Web Analytics
Jump to content

Modes


Pitmairen
 Share

Recommended Posts

jeg har lest litt rundt på forskjellige sider for å forstå det med modes, men jeg forstår det ikke helt.

Noen steder står det at hvis du spiller i C-dur (c,d,e,f,g,a,h,) og har lyst til å gå over til dorian så starter du bare på D i stedet på C (d,e,f,g,a,h,c).

Men så andre steder står det at hvis en skal spille i dorian så må man spille den 3 og den 7 noten et hakk ned. (c,d,d#,f,g,a,a#)

Hvem er riktige?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Frank Gambale, er din første påstand riktig, noe jeg også tror/mener er riktig. Det er såvidt jeg vet slik at du kan telle opover intervallene, sammen med navnene på skalaene.

Link to comment
Share on other sites

Hei Pitmairen, og velkommen hit :) begge påstandene er forsåvidt riktige, nr 1 kanskje litt lettere forklart. D dorian er D E F G A H C D. men den andre påstanden går ut ifra en dur skala.. så hvis du da skulle hatt D-dur skala (ionisk, D E F# G A H C# D) så må du da ta tredje tonen ned (fra F# til F) og den syvende (fra C# til C) og får da to like skalaer - man skal ikke legge til de ekstra tonene, bare flytte på i forhold til dur ;) vet ikke helt hvor enkelt det var å forklare dette, men.. hehe

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Si at vi er i C-dur. Da er Jonisk vanlig c-dur fra c. Så spiller du dorisk fra d. Prinsippet er at du da fortsatt kun bruker skalaegne toner, men avstanden mellom skalaens trinn blir annerledes. Så: hvis du kan alle kirketoneartene er det en utmerket måte å bevege seg innenfor en toneart på....Jeg har kommet så langt at jeg kan spille alle utenatt og i sammenheng, men har ikke fått dem inn under huden enda. Prøv å øve dem slik at du spiller jonisk opp, så bytter du til dorisk ned, for så å spille frygisk opp....Da får du flyt i det.

Link to comment
Share on other sites

Kirketonearter (Norsk):

Jonisk

Dorisk

Frygisk

Lydisk

Miksolydisk

Aeolisk

Lokrisk

Modes of the Major Scale (Engelsk):

Ionian

Dorian

Phrygian

Lydian

Mixolydian

Aeolian

Locrian

I og med at det ble litt språkforrvirring her...

For å svare på det opprinnelige spørsmålet: Det første utsagnet tilsier at man bytter "mode" -fra jonisk til dorisk- uten a bytte toneart, dvs., skalaen er den samme, men begynner på en annen note (i dette tilfellet fra C til D). Det andre utsagnet tilsier at man bytter skala, men beholder samme grunntone. Med andre ord, det er fortsatt i C, men ikke lenger C jonisk, foruten C dorisk. Du kan se på dette omtrent som å bytte fra C dur til C moll - samme toneart, forskjellig kvalitet/klang.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.