Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

bygging av kontrollrom til studio


Anbefalte innlegg

Jeg har nå tekt til Ã¥ oppgradere hjemmestudioet mitt og bygge ett kontrollrom ved siden av lokalet vi øver i med bandet :)

Hvilke materialer lønner det seg å bruke i vegger osv for å få en fin lyd? + bassfeller osv.

Dette blir jo for det meste til pre-recording med bandet å andre ting. Men når jeg først bygger så vil jeg jo ha det så bra som mulig så jeg slipper å bytte materialer etter hvert.

Så er det noen spesielle materialer jeg bør kle veggen med?

hvordan lager man bassfeller? (er det nødvendig?)

Er det spesielt glass man må bruke der jeg har tekt å ha ett vindu inn til opptaks rommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes noe som heter lydbøyler. det kan du begynne å kle taket med. med dette vil ikke lyde forplante seg i taket.

Ellers bør du ikke ha parallelle vegger. det kan du fort ordne ved å enkelt lekte ut to av veggene dine (sett at du har ett kvadratisk rom).

ellers er det bare å spe på med isolasjen.

Bakveggen din bør være minst 30-40cm tykt lag med isolasjon. slik at alle lydbølger blir borte og ikke reflekteres.

markiseduk som siste lag på vegger er knall!

Bassfeller er nok ikke nødvendigt om du lager ei skikkelig bakvegg og kommer deg unna parallelle vegger.

isolerglass. da gjerne dobbelt med to frittstående vegger bør gjøre susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes noe som heter lydbøyler. det kan du begynne å kle taket med. med dette vil ikke lyde forplante seg i taket.

Ellers bør du ikke ha parallelle vegger. det kan du fort ordne ved å enkelt lekte ut to av veggene dine (sett at du har ett kvadratisk rom).

ellers er det bare å spe på med isolasjen.

Bakveggen din bør være minst 30-40cm tykt lag med isolasjon. slik at alle lydbølger blir borte og ikke reflekteres.

markiseduk som siste lag på vegger er knall!

Bassfeller er nok ikke nødvendigt om du lager ei skikkelig bakvegg og kommer deg unna parallelle vegger.

isolerglass. da gjerne dobbelt med to frittstående vegger bør gjøre susen.

Åja, takktakk!

Men utenpå det 30-40cm tykke laget med isolasjon, hva lønner det seg å ha utenpå isolasjon? eller er det markiseduk rett over isolasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelt lag med gipsplater, 9mm + 13mm

Forskjellig tykkelse fordi da tar de forskjellige frekvenser.

Oppskrift på flytende gulv:

Sand -> Tung plate isolasjon -> Gips i to lag (9mm+13mm) -> Sponplater

Dette skal ikke være i kontakt med noen av veggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå tekt til Ã¥ oppgradere hjemmestudioet mitt og bygge ett kontrollrom ved siden av lokalet vi øver i med bandet :)

Hvilke materialer lønner det seg å bruke i vegger osv for å få en fin lyd? + bassfeller osv.

Dette blir jo for det meste til pre-recording med bandet å andre ting. Men når jeg først bygger så vil jeg jo ha det så bra som mulig så jeg slipper å bytte materialer etter hvert.

Så er det noen spesielle materialer jeg bør kle veggen med?

hvordan lager man bassfeller? (er det nødvendig?)

Er det spesielt glass man må bruke der jeg har tekt å ha ett vindu inn til opptaks rommet?

Det finnes veldig mye teori rundt dette.

Hvis du skal bygge et optimalt kontrollrom kan det være en idé å kjøpe deg en god bok om romakustikk. Hvis du skal bruke rommet for å mikse musikk er det noen egenskaper du ønsker at rommet skal ha. Det er viktig at rommet ikke forsterker eller demper enkelte frekvenser for mye. Dette vil gjøre at når noe høres fint ut i akkuratt ditt rom, vil det fremstå helt forskjellig over alt ellers. Den viktigste faktoren for å forhindre dette er forholdet mellom høyde,lengde og bredde i selve rommet. Jo mindre rommet er, jo mer problemer vil du få med dette som kalles stående bølger i rommet. Når det kommer til romklang/etterklangstid er det greit å tenke seg at du bør prøve å ha ca. samme etterklangstid som i det rommet musikken skal spilles av i (eks. en godt møblert stue). Hvis du demper rommet for mye kan du risikere at du vil komme til å skru alt for mye romklang på alt du skal mikse for at det skal høres bra ut. En annen ting med romklangen er at den bør ha en jevn frekvensgang, dvs at du ikke demper for mye i bass- eller dikantområdet.

Den klassiske måten å designe et kontrollrom på er å ha halve rommet dempet og den andre halvdelen med reflekterende flater. Dette kalles gjerne live end, dead end. Dette gjøres ved at vegger,gulv og tak dekkes med materialer som absorberer lyd fra der du sitter for å mikse og fremover (dvs. over, under, bak og ved siden av mikser/høyttalere). En annen ting som er ganske viktig for å få dette optimalt er at lyden som kommer fra høyttalerne og treffer bakveggen ikke kastes rett tilbake i bakhodet på deg. Dette unngår du ved å dekke bakveggen med noe som kalles en diffusor. Det finnes mange forskjellige typer av disse (mange går det helt fint å snekkre selv). Det disse gjør er at de kaster lyden ut i mange forskjellige retinger. En helt suveren måte å gjøre dette på er å plassere en stor bokhylle på bakveggen og fylle den opp med bøker.

En annen ting som kan være verdt å tenke på før du begynner å bygge er at høyttalerene skal plasseres symetrisk i rommet. De bør heller ikke dyttes helt inn i hjørnene da dette forsterker bassgjengivelsen.

Når det kommer til vindu ut i live-rommet ditt, så bør det fungere greit med to pleksiglassplater. Jo lenger avstand du har mellom disse og jo mer lufttett du klarer å få det mellom glasset og rammeverket rundt, jo mer demper du lyden mellom rommene. Det er også en stor fordel om disse rutene ikke står helt paralellt, det vil skape ressonans inne i vinduet ditt.

For å si litt om materialer så er det sånn at jo mer materialet veier, jo bedre isolerer det lyd. Jo tykkere vegger du bygger, jo dypere frekvenser stenger du ute. Lyse frekvenser har kort bølgelengde og trenger derfor ikke en like tykk vegg for å stoppes som en dyp bassfrekvens som har lange bølger. Det samme gjelder for demping av romklang. Et teppe du henger opp på veggen demper kun de helt høye frekvensene, mens en halv meter med glava vil dempe mye dypere frekvenser.

Som jeg skrev til å begynne med så kan det være en fordel å skaffe seg en bok før du begynner å legge penger i byggingen. Det finnes mange måter å gjøre dette på, og det er stort sett like dyrt å bygge et rom som låter fint som et rom som låter dritt. Håper du fikk noe fornuftig ut av dette. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.