Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Absolutt billigste innretning for å ta opp låter i bandet?


Konnis

Anbefalte innlegg

Tape deck: http://tinyurl.com/dzojb8

Kun hvis du har en med micpreamper stående pÃ¥ loft eller i kjeller. Hvis ikke- glem det.

Du spurte etter billigst mulig løsning. Se de forrige postene mine, koster deg under 400 kroner for helt greie opptak. Host opp et budsjett, så skal jeg finne andre løsninger for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Først mÃ¥ jeg forstÃ¥ hva en tape deck er.

Akkurat nå tenker jeg (kasettspillerløsningen) at

1. Man tar opp med kasettopptaker - analoge data

2. Bruker line out fra kasettopptaker til line in på pc, og tar opp sånn

Og tape deck-løsningen er:

1. koble mic inn i tape deck

2. koble tape deck i pc

3. ta opp

For en tape deck gir bedre lyd enn mic-preampen i laptopen?

Men et annet moment er jo kanskje størrelse og vekt, og. Sånt sett hadde det vært mer praktisk med en H4 eller en annen håndholdt, digital opptaker.

Har ikke Behringer noe lignende, da? :P Altså håndholdt opptaker, digital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne bruke tapen i tapedecken, men da får du jo kassettlyd på opptaket, og så sant du ikke har en hi-end Nakamitchi eller Denon stående, så er jo ikke det noe du ønsker deg. Poenget er altså å unngå tape. Har du ikke en sånn tapedeck, så bare dropp hele greia med den.

Behringer har ikke noen digital opptager.

Du sa ikke noe om størrelse når du startet tråden. Kravet var billigst mulig. Introduserer du nye krav blir vi jo aldri ferdige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, beklager, kjære.

Jeg har grublet litt, og jeg og gitaristen + bassist kunne jo bare brukt et eksternt lydkort til å spille inn våre ting alene/hjemme.

men så tenkte jeg litt igjen: hva med en Line 6 POD av noe slag? Da får jeg jo amp-moduleringer så jeg får brukt pcen som forsterker, men går det an å spille inn med en POD og?

Ble kanskje litt off topic, det. Skal snakke med de andre før jeg kommer tlbake og maser.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Går sÃ¥ bra, sÃ¥. Men nÃ¥ begynner du Ã¥ nevne andre krav, og da koster det mer penger med en gang. Kanksje du bør klare Ã¥ finne ut hvor mye kroner du har Ã¥ dytte i dette, i tillegg til andre krav, som i skrivende stund er:

- SÃ¥ billig som mulig

- Lite og enkelt, flyttbart

- amp moduleringer

og så begynner vi på nytt derfra?

Ingen skal komme å si at du ikke har gjort deg fortjent til tittelen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil annbefale Zoom H4 da denne kan ta fungere som mobil opptaker og som lydkort. Det er en til salgs på finn til 1800.

Fordeler:

*Kommer med stereo micer

*Cubase LE følger med

*Gitar effekter innebygd

*Gitar og eksterne micer med phantom kan plugges direkte i H4

*Standard SD minnekort (60kr 1Gig)

Ulemper:

*Litt dyr

*Bare 2 kanaler som lydkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, bara för att fÃ¥ det sagt. Zoom H2 och Zoom H4 i all ära, men kvaliteten pÃ¥ de opptak dere fÃ¥r om dere bare steller opp en av de i övingslokalen kommer inte att kunna mÃ¥le sig med de opptak dere kan fÃ¥ om dere tar opp vart instrument alene. Som CastorFiber säger, släng upp en budget och en lista pÃ¥ vad ni har sÃ¥ tar vi det därifrÃ¥n :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker audacity og en singstar mikrofon, ikke toppkvalitet på lyden, men billig.

Skal funke fint.

Har spilt inn en del ved å koble til en Line6 POD direkte til Line In på laptoppen via Audacity.

Fungerer også jævla bra. Har du en eller annen effektprosessot/brett til gitar skal den fungere til innspilling.

Eks Zoom, Boss GT, Korg osv...

Zoom H4-saken er en finfin sak til å ta opp live, hele bandet på en gang. Funker veeldig bra dersom man plasserer den rett og har rett volum på gitarer osv.

Men dette går fint å teste før endelig innspilling.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassett-spiller forslaget var ment som en spøk ^_^ Men det funker kanskje hvis dere er ut etter "true norwegian black metal"-lyd :lol:

Har faktisk et par opptak jeg og en kompis gjorde når vi var 12-13 som ble spilt inn på kassett og så spilt over til pc.

Artig å mimre, men lyden er ikke så mye å skryte av. Herlig white noise ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg alternativene:

1. Kjøpe en POD av noe slag, eventuelt en Toneport elns, så jeg, gitarist nr. 2 og bassist kan spille inn.

Fordeler:

- blir bedre gitarlyd

- kan mixe det bedre, flere spor osv

- kan spilles inn hjemme

- POD = multieffekt

- billig

Ulemper:

- får ikke spilt inn trommer

- litt mer styr

2. Kjøpe en slik H4 eller lignende:

Fordeler:

- får tatt med trommer

- greit resultat

- lettere?

- praktisk å kunne spille inn sammen?

Ulemper:

- dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.