Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Volumpot som fungerer som tonepot.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Burns Brian May signatur modell.

Det merkelige er at volum kontrollen fungerer ikke som volumkontroll men som tonekontroll.

Den har vært slik siden den ble kjøpt ny for en del Ã¥r siden. har aldri brydd meg noe om dette siden jeg sjelden/aldri bruker volumkontrollen pÃ¥ mine gitarer.

Men har tanker på å kanskje selge den og hadde da vært greit om alt fungerer som det skal.

Pot'en er merket med B250K som jeg har forstått skal være for volum. Har også gått gjennom elektronikken for å se om den har blitt feil koblet, men kunne ikke finne noe.

Har noen peiling på om potmeteret eller kondensatoren kan fungere slik om de er ødelagt?

Eller andre ideer om hva det kan være?

Håper på gode forslag før jeg begynner å fikle med loddebolten... :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en pot med kondensator er vel en tonekontroll. Om den er på 250k eller 500k har å gjøre med om det er humbuckere eller singlecoils i gitaren.Så siden det er en kondensator på poten er det vel en tonekontroll.

Det er ikke kondensator på selve volumpot'en.

Skal kanskje en del til at kondensatoren på den som er på den riktige tonekontrollen gjør noe med volumpot'en?

Eller er det mulig?

Noen aning om det er betydelig forskjell på om pot'ene er merket med A250K eller B250K?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A betyr at den er logaritmisk, mens B er lineær. A brukes som volumpot, da volum oppfattes logaritmisk...

Ok, da er det feil pot som kan være årsaken. Får prøve å skifte den og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det feil pot som kan være Ã¥rsaken. FÃ¥r prøve Ã¥ skifte den og se om det hjelper.

Det er ikke om en pot er logaritmisk eller lineær som avgjør om den fungerer som tonepot eller volum-pot. En pot koplet som volum-pot, vil justere volum uavhengig av hvilken type det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke om en pot er logaritmisk eller lineær som avgjør om den fungerer som tonepot eller volum-pot. En pot koplet som volum-pot, vil justere volum uavhengig av hvilken type det er :)

Pokker :angry: da er det ikke poeng i å skifte den ut, bortsett fra at den som står i kan være ødelagt. Er det igrunn mulig? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d kan være at kondensatoren er koblet ved feil lugg pÃ¥ poten. Er den pÃ¥ feil lugg vil den virke som tonepot. Du fÃ¥r gÃ¥ over loddingene og sjekke.

NÃ¥r du skriver lugg, mener du en av de tre loddekontaktene? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et bilde av koblingen om du kan.

Hadde den nettopp oppe (for n'te gang) Tenkte å ta bilde men blir som regel ræva bilder med kameraet mitt.

Må si når jeg testet den igjen, kunne det kanskje høres ut som hele lydbildet sank til et noe lavere volum tror jeg.

Lurer jammen på om jeg har blitt lurt (av meg selv) til å tro at den forandret tonen, mens det egentlig bare er at volum poten bare senker lyden noe og ikke helt ned. (Omg, for en elendig forklaring :blush: )

Det skal vel egentlig heller ikke være mulig??? :huh:

Er det noen vits i å prøve å skifte ut B250k pot'en med A250K?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volumkontrollen er bare en variabel motstand som begrenser lyden du sender ut til outputjacken din. Hvis du ser på poten bakfra så skal den i en enkel gitar være koblet slik:

Loddepunkt 1: Signal fra pickup/pickupvelger

Loddepunkt 2: Signal ut til output jack

Loddepunkt 3: Til jord

Edit: Telles fra venstre.

Endret av Haarball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volumkontrollen er bare en variabel motstand som begrenser lyden du sender ut til outputjacken din. Hvis du ser på poten bakfra sÃ¥ skal den i en enkel gitar være koblet slik:

Loddepunkt 1: Signal fra pickup/pickupvelger

Loddepunkt 2: Signal ut til output jack

Loddepunkt 3: Til jord

Edit: Telles fra venstre.

Check,

check

and check.

Everything seems to be in order... Tror jeg prøver en A250K. Har noen B250K men de er av den større typen. redd de ikke får plass. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.