Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

6-strenger ikke noen suksess?


MrWalker

Anbefalte innlegg

Hmmmm.... Synes ihvertfall at han skal definere hva han vil ha. Og teste ut en del ting før han bestemmer seg. :)

Er så mye som fungerer bra, og spørsmålet blir jo hva han er på jakt etter... Og det er rimelig stor forskjell på en Steinberger Spirit og en Warmoth (med mindre du kjører Gecko-en.... men er stor forskjell der, også).

Spennende er det, riktignok *hehe*

Og når det er sagt, hvorfor vil han bytte micker? Er de som står der dårlige, eller er han på jakt etter en annen lyd? For da snakker vi om "skudd i blinde". Det er ikke bare å tenke "den bassen lyder fett, hvis jeg bytter til de samme micene vil min bass låte like fett".

Synes han skal gå på musikkforretninger og prøve diverse ting jeg. Finne ut litt mer om hvilken lyd og hvilken spillestil han har, og så forsøke å treffe etterpå.

Hvilken spillestil har han? Blir det noe solo-spilling? Akkorder? Eller er det rock'n'roll og blues det går i, med hovedvekt på det som foregår under 5.bånd? Og har 5-strenger vært vurdert? Etter min mening er det veldig stor forskjell på 5- og 6-strengere, men ikke så stor forskjell mellom 4- og 5-strengere. Kanskje en 5-er vil være et alternativ?

Og ja.... G&L har 5-strengede versjoner, også *ler meg ihjel*

Spøk til side. Jeg har spilt på en G&L i London en gang for noen år siden. Veldig godt instrument, men jeg var ikke helt 100% fornøyd med elektronikken. Det er ikke balansekontroll på disse, bare en pickup selector. For meg har det aldri vært nok, selv om resten av elektronikken er veldig bra. Og så er det en kjent sak at 20/21 bånd ihvertfall ikke var nok for meg. Så jeg syntes det var et artig bekjentskap, men handlet ikke. Samme erfaring gjorde jeg med Lakland Skyline som jeg testet, veldig godt instrument, veldig god elektronikk, men for "Fender" for meg.

Vil man klassisk Fender-skole (nydelig instrument på alle måter!):

L2500_Blueburst_full.jpg

eller er man mer på jakt etter moderne vinklinger:

ZX_Title_Graphic.jpg

Ikke vet jeg. Men av disse to ville MTD-en helt klart vært et bedre valg for meg.

Det er ikke mitt poeng å "disse" G&L, kunne byttet ut den der med en Fender Jazz bass eller en Stingray. Og det er ikke nødvendigvis et poeng å hylle MTD, heller, selv om det er fantastiske instrumenter, kunne vært Modulus, Alembic eller andre for den saks skyld. :)

EDIT: OG for ordens skyld. Ja, jeg har to Jazz-basser selv. Bruker de gjør jeg, også. Men ville aldri vurdert de om de skulle vært eneste instrument. Da hadde det blitt min nye 6-strengs Clement Anne, mest trolig. Og da ikke fordi jeg nettopp har fått den og er helt dønn forelska i den... det er jeg, selvsagt, men det er andre grunner til det. Det er nemlig den første 6-strengeren som jeg har fått til å føles som en 5-strenger med høy C. Det er mange år med savn og ønsker som ligger samlet i den bassen, og vi traff midt i blinken.

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det er sagt, hvorfor vil han bytte micker? Er de som stÃ¥r der dÃ¥rlige, eller er han pÃ¥ jakt etter en annen lyd? For da snakker vi om "skudd i blinde". Det er ikke bare Ã¥ tenke "den bassen lyder fett, hvis jeg bytter til de samme micene vil min bass lÃ¥te like fett".

Det er EMG-select og slik jeg har skjønt det er det ganske standard og "enkle" mikker. Men jeg tenkte mer på at Steinbergeren kunne moddes og ved å bytte mikker vil det kanskje løfte en allerede bra bass opp et par hakk??

Synes han skal gå på musikkforretninger og prøve diverse ting jeg. Finne ut litt mer om hvilken lyd og hvilken spillestil han har, og så forsøke å treffe etterpå.

Hvilken spillestil har han? Blir det noe solo-spilling? Akkorder? Eller er det rock'n'roll og blues det går i, med hovedvekt på det som foregår under 5.bånd? Og har 5-strenger vært vurdert? Etter min mening er det veldig stor forskjell på 5- og 6-strengere, men ikke så stor forskjell mellom 4- og 5-strengere. Kanskje en 5-er vil være et alternativ?

Ja, jeg foreslo en maraton-lørdag og traske byen rundt i de forskjellige musikkbutikker. Ulempen er at det er mye/mange standardbasser og ikke så alt for mye variasjoner i tilbudet....selv i Oslo. Spillestilen er mer progresiv rock/metal etter hva jeg forstår, men han er glad i funk ala ChiliPeppers og Jamiroquai også

Ikke vet jeg. Men av disse to ville MTD-en helt klart vært et bedre valg for meg.

Ja, synes også MTD-en ser bedre ut, men må jo finne ut av hvordan den er å spille på.

EDIT: OG for ordens skyld. Ja, jeg har to Jazz-basser selv. Bruker de gjør jeg, også. Men ville aldri vurdert de om de skulle vært eneste instrument. Da hadde det blitt min nye 6-strengs Clement Anne, mest trolig. Og da ikke fordi jeg nettopp har fått den og er helt dønn forelska i den... det er jeg, selvsagt, men det er andre grunner til det. Det er nemlig den første 6-strengeren som jeg har fått til å føles som en 5-strenger med høy C. Det er mange år med savn og ønsker som ligger samlet i den bassen, og vi traff midt i blinken.

Nå har jeg en 5-strenger som han kan låne ved behov, så tror han henger på en ny 4 strenger.

PS: Nå kommer det ikke som et sjokk at du er forelsket i Anne ;) , og jeg ser helt klart en fordel å få en spesialsnekra bass etter egne ønsker. Det kan han sikkert vurdere senere. Vil tro at han får GAS etter et år eller to uansett hvilken bass han kjøper. Det er jo bare å se på oss her på forumet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mente ikke nødvendigvis Ã¥ trekke frem Anne-bassen som et eksempel. Som deg, mener jeg at det nok vil være mer enn bra nok Ã¥ gÃ¥ pÃ¥ noen standard-basser. Man trenger erfaring før man vet akkurat "hvor" man vil sette inn trøkket pÃ¥ en custom-bass. Jeg fikk bygd en i 1996, og den var ikke optimal har det vist seg. 12-13 Ã¥r og 40 basser senere var jeg rett og slett mer istand til Ã¥ si hva jeg ville ha. Og ikke minst, jeg har mulighet til Ã¥ ha flere. For det var det som var poenget mitt. Jeg har rÃ¥d til Ã¥ ha en fretless og en bÃ¥nd jazz bass, bare fordi jeg synes det er kult Ã¥ ha det. Eller nyttig, da. :)

Jeg mener hverken G&L, Fender, MusicMan eller en del andre ville tilfresstilt MEG som mitt eneste instrument. Da måtte jeg nok heller gått til en MTD el.l. Anne-bassen er heller ikke optimal som ENESTE bass... til det er lydbildet litt for markant og karakteristisk. Til å backe et blues-band ville det kanskje gå, men en jazz bass ville funke bedre.

Men hovedpoenget mitt var egentlig om han er på jakt etter en "tradisjonell" bass (jeg har en tidligere elev som er kjempefornøyd med sin Peavey T-40 til punk), eller noe mer moderne. 24 bånd, aktiv elektronikk, asymmetrisk hals, osv. Og da kan det nok være lurt å ta en runde i butikkene i Oslo. De har ihvertfall Yamaha TRB, Ibanez BTB, Fender og noen andre kjente travere.

Og du har jo litt forskjellig også, da.... så han vet vel litt hva han er på jakt etter. :)

Og joda, bytter du ut EMG Selectene med fullblods EMG vil det låte bedre, definitivt. Men om det låter bedre enn en MTD Kingston ZX er vanskelig å si. Det var det jeg mente. :) Kanskje det er bedre å putte pengene i noe som man hører funker enn noe som man kanskje mener vil bli bedre enn det det var. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har jo litt forskjellig også, da.... sÃ¥ han vet vel litt hva han er pÃ¥ jakt etter. :)

Og joda, bytter du ut EMG Selectene med fullblods EMG vil det låte bedre, definitivt. Men om det låter bedre enn en MTD Kingston ZX er vanskelig å si. Det var det jeg mente. :) Kanskje det er bedre å putte pengene i noe som man hører funker enn noe som man kanskje mener vil bli bedre enn det det var. :)

Joda, har litt forskjellige basse. Rickenbackeren er ikke på lista hans :( Men Statusen og Steinbergeren liker han godt, så derfor det ønske om å kanskje modde litt på den. Steinbergeren er utrolig god å spille på, perfekt balanse og selvfølgelig litt utenom det vanlige. Det er ikke den "padleåre-bassen" men den som har en vanlig kropp. Kan hende jeg har påvirket han med alle fordelene med hodeløse basser?! :blush:

MrWalker, vi er ganske så enige, og ditt tips om MTD'en skal jeg viderebringe til JR. Uansett hva han kjøper nå så tar det ikke lange tiden før han ønsker noe annet. Eller hva? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers
Blir det på en mÃ¥te ikke som Ã¥ spille gitar og ha en 6-strings bass?

Min har 2 dypere strenger :) vanlig stemming på en 6strenger er H - E - A - D - G - C, som er.. et stykke fra en vanlig gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.