Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Absolutt billigste innretning for å ta opp låter i bandet?


Konnis

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hej, vad har ni? Har ni laptop? Har ni i så fall ljudkort till den? Hur många och vilken type mikrofoner har ni? Är det någon av er som har erfarenhet av inspelning? Vad är det för instrument som ska spelas in? Gitarr, bas, trummor och vokal? Vad ligger budgeten på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En laptop, (betinger at dere har), en overgang og to dynamiske mikrofoner fra Behringer eller tilsvarende. Sett opp mikkene i x/y, finn et fornuftig punkt å plassere de på, og akseptable opptak er absolutt innen rekkevidde.

Ut over det, er jeg ikke sikker på at jeg er enig i at "råopptaket" ikke trenger å ha skikkelig kvalitet bare fordi det skal ut på youtube. Man vil garantert høre forskjell, mobiltelefonlyd eller ikke.

Dessuten, det er en annen ting du bør tenke på. Tar du opp det dere driver med, og tar vare på det, er det veldig morsomt å finne igejn om tjue år.

Jeg vet, fordi jeg spilte inn alt for lite av det jeg har drevet på med, og angrer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du godeste Ataxia, jeg skal jo ha en digital lydfil. Litt vanskelig å få noe digitalt man kan bearbeide og legge ut på nettet med en gammel kassettopptaker?

Prøvde Audacity + singstarmic i dag, låt litt ræv, men bedre enn mobilen, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, vi har fått helt okej resultat med en Zoom H2.

Om ni köper en Zoom H2 och sen vill steppa upp det några notchar till demokvalitet så kan ni spela in bara trummorna med Zoom H2, eq:a bort baskaggen till ett eget spår i Cubase och köra den genom Drumagog eller annat drumreplace-program. Vips så har man en baskagge med tryck. Sen blandar du det med hela trum-filen. Inte det lättaste men det fungerar faktiskt väldigt bra. Sen lägger ni pengar på/lånar en Shure SM 57 eller 58 och tar upp resten, separat, med den. På detta sätt kan ni få riktigt bra resultat. Detta förutsetter att ni i utstyrsväg har en PC/Mac (trenger inte å vara laptop), ett lydkort och ett opptaksprogram :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spille det over? altså bruke micen i pcen/en ekstern mic inntil opptakeren, for å spille inn det som er spilt inn på en annen innretning?

hmm.

Du bruker selvsagt en kabel fra "line out" fra kassettspilleren til "line in" på laptopen.

En gammel kassettspiller vil bare være en "lydødeleggende" omvei hvis du spiller inn på kassett.

Har du en bra, gammel tapedeck med innebygget micpreamp, kan den med fordel brukes i stedet for micpreampen i laptopen. Du kobler på samme måte. Om du kan gjøre dette, avhenger av om kassettdecket har denne muligheten. Noen hadde det, andre hadde det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.