Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe pickup fra eBay, markere sendingen som gave


Konnis

Anbefalte innlegg

Må bare forsikre meg her om dette altså er riktig.

Når jeg bestiller en pickup fra eBay, til la oss si 70$, og ber selgeren om å markere pakken som en gave:

Kommer jeg da unna med prisen + frakt, eller må jeg uansett betale moms og toll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare forsikre meg her om dette altsÃ¥ er riktig.

Når jeg bestiller en pickup fra eBay, til la oss si 70$, og ber selgeren om å markere pakken som en gave:

Kommer jeg da unna med prisen + frakt, eller må jeg uansett betale moms og toll?

Ja, da kommer du unna med prisen + frakt, men det er veldig uvanlig at selgere fra usa markerer sendingen som "gift". Det virker som dem er veldig strenge med det. Men jeg fikk mine pickups i brev, og det gidder dem sjeldent sjekke, så jeg slapp unna med moms :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da kommer du unna med prisen + frakt, men det er veldig uvanlig at selgere fra usa markerer sendingen som "gift". Det virker som dem er veldig strenge med det. Men jeg fikk mine pickups i brev, og det gidder dem sjeldent sjekke, så jeg slapp unna med moms :D

Slapp unna med moms? Nå er det vel ikke toll på musikkstash. Toll er for å beskytte visse virksomheter. Tror den skjøre pick-up-industrien i Norge får klare seg uten toll-hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp unna med moms? Nå er det vel ikke toll på musikkstash. Toll er for å beskytte visse virksomheter. Tror den skjøre pick-up-industrien i Norge får klare seg uten toll-hjelp...

Moms og toll :

http://www.billigbeauty.com/articles/17/1/...rret/Page1.html

Betaler man Norsk moms, skal vel egentlig momsen trekkes fra i det landet du kjøper fra.

Dette skjer ikke altid.

http://www.toll.no/Default.aspx?epslanguage=NO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker merket som gave og med en oppgitt verdi under 1000 kr blir ikke belastet med moms.

Noen selgere vil ikke merke pakkene som gave, mens andre ikke har noe problem med det. Jeg bestilte en gitar til $1400 fra USA, og uten at jeg hadde bedt om det først ble den merket som en gave til en verdi av $15. Man skulle tro at noen ville reagert på det når den passerte grensen, men de gjorde ikke det, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte en gitar til $1400 fra USA, og uten at jeg hadde bedt om det først ble den merket som en gave til en verdi av $15. Man skulle tro at noen ville reagert pÃ¥ det nÃ¥r den passerte grensen, men de gjorde ikke det, gitt.

Den er litt på kanten fra selgers side, gitt. Lurer på hva han hadde gjort hvis gitaren dukka opp hos deg med store fraktskader. :P

Grensen for å betale moms er 200kr, 1000 kr hvis det er merket som gave. Du betaler 25% moms på varens verdi samt fraktpris, pluss et fortollingsgebyr på 100-200 avhengig av varens verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaaaa, så hvis jeg kjøper en flanger til f. eks. 2000kr, markerer denne som gave, sÃ¥ mÃ¥ jeg fortsatt betale moms?

Edit: Hvis selgeren skriver verdi på eska ofc. eller noe sånt? :P

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker merket som gave og med en oppgitt verdi under 1000 kr blir ikke belastet med moms.

Noen selgere vil ikke merke pakkene som gave, mens andre ikke har noe problem med det. Jeg bestilte en gitar til $1400 fra USA, og uten at jeg hadde bedt om det først ble den merket som en gave til en verdi av $15. Man skulle tro at noen ville reagert pÃ¥ det nÃ¥r den passerte grensen, men de gjorde ikke det, gitt.

Problemet med å merke forsendelsen med veldig små verdier, er at om gitaren skulle bli borte eller skadet i frakt,

vil forikringsverdien på forsendelsen vurderes ut fra den samme lave summen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å merke forsendelsen med veldig smÃ¥ verdier, er at om gitaren skulle bli borte eller skadet i frakt,

vil forikringsverdien på forsendelsen vurderes ut fra den samme lave summen :(

Den er litt på kanten fra selgers side, gitt. Lurer på hva han hadde gjort hvis gitaren dukka opp hos deg med store fraktskader. :P

Sant nok.

Gitaren ble kjøpt fra en respektabel butikk, så jeg tviler ikke på at de hadde ordnet opp i det hvis noe hadde skjedd. Men det hadde vært kjipt for dem å sende meg en ny gitar mens de selv fikk 15 dollar tilbake på forsikringen. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.