Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson les paul Standard, gibson les paul standard faded?


Stiankarlsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt off-topic:

Jeg er en fendermann som ikke klarer å spille på en LP. Finnes det noen modeller hvor halsen er i litt mer fenderland og ikke så sinnsyk tjukk?

Jeg var vel en slags Fendermann (strater var det eneste jeg ville ta i), og det forandret seg ikke etter å ha hatt en LP med 50s-hals.

Når jeg senere fikk en med 60s -hals ble det straks mye lettere, og jeg ble til slutt omvendt til Gibsonmann.

Riktignok mest på lydpreferanser, men formen osv. går fint nå som jeg har vendt meg til den.

60s-halsen ligner en del på den mellomtykke C-profilen til Fender. Har ikke hatt Fender, men diverse gitarer som bygger på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kult. Må fÃ¥ prøvd ut det. Problemet er at jeg føler jeg har ingen kontroll over LP-er nÃ¥r jeg spiller. Mtp alle knobene osv. :P

Spiller ingen rolle. De skal stå på fullt uansett! ;)

Bare for å ha det nevnt, så blir de aller fleste Les Paul Classic levert med 60's neck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en standard faded....

Og det skal den ha, den var helt utrolig å spille pÃ¥, halsen tror jeg er den beste jeg har prøvd....

Jeg syntes også at faded finishen var litt tøffere enn på en original standard.

Men, jeg hadde den ca 1 år, så solgte jeg den, da jeg prøvde den oppimot en vanlig 1986 standard.

Jeg trodde ikke jeg skulle høre så mye forskjell, men faded'n ble så sinnsykt parkert, det fantes ikke tone i det hele tatt i gitaren.

Den var helt død! Fin output i miccene og alt det der, men den høres så kjip ut når du spiller akkustisk på den, at det er til å grine av.

Men det kan ha vært en mandagsmodell jeg har fått, uansett, hals å miccer var meget bra, og det er jo såpass nye gitarer at elektronikk osv er helt topp.

Men prøv oppimot en standard, så ser du selv :-)

Jeg anbefaler ihvertfall Standard, Goldtop, eller Custom :-) ikke faded ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en standard faded....

Og det skal den ha, den var helt utrolig å spille pÃ¥, halsen tror jeg er den beste jeg har prøvd....

Jeg syntes også at faded finishen var litt tøffere enn på en original standard.

Men, jeg hadde den ca 1 år, så solgte jeg den, da jeg prøvde den oppimot en vanlig 1986 standard.

Jeg trodde ikke jeg skulle høre så mye forskjell, men faded'n ble så sinnsykt parkert, det fantes ikke tone i det hele tatt i gitaren.

Den var helt død! Fin output i miccene og alt det der, men den høres så kjip ut når du spiller akkustisk på den, at det er til å grine av.

Men det kan ha vært en mandagsmodell jeg har fått, uansett, hals å miccer var meget bra, og det er jo såpass nye gitarer at elektronikk osv er helt topp.

Men prøv oppimot en standard, så ser du selv :-)

Jeg anbefaler ihvertfall Standard, Goldtop, eller Custom :-) ikke faded ;)

Jeg har litt samme erfaring selv. Nå skal det sies at gitaren jeg har nå har andre mic'er (SD Alnico-II Pro vs BurstBucker Pro) så det utgjør jo en stor forskjell i seg selv. Men når det gjelder til tone, sustain og totalopplevelsen så kan ikke standard'en jeg har nå sammenlignes med faded gitaren jeg hadde tidligere. Sustain er VELDIG merkbart mye bedre på den jeg har nå også, samt dybden i lyden... Men det kan jo ha med at det er TonePro bro/stopbar original på denne... Det skal nevnes at standard'en jeg har nå ikke er chambered, mens faded'n var chambered... Og som de fleste sier, så er det de tyngste Les Paul'ene som lyder best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste knobbel på LP jeg bruker, er volum på bridge når jeg spiller cleans. AV og til skrur jeg ned Tone på bridge også, men veldig sjeldent.

Vet ikke hva disse koster, men Sound1.com har ihvertfall Les Paul Standard Faded 50' og en kul Gibson bar-stol til Kun kr. 11.990,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt samme erfaring selv. Nå skal det sies at gitaren jeg har nå har andre mic'er (SD Alnico-II Pro vs BurstBucker Pro) så det utgjør jo en stor forskjell i seg selv. Men når det gjelder til tone, sustain og totalopplevelsen så kan ikke standard'en jeg har nå sammenlignes med faded gitaren jeg hadde tidligere. Sustain er VELDIG merkbart mye bedre på den jeg har nå også, samt dybden i lyden... Men det kan jo ha med at det er TonePro bro/stopbar original på denne... Det skal nevnes at standard'en jeg har nå ikke er chambered, mens faded'n var chambered... Og som de fleste sier, så er det de tyngste Les Paul'ene som lyder best!

Det er ikke de tyngste Les Paulene som lyder best, tvert i mot,

de som er laget av lett mahogany er kjent for å lyde best.

Men det som kan være tilfelle er at du har erfaring på at en heltre Les Paul

lyder bedre enn en chambered.

Det diskuteres om de hulrommene inne i gitaren har noen fordeler for ressonans,

eller om Gibson rett og slett ikke får tak i mahogany som er lett nok,

og må lage disse for at gitarene ikke skal bli for tunge.

Les Paul entusiaster veier gitarene sine, og det er de som er lettest (ikke chambered),

som er de gjeveste, fordi de låter bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen forskjell å ta i betraktning er at leo lider av en stygg misoppfatning om at han har peiling.

fra spøk til ekorngønner, du må sørge for å få prøvd gitaren du eventuelt ender opp med å kjøpe. selv om det i utgangspunktet bare er lakken det er forskjell på mellom de to modellene, vil hver individuelle gitar være forskjellig. marginalt, ja, men dog

Kom ann... Hvis faded er så mye kulere, hvorfor kjøper ikke folk mer av den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke de tyngste Les Paulene som lyder best, tvert i mot,

de som er laget av lett mahogany er kjent for å lyde best.

Men det som kan være tilfelle er at du har erfaring på at en heltre Les Paul

lyder bedre enn en chambered.

Det diskuteres om de hulrommene inne i gitaren har noen fordeler for ressonans,

eller om Gibson rett og slett ikke får tak i mahogany som er lett nok,

og må lage disse for at gitarene ikke skal bli for tunge.

Les Paul entusiaster veier gitarene sine, og det er de som er lettest (ikke chambered),

som er de gjeveste, fordi de låter bedre.

Jepp, alle vintage 50-tallere veier faktisk ofte omtrent det samme eller mindre enn dagens chambered historic modeller. Det har vel kanskje litt å gjøre med at treverket har tørket, men mest har det med å gjøre at den Mahognien de brukta da, ikke er å få tak i lenger. Det har også noe å si hvor på treet "planken" blir hentet fra. Jo lengre ned mot rota, jo tyngre, etter det jeg har hørt.

Hvis jeg ikke husker helt feil hentet vel Gibson treet fra regnskogen i Sør-Amerika til ca. 1970? Etter det måtte de hente fra India og andre deler av Asia som ikke har samme kvalitet på treverket. (Tar forbehold om at fakta kanskje ikke stemmer helt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.