Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Martin-gitar bør jeg velge?


tommynor

Anbefalte innlegg

Jeg vet veldig lite om akustiske gitarer, men har kommet fram til at det er Martin som gjelder. (Til dags dato har jeg kun prøvd gode Martin-gitarer.) Problemet mitt er at Martin har en jungel av modeller å velge mellom. Kan noen forklare meg forskjellen på en DM og en D-16. Hva er forskjellen på dreadnought og 000? Jeg trenger med andre

ord hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompetansen på Martin er trolig større på Vintageforumet, så det kan være en fordel å spørre der.

Jeg foreslår også at du legger litt mer jobb i spørsmålet ditt. Fortell litt om hva du har av penger, hva du vil spille, hvilke preferanser du har, og annet du måtte komme på. Slik du spør nå, er det ikke lett å bidra med et fornuftig svar. Kjenner jeg VG- forum rett, får du heller ikke det der med et slik spørsmål, selv om det er mange kunnskapsrike og hyggelige medlemmer der.

Et annet godt triks er å bruke søkefunksjonen. Velkommen til forumet, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen spesiell erfaring med ulike modeller, men jeg er kjempefornøyd med D-35 jeg kjøpte brukt i julen.

Ga 14000 for den og installerte et fishman matrix infinity mikrofonsystem. Helt kanon allround akustisk som låter fjell og som jeg kommer til å ha livet ut. Mer klassisk akustisk av utseende får du vel heller ikke. Fet nok for elvis...fet nok for deg :)

Finn en brukt og innspillt gitar. Da sparer du penger/eller har råd til en bedre modell.

Men kikk rundt på gitarbutikk og test hva du skulle komme over. Først da får du innblikk i hva som er bra gitar for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompetansen på Martin er trolig større på Vintageforumet, så det kan være en fordel å spørre der.

Jeg foreslår også at du legger litt mer jobb i spørsmålet ditt. Fortell litt om hva du har av penger, hva du vil spille, hvilke preferanser du har, og annet du måtte komme på. Slik du spør nå, er det ikke lett å bidra med et fornuftig svar. Kjenner jeg VG- forum rett, får du heller ikke det der med et slik spørsmål, selv om det er mange kunnskapsrike og hyggelige medlemmer der.

Et annet godt triks er å bruke søkefunksjonen. Velkommen til forumet, forresten!

Når det gjelder pris så er det vel ingen tvil om at jeg skal kjøpe en gitar i det lavere segmentet (DM og D-16). Jeg trenger ikke en gitar med veldig stor resonanskasse, da den mest skal brukes på scene. (Har planer om å ettermontere elektronikk).

Kan du svare på delspørsmålene mine blir jeg fornøyd, jeg forlanger ikke at du skal velge en gitar for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ville gått for en 000-16GT. Mindre kasse enn D16(Trippel-0 tilsvarer orkestermodell, D16=dreadnought) som er mye mer komfortabel(min personlige preferanse). Jeg mener og at orkestermodellene har mer "balansert" lyd og lÃ¥ter generelt bedre nÃ¥r den mikkes opp enn en dreadnought, men dette er det sikkert noen som er uenige i.. :)

000-16GT og f.eks Fishman pickup koster deg vel rundt 12 000 med pickup installert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av Martin-modell avhenger av hva du mest skal spille.

Fingerpicking eller flatpicking.

000 og OM modellene har mindre kropp. Stort sett har 000-modellene 24.9" hals (tror 000-15 har 25.4). OM har 25.4

Dreadnought har større kropp og 25.4 hals.

000 egner seg best dersom du skal drive med fingerpicking. Har selv en 000-28 som er utmerket til dette.

Kortere hals - mindre stringtension - lettere å spille på.

Dreadnought gir et mye større volum. Sikler selv litt på en D-15 - all mahogany.

Sjekk evt modellene på Martins hjemmeside:

http://www.mguitar.com/guitars/choosing/size.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.