Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anton Oparin, 13 år gammel shredder


Jonathan

Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er faktisk mange ikke- nerder som ikke skjønner dette.

En nyttig link for de som vil prøve litt:

http://www.hakadaldatasmie.no/loffen/files...ipts/leetifyer/

Denne måten å skrive på oppsto før de fleste av forum- medlemmene ble født, og er således ikke noe nytt. Man brukte denne måten å skrive på for å lure tekstfiltre på BBS-er, men også for å sørge for at andre ikke skjønte hva man skrev. Nå er jo ikke koden spesielt vanskelig å knekke, så hvor smart det siste var, kan jo diskuteres.

Men for å gjenta meg selv:

D3nn3 må73n å 5kriv3 på 0pp570 phør d3 ph13573 4v ph0rum- m3d13mm3n3 b13 phød7, 06 3r 5å13d35 ikk3 n03 ny77. M4n bruk73 d3nn3 må73n å 5kriv3 på ph0r å 1ur3 73k57phi17r3 på BB5-3r, m3n 065å ph0r å 5ør63 ph0r 47 4ndr3 ikk3 5kjøn73 hv4 m4n 5kr3v. Nå 3r j0 ikk3 k0d3n 5p35i317 v4n5k31i6 å kn3kk3, 5å hv0r 5m4r7 d37 5i573 v4r, k4n j0 di5ku73r35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Oparin- et par små betraktninger.

For det første, så kan vel fyren være dyktig selv om han ikke har skrevet det selv? Det er vel ingen som klager over at for eksempel Leif Ove Andsnes suger, fordi han bare spiller ting andre har laget?

Jeg vil tror det finnes langt flere musikere som lever av å spille det andre har lagd enn eget materiale.

Han er bare tretten år. Noen stor karriere er det da ikke sikkert han har foran seg. Det er veldig mange ting som skal klaffe for at man skal bli stor stjerne, og tenk deg om, stor dyktighet på instrumentet er da faktisk en av de mindre viktige faktorene. Ta en liten søkerunde på Youtube og finn noen videoer som er noen år gamle av veldig dyktige trommeslagere, gitarister og så videre og så videre. Hvor mange har du hørt om? Nesten ingen.

Og het til slutt- fyren kan da være verdt å høre på for noen, selv om andre git blaffen i slik teknikk og spillestil, eller er det slik at man er gretten gammel gubbe fordi man ikke bryr seg om shredding? Jeg skulle tro det egentlig er omvendt, da det å spille fort på Ibanezgitar var mest utbredt da de fleste forummedlemene knapt nok klarte å holde bleien på plass, eller ikke var født :P

Den dagen "alle" må like noe for at det skal være bra, da gir jeg opp. Da er det i hvertfall ingen grunn til å delta på diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at ikke alle trenger å like det, men jeg synes det er feil å sammenligne Oparin med en sirkusartist. Dette er typiske greier som folk tør å si på nettet, men som de aldri hadde sagt til en annen musiker i virkeligheten. Oparin er fantastisk dyktig på sitt felt, selv voksne gitarister har ofte problemer med ting som han takler med letthet.

"Bra spilt, men ikke min type musikk". Ikke fornærmende, men allikevel ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har du helt rett i. Det jeg reagerte litt på, var "bitter gammel mann".. Ikke det at det er sÃ¥ viktig, men..

Da benytter du deg av en dårlig klisje, som jeg må leve med til stadighet, beklageligvis. Klarer du bli like gammel som meg, blir det din tur en dag, også, så da får du kjenne det på korppen selv.

Noen småting:

- Gamle menn er ikke bestandig bitre fordi de ikke behersker teknisk vanskelige ting på gitar. Du er for eksempel en mye dyktigere gitarist enn det jeg noen gang kommer til å bli, men jeg er ikke bitter for det.

- Gamle menn kritiserer ikke automatisk andre mer enn unge. Med alderen blir man gjerne litt mindre skråsikker, ikke fordi man har blitt noe klokere, men mer fordi man har tatt feil så mange ganger. Husk at sånne som oss faktisk syntes at hvite tennissokker, rotpermanent og tupert hår var kult!

Slik sett burde det føre til at man kritiserer mindre. Det at man blir anklaget for å være gammel og sur hvis det er noe man misliker, vil jeg heller kalle for en hersketeknikk unge mennesker bruker.

Sånn, det var godt å få det ut. Gamle kjerringer, derimot.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er den første i tråden som ikke klarer å si en eneste positiv ting om en enormt talentfull ung gitarist.

Jeg skrev faktisk at jeg var kjempeimponert, og det var helt alvorlig ment.

Det var nok det andre jeg skrev om sirkus som provoserte.

Musikk har faktisk en del med smak å gjøre, og for meg er dette langt utenfor det jeg liker.

Å høre på noen som freser opp og ned i skalaer i forskjellige posisjoner på halsen syns jeg er mer sirkusøvelser enn musikk.

Det med smaken har ikke noe med Anton Oparin å gjøre,

Jeg sier akkurat det samme om Steve Vai.

Forøvrig er "bitter gammel mann" ikke bitter i det hele tatt.

Det forutsetter at jeg skulle ha noen ambisjoner som gitarist i teknisk retning,

det har jeg ikke, og har heller aldri hatt det. For meg er gitar morro og en givende hobby.

Men på seg selv kjenner man andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kritiserer han så for å være "kun teknikk", ser dere også ned på slike som han her:

I mine øyne er ikke en klassisk pianist og gitarist så veldig forskjellig. Spilt piano siden jeg var veldig ung selv og kan meddele at for å bli en 1337 shredder må du øve på akkurat på akkurat samme måte som en klassisk pianist.

Forskjellen er at klassiske stykker høres bedre ut en neo-metall eller hva pokker dere kaller den forferdelig shrddinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at klassiske stykker høres bedre ut en neo-metall eller hva pokker dere kaller den forferdelig shrddinga.

Eneste forskjellen er vel at de spilles på gitar... med vreng. Kanskje det høres bedre ut på piano, men det er i bunn og grunn det samme. Kanskje bedre å sammenligne det med klassisk fiolin? Mesteparten av det Oparin spilte i første post her var jo rett og slett klassiske stykker, ikke skalaer opp og ned. (noe jeg er helt enig med Gunnarpåmo med at er uinteressant å høre på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.