Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp meg å velge en god akustisk gitar til rundt 5000kr!


hakooon

Anbefalte innlegg

Hei.

Har bestemt meg for å kjøpe en god akustisk gitar til å ha i godværet når eg får lønn i neste måned. Problemet er bare at eg aldri har spilt noe særlig på akustisk, så eg har veldig lite peiling. Har heller ikkje anledning til å prøve ut noen.

Er det noen her som har hørt om Takamine PT-05? Ut i fra de få tinga eg har lest om den, så er den en av Norges mest brukte on-stage-gitarer, og blir skrytt opp i skyene osv.

Problemet er jo bare at eg finner ekstreeeemt lite om den på nettet. Har den et anna navn i andre land kanskje?

Er det noen her som har noen erfaringer med den?

Endret av hakooon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har bestemt meg for å kjøpe en god akustisk gitar til Ã¥ ha i godværet nÃ¥r eg fÃ¥r lønn i neste mÃ¥ned. Problemet er bare at eg aldri har spilt noe særlig pÃ¥ akustisk, sÃ¥ eg har veldig lite peiling. Har lest/sett/hørt rundt om pÃ¥ nettet nÃ¥ i flere dager, og har lært meg i alle fall litt om ka som er bra og dÃ¥rlig.

Akkurat har eg mest lyst på enten en Martin DX1, som er en billig-Martin med falskt tre bak og på sidene, men som har flott lyd og spillbarhet. Det virker som en god gitar for pengene (på salg hos Musikkbørsen for 5000kr).

MEN! Da eg tråla rundt etter alternativer fant eg en mystisk og interessant gitar, nemlig en Woodrock WRGT 360. Ja, Woodrock-navnet var temmelig turn-off i starten. I bakhodet mitt så "visste" eg at Woodrock var et norsk billigmerke.

Det som virkelig slo meg er kor fin den ser ut, og da eg såg at sjølveste Vidar Busk spiller/har spilt på denne gitaren, så tenkte eg at den kan da umulig være noe dårlig, med mindre Busken har lav standard. :P

SÅ, det eg da lurte på er, kass av disse gitarane ville dere valgt? Det er jo umulig å finne noe som helst om Woodrock-merket eller denne gitaren, men de sier jo at den er lagd av gode materialer osv.

Om dere som har peiling ikkje syns at noen av disse gitarene er noe tess, ka ville dere i så fall ha gått for? Kan strekke meg til max 8000kr. Det viktigste er at gitaren er lettspilt, og at den har god akustisk klang (altså helst ikkje noen liten akustisk/elektrisk-kropp). Cutaway skulle eg helst hatt, og mikrofon er en bonus. Den vil bli brukt til både akkordspill og fingerspill.

Er klar over at eg helst skulle gått innom en gitarbutikk og testa ut alt sammen, men det har eg altså ikkje anledning til siden eg bur i Florø, og de eneste gitarene de selger på butikken her er sånne innavla heimebrent-merker. Vil helst ikkje kjøpe brukt på nettet heller, siden eg har hatt store problemer med gitarer eg har kjøpt derifra før. Akustiske gitarer blir jo gjerne lettere skada av miljø/temperaturer osv, så den risikoen vil eg helst unngå.

Blei noe jævlig med tekst her, men det får så være. Håper noen kan hjelpe :)

Har aldri hørt om woodrock, og liker ikke martin-gitaren du nevnte her.

Sjekk ut disse, du.

http://sound1.com/portal/asp/produktdetalj...Produkt_ID=3573

http://sound1.com/portal/asp/produktdetalj...?Produkt_ID=744

http://www.mamut.net/riff/subdet859.htm

Eller så kan du leite etter en brukt garrison. Nydelige gitarer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for svar folkens! Har fÃ¥tt vite at Gitarhuset ikkje fÃ¥r Woodrock-gitaren inn pÃ¥ lager pÃ¥ ei god stund, sÃ¥ det betyr at den er ute av bildet. Trur eg gÃ¥r for noe annet enn disse to gitarene da!

Har sett på både den Yamahaen og Takaminen før, og begge ser flotte ut. Det eneste eg stusser litt på er kroppsstørrelsen på Yamahaen. Dessuten leste eg noen reviews der folk sa at Takamine-gitarer er vanskelige å spille på. Er dette sant? Har også sett på en annen Takamine-modell som eg har lagt til under. Forresten så anbefalte Alf fra gitarhuset.no en Seagull Entourage Rustic. Noen erfaringer med denne?

Om det blir en Yamaha så heller eg mer mot CPX700 enn APX700, om ikkje dere har en grunn til at dreadnought-versjonen er bedre!

syndromet: Vil gjerne vite koffor du mener at Yamahaen er finere :)

De gitarene det står mellom nå er:

Takamine EG530C

Takamine EG523SC

Yamaha CPX700

Seagull Entourage Rustic

Endret av hakooon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seagull lager også fantastiske gitarer. Jeg mener Yamahaen har finere lyd enn takaminen, rett og slett. Syntes begge to er lettspilte instrumenter, men jeg tror kanskje yamahaen vinner knepent der og. CPX700 har jeg ikke prøvd, så den kan jeg ikke si noe om.

Mener fortsatt en brukt Garrion er det beste valget. eller kanskje en Larivee eller hva de heter. sykt gode gitarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Leiter fortsatt etter et godt kjøp. Har bestemt meg for at brukt sikkert ikkje er så dumt allikavel.

Er det noen her som har hørt om Takamine PT-05? Ut i fra de få tinga eg har lest om den, så er den en av Norges mest brukte on-stage-gitarer, og blir skrytt opp i skyene osv.

Problemet er jo bare at eg finner ekstreeeemt lite om den på nettet. Har den et anna navn i andre land kanskje?

Er det noen her som har noen erfaringer med den?

Endret av hakooon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seagull!

Jeg har en Seagull 25 Anniversary i heltre mahogny med heltre gran lokk, som jeg kjøpte hos Gitargleden i Trondheim i vinter. Den er utrolig lettspilt og har fantastisk lyd. Det var ikke pickup med, jeg har montert inn en AER som fungerer godt men som var temmelig dyr. Men gitaren er knallbra. Andre rimeligere modeller fra Seagull virker også bra, men 8000 kroner for en heltre gitar laget i Canada er et kjempetilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.