Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

spørsmål om ohm og sånn...


Bono

Anbefalte innlegg

Dette regner jeg med er paralell kobling da.. og Ohmen blir da mindre enn den minste...

Eksakt vil dette si at Ohmen blir 5,33 ohm.

og når ampen da står på 16 ohm regner jeg ikke med at dette er særlig bra for den

Du burde skaffe deg en Power brake med 16 ohm eller ett kabinett med 8 ohm for å få dette til å virke.

Endret av Noinput
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attenuatoren gir vel ampen en last på 8 ohm? Og det er jo ikke helt det store når den står i 16 ohms-uttaket. Hvis du skal kjøre mismatch mellom head og cab, så må det gå andre veien. F. eks 16 ohm på kab, og 8 ohm på amp går greit. Kjørte Elmwooden min på det i godt over et år uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på hva som skjer hvis jeg setter opp et følgende oppsett: AMP topp stilt inn på 16 ohm - attenuator 8 ohm - kabinett 16 ohm.

Det er bare en måte å finne det ut. Sannsynligvis vil det låte dass, og ellers ingenting.

Hvis du er spesielt uheldig kan du kanskje skade sluttrinnet i toppen, men det er vanskelig å si, siden du har valgt å holde det hemmelig hvordan amp, attenuator og kabinett det er snakk om.

Hvis du stiller toppen på 8 ohm er det noe mindre fare for å skade den, men det er god sjanse for at det fortsatt vil låte dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en måte å finne det ut. Sannsynligvis vil det låte dass, og ellers ingenting.

Hvis du er spesielt uheldig kan du kanskje skade sluttrinnet i toppen, men det er vanskelig å si, siden du har valgt å holde det hemmelig hvordan amp, attenuator og kabinett det er snakk om.

Hvis du stiller toppen på 8 ohm er det noe mindre fare for å skade den, men det er god sjanse for at det fortsatt vil låte dass.

ikke meningene med hemlighetsgreier, så toppen er forøvrig en Hiwatt DR 504 50W fra 1972 og attenuator er en THD hotplate 8 ohm og kabinettet er ikke kjøpt ennå.

Takk for alle svar!!

Så det værste som kan skje er ingen lyd eller dårlig lyd? Er bare redd for å skade toppen egentlig. Men hvis jeg har fortstått det riktig: setter jeg toppen på 8 ohm så vil jeg ikke kunne skade den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satset på et 8 ohm kabinett, men det går fint å kjøre 8ohm på forsterker og Hot Plate inn på et 16 ohm cab.

Det låter helt fint, men de lærde diskuterer om utgangstrafoen vil like det i lengden.

Jeg har gjort det en periode, og jeg vet også om andre som kjører med det oppsettet.

Hvis du skal ha deg et 4x12 kabinett, bør du sjekke at det har 8 ohms elementer.

Du får ikke en 4x12 kasse med 16 ohms elementer til å bli 8ohm totalt, uansett hvordan du kobler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satset på et 8 ohm kabinett, men det går fint å kjøre 8ohm på forsterker og Hot Plate inn på et 16 ohm cab.

Det låter helt fint, men de lærde diskuterer om utgangstrafoen vil like det i lengden.

Jeg har gjort det en periode, og jeg vet også om andre som kjører med det oppsettet.

Hvis du skal ha deg et 4x12 kabinett, bør du sjekke at det har 8 ohms elementer.

Du får ikke en 4x12 kasse med 16 ohms elementer til å bli 8ohm totalt, uansett hvordan du kobler.

Takk, det var veldig oppklarende. Så det har ikke noe og si hvis jeg f.eks, kjører på med fullstack oppsett så lenge alle elementene er på 8 ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du seriekobler to høyttalere pÃ¥ 8 ohm vil de jo bli 16 ohm :)

Da har jeg misforstått. Jeg trodde to 8 ohms som ble seriekoblet ble 8 ohm. Og to 8ohm som ble paralell ble 4 ohm. Så altså, for å få 16 ohm må man ha en høytaler som i utgangspunktet er 16ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg misforstått. Jeg trodde to 8 ohms som ble seriekoblet ble 8 ohm. Og to 8ohm som ble paralell ble 4 ohm. SÃ¥ altsÃ¥, for Ã¥ fÃ¥ 16 ohm mÃ¥ man ha en høytaler som i utgangspunktet er 16ohm.

Men det er ikke riktig ;) Ganske logisk hvis du tenker over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.