Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Moderne" musikk


Toften

Anbefalte innlegg

Tenkte eg kunne lage ein tråd der me anbefalte kvarandre om moderne rocke musikk, altså rocke musikk frå nyere tider. Har fått inntrykk av at mange klager på dagens musikk, så eg tenkte denne tråden kunne bli ein liten motreaksjon mot nettopp dette. I tillegg tenkte eg det kunne ver ein pekepinne for folk som eg villig til å interessere seg for ny musikk.

Konseptet tenkte eg skulle gå ut på at du presenterte eit band eller to eller tre for den sakskyld, eller eit band og eit album (eller to eller tre osv...), der du skreiv litt om musikken, kor den er ifrå osv... slik at du får eit lite inntrykk av kva det er, du treng ikkje å skrive ein heil anmeldelse.

Kan vel begynne eg:

The Hellacopters - The Hellacopters er ein kvintett frå Sverige, som nylig blei oppløyst (nokon månedar sidan). Bandet består av ein dreven trommis, to erfarne og rode gitarister, der i tillegg den eine synger og den andre korer, ein råtøff bassist og ein på keyboard, som også rister på "egg". Du kan fort høyre klare inspirasjoner frå KISS, Stones, Stooges og MC5 når du lytter til tidleg "Hellekopter", men etter at Robert Dahlquist erstatta Drengen på gitar fekk dei eit litt meir moderne og "voksent" lydbilde, med meir inspirasjoner frå f.eks Rory Gallagher, generelt det tiåret gitarsoloer hersket. Etter mi meining er deiras beste album High Visibility eller By the Grace of God. Anbefalte for folk som liker god gammel rock 'n' roll som AC/DC, Rory Gallagher, Robin Trower, Stones, MC5, Zeppelin osv.... og vist du er meir glad i punk så anbefaler eg å sjekke ut deiras meir tidlege album.

Andre plater/band som er verdt å sjekke ut:

The Low Frequency In Stereo - Futuro

The Grand - The Grand

The Black Keys

Dan Auerbach

My Morning Jacket

Eg vet at kanskje denne tråden kan minne litt om "presenter eit album", men der er blir all slags musikk anbefalt, her er det meir direkte retta mot ny moderne rock, men vist den blir alt for lik så kan sikkert ein moderator/admin slette den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig god tråd. Props til deg Toften.

Vet ikke hvor moderne du er ute etter, men jeg skal iallefall anbefale et band som betyr mye for meg nemmelig DOWN.

Down er jo superband prosjektet til Phil Anselmo fra Pantera, og andre velkjente musikere fra New Orleans scenen. Bandet spiller

en form for heavyrock/metal inspirert av doom metal band som Black Sabbath, Saint Vitus og Pentagram, i tillegg til rock som Led Zeppelin

og Blue Oyster Cult. For meg blir det en perfekt mix av tradisjonell doom og classic rock. Artig med bandet er også hvor forskjellige deres tre

utgivelser er.

Den første "NOLA" er storsett rett frem heavy og riff basert. Andre plata "II" er litt mykere og eksperimenter mer med

alternativ låtskrivning og akustisk låter. Denne platen er også nesten som et konsept album fordi det passer perfekt å høre fra begynnelse

til slutt. Dette er min favoritt ikke bare fordi jeg kjøpte den når den kom ut, men fordi den definerer Down soundet best på ulike vis. Den

nyeste platen "Over the Under" som kom i 2007 minner mer om 70-talls rock enn metal. Personlig synes jeg det er den svakeste

platen av de tre men absolutt en knall plate.

down-band2000.jpg

L to R: Kirk Weinstein (Crowbar), Pepper Keanan (COC), Phil Anselmo (Pantera, Superjoint Ritual,

Arson Anthem, Christ Inversion), Jimmy Bower (Eyehategod, Superjoint Ritual), Rex Brown (Pantera)

En av de tingene jeg digger med Down er at det er et gatewayband til mange eldre '70 og '80 talls band.

Det var på grunn av Down har jeg kom over band som Witchfinder General, Saint Vitus, Trouble. Down fikk

meg også virkelig innse hvor bra Led Zeppelin og Pink Floyd er.

www.myspace.com/downnola

Endret av causeofdeath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Black Keys - Denne duen beståendes av Dan Auerbach på gitar og vokal, som nettopp har lagt ei solo plate som heiter så mykje som "Keep It Hid", og Patrick Carney på trommer speler smak full blues/rock på sitt beste, med kanskje litt inspirasjon frå garage rocken. Bandet er veldig inspirert av The White Stripes, men likevel har dei sitt eiget lydbildet, som skiller seg klart ut ifrå The White Stripes. Eg kan vel også sei at eg foretrekker Keys foran Stripes. Fleire kjente musikere som Robert Plant, Joshua Homme, Billy Gibbons, Johnny Greenwood og Thom Yorke har alle sagt at dei er fans av bandet. Anbefaler alle som er glad i god gammel dags blues som Howlin' Wolf, Muddy Waters, Robert Johnson, god gammel dags rock som Cream og nyere rock som The White Stripes å sjekke ut bandet.

My Morning Jacket - Bandet består av fem tøffe musikere: Jim James på gitar og vokal, "Two Tone Tommy" Blankenship på bass, Patrick Hallahan på trommer, Bo Koster på keyboard og Carl Broemel på gitar, saksofon, pedal steel og vokal. Bandet har gitt fleire fleire plater med litt forskjellege line-ups, men dette er dagens besetning. My Morning Jacket speler ein form for musikk, som kanskje er litt vanskeleg å forklare, sidan dei har utvikla eit veldig eksepsjonelt lydbilde, som eg ikkje har høyrt andre band komme i nærheiten av, men du kan vel sei dei er ein form for jam band som speler eksperimentel, country, psykedelisk, indie rock.

Endret av Toften
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre som har nokon moderne band som dei liker godt, og som dei gjerne vil skrive litt om?

Kan vel ta ein til eg då

The Grand - The Grand er eit band frå Noreg, med base i Oslo. Bandet speler ein form for psykedelisk blues/rock, der du høyrer klare inspirasjoner frå seint 60-tal og tidleg 70-tal som Led Zeppelin, Grand Funk, Cream, 13th Floor Elevators, Free, The Jimi Hendrix Experience og Humble Pie, men det er også klare inspirasjoner frå nyere band som Queens of the Stone Age, Wolfmother og The White Stripes. The Grand har gitt ein EP og ei plate, der innholdet på debuten er litt jemnt musikalsk, men eg trur det kan gå den riktige vegen. Bandet er veldig psykedelisk, men dei har eit par flotte låter som er streight blues/rock, blandt anna kanskje bandets sterkeste låt, Downhill.

Vil anbefale dette bandet for folk som er glad i lange gitarsoloer, der Amund Maarud er ein heilt ekseptsjonelt god gitarist, og broren hans, Henrik Maarud, er nesten ein gud der bak på trommer. Per Tobro er også ein veldig dyktig bassist, for ikkje å snakke om Erik Tovsrud Knutsen på orgel, då snakker med skikkeleg orgel, nemmeleg Hammond, som også viser sine gode sider for fullt. Som sagt, anbefales for folk som er glad i band som Zeppelin, QTSA, Stripes, Wolfis, Hendrix, Elevators osv...

MySpace: http://www.myspace.com/thegrandspace

Endret av Toften
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iron & Wine

En mann med en kassegitar.

Samuel Beam får virkelig frem en herlig, melankolsk steming i låtene sine, med vakre vokalharmonier og et par slide-strofer. Kan minne litt om Neil Young, Crosby, Still & Nash, Nick Drake.

Sjekk ut debutalbumet, "The Creek Drank the Cradle" og "The Sheperd´s Dog"

"Jezebel"

"He Lay In The Reins" fra albumet med "In The Reins" som han spilte inn sammen med Calexico.

"Dead Man´s Will"

Endret av Peacefrog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Rock og rock, men jeg kan i allefall anbefale det !

Yoyoyo Acapulco

Et pop/indie band på 4 personer fra langt inne i Oppland.

Orginalt og "morsomt" band med blant annet ukulele og kazoo i besetningen.

De sier selv at de høres slik:

one (2) - two (1) tree - two one go - bfft - tchhtt - boom - tchhtt - bfft - tchhtt - boom - tchhtt - bfft - boom - tchhtt - tchuggatchugga - weeee weeeeoh oh - (verse) - tsss - tchakka - boom - tchuggatchugga - weeemoohmph - (allright) - (chorus) - boom - tchugga - boom - tchugga - boom - tchugga - weeeeeeeweeeeeeeew - (repeat chorus) - tss - chicha - chicka - boom - tchhhhht (ending). ------------------------------------------------------------------------------------------- ut, men du får sjekke det ut selv.

Vant forøvrig Urørt 07 for beste musikkvideo med F-word.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoyoyo Acapulco er herlige greier, ass!

Får vel bidra litt, da:

Arctic Monkeys

Er nok favorittgruppen min, Alex Turner har kul stemme, skriver gode tekster, og har fete riff. Kan vel kalles en rytmisk form for punk-rock, med nok popsensibilitet til at det blir ekstremt hørbart og fremdeles utfordrende. Inspirert av andre britiske gitarband, som The Kinks etc., dere skjønner greia. Har utgitt to flotte album, og kommer med et nytt til sommeren.

The Libertines

Nok en favoritt. Pete Doherty er nok et navn de fleste har merket seg, og de to albummene denne gjengen ga ut på tidlig 2000-tall er grunnen til at han har den posisjonen han har i dag. Tekstmessig fokuseres det mye på forholdet mellom de to frontfigurene, Pete Doherty og Carl Barat, spesielt på andrealbummet. Lydmessig kan det minne en del om The Clash (skivene ble produsert av Mike Jones, så ikke så rart), og faller innenfor kategorien britisk gitarrock.

Arcade Fire

Et band de fleste sikkert har merket seg de siste årene. Et utrolig følsomt lydbilde, tekster med tematikk som krig og forholdet til Gud, og veldig mye interessant instrumentering er grunnen til at jeg elsker dette bandet. Har til dags dato utgitt to vakre album som anbefales alle som liker et litt mer symfonisk lydbilde, samtidig som de liker at ting kan låte litt skittent og punkete.

The Ting Tings

Sitter og hører dette akkurat nå, hørt mye på debutalbummet siden det kom i fjor. Er vel en slags dance-punk, bandet består av den herlige vokalisten Katie White som har en herlig attitude, og den litt mer laid-backe trommis/ymse-kisen Jules. Albummet heter "We Started Nothing", anbefaler en lytt.

The Rapture

Herlig, vilter dance-punk. Luke Jenner hyler ut kule tekstlinjer over et dansbart, og til tider ganske røft lydbilde, som er preget av røffe, ofte veldig rytmiske gitarriff, og herlige synthakkorder. Første skiven er røffere, mens den andre kanskje er mer interessant. Kule begge to, iallefall, bør lyttes på!

Holy Fuck

Electronica-band som spiller musikken live, uten PCer og turntables. Går mye i casiokeyboards som kjøres gjennom ymse effekter, samt "vanlig" bass og trommer. Helt villt live, og herlige sanger. Kan sammenlignes litt med våre egne Casiokids. Nyeste skiva, "LP" er mer gjennomført en debuten, selv om den også har sine øyeblikk.

Kan nok komme med mye mer her, men lar det være med dette inntil videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tenkte eg kunne bumpe denne tråden litt.

The Answer - Dette er eit relativt nytt band frå Irland. Kvarteten består av Cormac Neeson's sinnsykt kraftfulle stemme som til tider kan minne om ein blanding av Dio, Rodgers og Plant, det brilligjerende gitarspillet til Paul Mahon, den stødige bassisten Micky Waters og den hardtslående trommisen James Heatley. Isaman lager dei musikk som minner mykje om dei gode, store gammle banda som Thin Lizzy, Led Zeppelin, Free og dei litt nyere Black Crowes. Fortida så driver dei vel å varmer opp for AC/DC, så dei som fekk AC/DC med seg på Valle Hovin har altså fått opplevd The Answer live.

Eit anna band som eg nettopp har oppdaga er powertrioen Rose Hill Drive, som også har røttene sin godt planta i dei to store tiåra 60- og 70-talet (hint; Zep, Free, Cream, Hendrix). Sjølv om dei kanskje har henta mykje inspirasjon frå band som Led Zep og Cream så har dei likevel sitt eiga lydbilete. Dei blei vel kåra til "10 New Artists to Watch" i 2007. Bandet består at brødrene Jacob, på bass, og Daniel Sproul, på gitar, og trommisen Nathan Barnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.