pickupvelger

Loddepunkt 2: Signal ut til output jack

Loddepunkt 3: Til jord

Edit: Telles fra venstre.

Check,

check

and check.

Everything seems to be in order... Tror jeg prøver en A250K. Har noen B250K men de er av den større typen. redd de ikke får plass. <_<

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kina-gitarer har jo økt betraktelig på kvaliteten sist årene, og det skyldes nok produksjonsteknologi som er blitt mer presis og produserer høyre kvantum til billig pris. I tillegg til veldig billig arbeidskraft. Men når man nærmer seg 10k, så er det en del "trygge" alternativer der ute fra Martin, Furch, Taylor 110, Cort, Ibanez etc som jeg ville vurdert fremfor Morgan og HB. 
    • Du kommer mer enn langt nok med 15W rørforsterker og et 1x12 kabilett.  Blir det for lite, kan du selge kabinettet og kjøpe et 2x12 istedenfor - du fyller rommet noe bedre da   Jeg har ikke prøvd PRS'en men den får mye gode tilbakemeldinger, og skal være en meget allsidig amp. Må hvertfall ikke la deg lure av styrken på forsterkeren! Har en 15W røramp som lett holder tritt med min Marshall JVM på 50W volummessig, og spesielt i 25 kvm, som ikke er så veldig stort rom. Du blir nok ikke skfufet Ellers har Marshall DSL20 og ENGL Fireball 25 fått mye bra tilbakemeldinger, så du har mye å velge blant hvis du vurderer alternativer. 
    • Dette kan jeg ikke, så ønsker ikke å uttale meg på pris. Men har inntrykk av at mange er villig til å betale "ekstra" for gamle og vellbrukte Gibson-gitarer, så tror nok man bør forvente mer enn hva en nyere i god stand koster. Alltid noen som er interessert i sånt. 
    • Hei.En nyere brukt standard i god stand går for ti-tolv tusen.Så kan man begynne å trekke fra for båndslitasje,reparert halsbrudd,finish, osv.Det er heller ingen fordel at originale deler er byttet ut.Så det spørs  hvordan den er å spille på,(halsprofil,setup,lyd...) dvs. om kjøperen liker den,og er villig til å betale det du forlanger.Og som alltid i en annonse:Bilder,bilder,bilder.. (En brukt Special går for 6-7 tusen og dette er veldig gode gitarer,de er bare ikke så forseggjort som Standard med blank lakk,binding,inlays osv.) Skal kjøperen ha en SG,velger han/hun en gitar i god stand eller en som er modifisert og med reparert halsbrudd?Hmmm.... Tror ikke du får mer enn 5.000,men du kan jo prøve med 7. Lykke til 🙂
    • Hei Noen erfaringer her? Postivt? Negativt? Er kabinettet stort nok for et 25kvm øvingslokale? Spiller stort sett rock, metal og mye forskjellig mellom. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.