Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan var riggen din for 1 år siden, i forhold til nå?


Ataxia

Anbefalte innlegg

I fjor:

Warwick Corvette $$ 5 strenger

Ampeg SVT5Pro

Ampeg 810 kab

I år:

Warwick Corvette $$ 5 strenger

Fender Jazzbass Deluxe 5 strenger oppgradert med Alembic pickups og East UK preamp

Sansamp RPM pre

QSC PLX 1804 power

Powerconditioner (husker ikke modellen)

EBS Proline 410

EBS Proline 115

+ noen pedaler

Endel annet utstyr som har kommet inn døra her også, men dette er det jeg bruker i bandsammenheng nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ifjor:

ESP Eclipse

Ibanez JEM

Mesa/Boogie MarkIV

ENGL 2x12

TC Nova Delay

BB preamp

KH95 Wah

Polytune

Nå:

ESP Eclipse

Ibanez JEM

EBMM JPX

Axe FX II (Regner med at den er her om 1 til 2 månders tid)

QSC K12

Har vært uten forsterker en stund nå, men det får så være. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves :D

Endret av Snoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifjor:

Epiphone LP Custom m/ EMG

ENGL Fireball

H&K V30 412

Toneport UX2

I år:

Epiphone LP Custom m/ EMG

Ibanez S7320 m/ EMG707

Taylor Big Baby

MadAmp MkII Delux 18w 6V6.

Marshall JVM

Framus 212 V30

1x12 V30-kasse

POD XT m/ Metal Shop

Toneport UX1

Skal selge POD'n thought.. Oppdaget nå nylig hvor mye bedre lyden i UX er ift POD.. Mye freshere vreng, mindre boks og enklere å håndtere.

Skaffer meg heller en HT-dual elns til band/livebruk. Også blir det kanskje en Schecter eller en Ibanez S-Prestige til jul B)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min liverigg har sett ut så här i många år nu.

Pedalbord.

nytt.jpg

Förstärkare (varit min huvudlive förstärkare i ca 10 år nu).

amp_03.jpg

strat.jpg

Står ett rack ovanpå förstärkaren också, men de jag har bilder på brann upp under en turne i Danmark för ett tag sen (av en strömspik) och allt i det är helt utbytt sen dess. Men har inga bilder på det nya.

Sån här plektrum.

MO_pick_02.jpg

Kommer nog inte att ändras något i första taget.

Prylar är kul.

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et år siden:

ENGL Fireball

Hughes & Kettner CC412 B30

(Så for et år siden nøyaktig hadde ikke du det, Troll :D)

Peavey Windsor 412

Epiphone Les Paul Custom Black Beauty

Ibanez RGT-42DX w/ Bare Knuckle Painkillers

Nå:

Micro Cube

Laney LH50

Harley Benton G212

Epiphone Les Paul Custom Black Beauty w/ Seymour Duncan Distortion(SH-6)

Ibanez RGT-42DX w/ Bare Knuckle Painkillers

LTD M-II

Ibanez RGA-7 <- På vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å ligne faretruende på en oppramsingstråd der alle poster og nesten ingen leser. I retningslinjene står det at vi helst vil unngå denne type tråder. Hadde f.eks. folk skrevet HVORFOR de har byttet ut alt eller noe av utstyrsparken sin og i hvilke sammenhenger ting blir brukt osv. hadde tråden straks vært mer interessant.Utstyrstråder har vi allerede under galleriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et år siden:

ENGL Fireball

Hughes & Kettner CC412 B30

(Så for et år siden nøyaktig hadde ikke du det, Troll :D)

Haha, godt mulig! Husker bare at jeg kjøpte JVMen min i septembr ifjor ca'ish.. :D

Kan vell fortelle litt om hvorfor jeg byttet ut Fireballen:

Ekstrem amp med ufattelig mye puch og vreng, men jeg måtte ha noe litt mer clean, diskre og mer mids og allsidighet.. Har dessuten sikklet lenge etter JVMen, derfor ble den en erstatter for Fireballen.

Grunnen til at jeg bytta ut UX2 mot POD, var fordi jeg trodde at POD var the-real-deal.. Bra sak, men brukervennligheten i UX2/UX1 er bedre imo, så lenge man har PC og ikke skal bruke den inn i poweramp eller lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å ligne faretruende på en oppramsingstråd der alle poster og nesten ingen leser. I retningslinjene står det at vi helst vil unngå denne type tråder. Hadde f.eks. folk skrevet HVORFOR de har byttet ut alt eller noe av utstyrsparken sin og i hvilke sammenhenger ting blir brukt osv. hadde tråden straks vært mer interessant.Utstyrstråder har vi allerede under galleriet.

Gi deg a. Er ikke alle som gidder å oppdatere galleritråden sin osv. hele tiden, og JEG er ihvertfall gitarnerd nok til å være interessert i å lese denne tråden.. er ikke du? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi deg a. Er ikke alle som gidder å oppdatere galleritråden sin osv. hele tiden, og JEG er ihvertfall gitarnerd nok til å være interessert i å lese denne tråden.. er ikke du? :P

For å være helt ærlig? Til nå 4 sider der de aller fleste bare ramser opp hva de har hatt og hva de har i dag synes jeg egentlig ikke er så fryktelig interessant. Jeg kan heller ikke forstå at det skal være så mye mer jobb å oppdatere galleritråden enn å poste det samme her, men det er så.

Det er mulig dette er veldig interessant for noen, og jeg kommer ikke til å stenge tråden, men luftet mer et forslag til utfylling av innleggene slik at de har litt mer 'kjøtt' enn rein oppramsing av merker. Det som faktisk pirrer nysgjerrigheten min er hvorfor så mye blir byttet ut på så kort tid som det tydeligvis gjør hos mange, og i hvilke sammenhenger blir riggene brukt? Det kan jo hjelpe en del andre i vanskelige valg hvis man vet hva andre bruker riggen sin til og hva som evt. ikke passet med det utstyret de hadde en gang.

Som sagt, kun et velment forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette er en interessant tråd selv om det bare blir oppramsing, men det er jo selvsagt ekstra interessant om folk begrunner hvorfor de har skifta ut ting og hva utstyret brukes til/ble brukt til :)

I fjor:

-Gibson Les Paul Special DC

-Louder Strat med Fender PU's

-Vox Tonelab rett i PA

Nå:

-MIJ Fender Special Edition Jaguar HH

-Sterling by Musicman Silo30 m. SD JB i bridge

-MIJ Fender Telecaster med EMG PU's

-Boss GT10 rett i PA

For min egen del ble fjorårets rigg utelukkende brukt til standard coverbandmateriale, og dette er også grunnen til at jeg spiller med multifx rett i bordet. De fleste låtene går på en standard vrenglyd og cleanlyd, med soloboost-funksjoner til dette, men så er det de sangene innimellom som krever noe helt annet, og da synes jeg det er veldig greit å kunne skifte lyden med kun ett trykk. Grunnen til at jeg byttet ut Tonelab'en med en GT10 var det rett og slett fordi jeg synes den låt bedre. Jeg kom nærmere den lyden jeg var interessert i, og den hadde litt mer funksjonalitet som jeg satt pris på (hovedsaklig at den har 2 control-switcher i stedet for bare én på Tonelaben). For meg en bedre boks på alle måter.

Gitarene ble byttet ut fordi jeg hadde en visjon om at en HSS-strat med coilsplit skulle dekke det behovet jeg har, derfor ble LP'n solgt til fordel for en Silo30 som fikk byttet ut bridgepickupen. Fant imidlertid ut at en tele, selv med EMG, funket enda bedre til singlecoil-ting enn hva Siloen gjorde, derfor fikk den aldri coilsplit da det behovet forsvant når den allikvel ikke kunne erstatte en tele. Savnet etter en god, feit neckhumbucker-lyd gjorde at jeg også kjøpte meg Jaguaren, som nå fører til at Siloen ikke brukes, og derfor forsøkes solgt for å skaffe en egen tele. (Den jeg bruker er bare på ubegrenset lån :) )

Jaguaren (og GT10'n) brukes i disse dager også i et skatepunkband som jeg spiller gitar og synger i :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ett år siden hadde jeg:

Ibanez RG1570

Ibanez AW85-RLG

Roland Cube 60 (egentlig ikke, var uten forsterker denne perioden fordi jeg hadde solgt den jeg hadde).

Fulltone Fulldrive 2 Mosfet

Boss OS-2

I dag har jeg:

Gitarer:

Partocaster, satt sammen av stort sett standard Fender USA-deler og med Fender Texas Specials pickups.

Ibanez AW85-RLG

Forsterker:

Laney VC30 212, oppgradert med nye høyttalere. (Celestion Heat 100).

Pedaler:

Boss TU-2

Boss DD-7

Fulltone Fulldrive 2 Mosfet

Bigknob Fullclone OCD

EHX Little Big Muff

Loopmaster tap-tempo

T1M channel switch.

Ibanezen ble byttet fordi jeg begynte å bli mer erfaren og vokste litt i fra den. Ikke fordi jeg ble for god eller den ble for dårlig, men fordi musikk-smaken har forandret seg gjennom de årene jeg hadde den.

Forsterkeren ble byttet da jeg ønsket å oppgradere til en rørforsterker, men den måtte være billig, lav effekt og helst to kanaler. Valget falt på VC30 og jeg er veldig fornøyd.

Jeg har nok blitt en mye bedre gitarist etter at jeg oppgraderte også, dels fordi spillegleden har økt med nytt utstyr, men også fordi det har blitt mer aktiv og målrettet spilling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjord

Gitarer

Fender Stratocaster 1977

Music Man Axis Super Sport

Samick Tele

Squier Stratocaster

Amper

Carr Raleigh

Marshall Valvestate BI-C 2000

Squier Champ

Marshall 2x12 cab

Pedaler

Blackstone

Durham Sex-Drive

Ibanez Tube Screamer

Subdecay Delay

Wahwah (Vox?)

Boss Chorus

TC Electronics Tuner

Gitarer

Music Man Silhouette

Gibson Les Paul Studio

Warmoth/Suhr Strat

Burny LP

Samick Tele

Squier Stratocacster

Amper

Eleven Rack

Marshall Valvestate BI-C 2000

Squier Champ

Marshall 2x12 cab

Planer for høsten

Bogner Shiva

Suhr Pro Strat

Jeg byttet gitarer fordi jeg ønsket noe annet. Savnet også Les Paul. Hvorfor jeg solgte Carr ampen og gikk for Eleven Rack'et er fordi jeg ville ha "mer" hjemme. Altså muligheten til å spille mye forskjellig på en og samme dings. Man har rett og slett ikke den allsidigheten i amp og pedaler. Uansett hvor mye du vrir og vrenger på det.

Så kan jeg ta det med planlagte nyinnkjøp også. Jeg trenger en allsidig amp som jeg kan bruke i Torture Device (bandet). Vi har mye spillejobber frammover og "store" planer for vårparten. Da trenger jeg noe bunnsolid som kan være med rundt. Bogner Shiva "happens to be" den beste ampen (clean og vreng) jeg noengang har spilt på. Ang Suhr gitar er dette litt nyskjerrighet, men også fordi jeg har lyst på en (super)Strat. Hadde jeg hatt råd til Tyler, hadde jeg kjøpt det, men, det har jeg ikke!

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en 'rigg'? Er det å ramse opp alt en har, eller det en faktisk bruker aktivt? Hva er det å bruke utstyr aktivt? Spiller man i (mange) band eller spiller en mest hjemme for seg selv? (hvorfor helgardere her, da blir det jo bare en ny 'list your gear'-tråd).

Jeg definerer en 'rigg' som enten 'hjemmerigg' eller 'uterigg' - hvor 'hjemmeriggen' fort kan bestå av alt en har, mens 'gigriggen' kan bestå av et litt nøyere utvalg av det en har slengende rundt.

Her er min 'gigrigg'-liste.

Høsten 2010

Gitarer

Fender Stratocaster

Parto Telecaster

Fender Jaguar

Gibson J-45 akustisk.

Forsterker

Headstrong Lil' King

Høsten 2011

Gitarer

Partso Telecaster

Fender Jaguar

Gibson SG Standard

Gibson J-45 akustisk.

Forsterker

Peavey Classic 50 topp uten kabinett. Valuta for pengene. Yeehaw!

Cha, cha, cha, changes....

Headstrong ut og ENGL Thunder 50 Reverb inn (for så å gå ut igjen). Peavey Classic 50 topp inn - men 'ubrukelig' da jeg ikke har kabinett (dog har den fått nye rør og spiller som juling).

Headstrong ble solgt i håp om å finne en amp som kunne dekke et litt større område - fra cleanlyd til større mengder vreng. Det klarte ENGLen 50%. Bra vreng (dog litt for mye 'in your face', alle feil hørtes MEGET godt, med andre ord opplevde jeg ikke at vi helt spilte på samme lag), men en litt slapp cleanlyd (ja, jeg savner Headstrongen). Som det fremgår i kjøp&salg så er jeg fortsatt på leting etter 'the amp' som etter alt å dømme ikke finnes (med mindre man leter i et prissjikte som ligger en god del hakk over hva jeg har mulighet til å skaffe (det skjer noe med økonomi og prioriteringer når man blir foreldre)). Planen er å skaffe noe som gir 'mer' enn hva Headstrongen (og for så vidt ENGLen) kunne gi - både god cleanlyd og nesten uante mengder vreng (mest for moro skyld).

Gitarlisten bør egentlig suppleres med Stratocasteren, som ligger på 'bordet'. Ny hals som ikke er montert enda. Straks den er på plass er det duket for en 'ny vår' med den gitaren.

Etter at SGen kom i hus er det stort sett den som har blitt brukt (både hjemme og i undervisningsøyemed). Gitaren passer meg godt, noe som overrasker siden jeg tidligere ikke har klart å utvikle noe komfortabelt forhold til en Gibson-type gitar, i hvert fall ikke Les Pauls med sin 'knekk' mellom hals og kropp.

Dele-telecastern 'ruler' fortsatt. Fantastisk hals (nocaster), fin vekt, herlig 'snarl' i bridgepickupen (Duncan 'Broadcaster) og flott 'hul' tone i neckhumbuckeren (Duncan 'Jazz). Jevnt over den gitaren som har fått mest spilletid etter at den ble satt sammen og gjort spilleklar våren 2010.

(For hva annet jeg har, sjekk tråden min i Galleriet). Pedaler gidder jeg ikke liste opp.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.