Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første ordentlige studioprosjekt/innspilling (lydteknisk)


Dellers

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at vi (i dette tilfellet meg og en til) har hatt et prosjekt på skolen (studerer til lydtekniker), og dette er da den aller første låta vi har gjort en mix på (helt ferske mao, erfaring er ikke-eksisterende). Tanken har vært å lage en mix som låter litt mindre klinisk og overpolert forhold til det som er standard om dagen. Vi har heller ikke kjørt hard limiting, bare en liten kompressor for å få det litt mer helhetlig.

Ellers spiller jeg bassen, gitaren, saxen, samt noe keyboard og vokalarbeid. Mix-kompanjongen min spilte mesteparten av pianoet, og trommene og vokalen er en annen fra samme studie. Det er selvsagt mixen som er poenget, men vi valgte å spille inn selv for å gjøre det enkelt. Låta er en cover av Deliver Me av Robert Randolph & The Family Band.

http://rapidshare.com/files/223756387/Deli...Me_ferdig_2.mp3

Evt. denne, bytta ut en del av bassen jeg ikke likte: http://rapidshare.com/files/223958471/Deli...Me_ferdig_3.mp3

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig, spennende, og mye bra råmateriale her. Skulle ønske to ting- at klokken var en par timer mindre, og at jeg hadde tilgang til råmaterialet.

Mine tips er jo kun basert på at jeg er en glad amatør med litt erfaring, jeg er på langt nær proff.

Jeg stusser litt på miljøet vokalen er tatt opp i, for det første. Jeg synes det er en god del, slik jeg ser det, uønsket romklang på den.

Så kan man fortsette med de andre instrumentene- i det hele tatt virker ikke dette opptaket som om folk spiller sammen til samme tid. Den illusjonen liker vi gjerne å ha. Klangmiljøene passer ikke sammen, tvert i mot- de slåss med hverandre. Godt gjort å få det til, egentlig.

Timing og slikt synes jeg ikke er noe problem, ei heller framføring, selv om jeg er litt skeptisk til bassen.

Dynamisk sett, uten at jeg har sjekket, er dette i meste laget, faktisk. Det høres litt uferdig ut. Dere har mye å gå på der før det høres overprodusert ut. Ofte er det jo slik at ukomprimert låter best, men det er jo avhengig av rålyden. Det er da et veldig bra utgangspunkt at man har mer enn nok dynamikk å ta av når man skal jobbe med på sporene.

Etter en kort gjennomlytting låter dette bedre på høyt volum enn lavt. Det er ofte en liten syretest på at det ikke er helt bra.

Håper kritikken var konstruktiv. Altså- jobb med å øke illusjonen av at fok er i samme rom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig at det er uønska klang på vokalen, det samme med saxen. Studioet hadde helt forferdelig klang, faktisk på ca. 10(!) sekunder etter mitt øre da jeg spilte. Hva gjelder bassen veit jeg ikke akkurat hva du sikter til, men om det gjelder timing og sånn så er jeg klar over at jeg var ganske godt ute (selv om litt av det er retta i etterkant). Burde spilt inn på nytt, men har ikke hatt tid. Spilte den inn på slutten av tidenes mest slitsomme dag, hvor alt gikk på tverke. Å få det til å høres ut som man er i samme rom, er det noen spesiell måte å få til dette på? Har aldri gjort noen øvelser på dette, så har liksom ikke peiling på hvordan man evt. går frem. Selvsagt hadde det vært en fordel om studioet var tørt, det skjønner jeg jo, så evt. klang er bevisst og gjennomtenkt...Eneste mulighet per nå er jo igrunn kun å få mer klang på ting...

Og ja, kritikken var konstruktiv og fin, som jeg liker det. Kommer til å ha flere prosjekter framover, så er fint med innspill fra forskjellige folk, er mange ting jeg ikke legger merke til (eller ikke veit noe om).

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.