Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ullen lyd.


hkurt

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Fender stratocaster mexico, squier series med floyd rose og HSS pickup kombinasjon med en volum og en tonekontroll.

Jeg synes denne har en noe ullen lyd, ikke den klare stratlyden.

Jeg har montert i gfs pickuper og lyden kom seg noe men er ikke helt der den burde være.

Jeg mistenker kanskje det kan være kapasitoren eller hva den heter den lille dingsen som er loddet på tonekontrollen.

Er det noen som har erfaring med dette?

eller kan det være volum og tonekontrollen.

Håper noen har noen formeninger om dette før jeg kjøper nye, og kanskje ender opp like langt etter å ha skiftet disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å endre avstand mellom strenger og pick-up's.

Humbucker i strat gir jo heller ingen mening om man ønsker shimmering stratlyd.

Hei.

Har forsøkt med annen strengehøyde.

Humbuckeren er ny, men middle og neck pickupene har jeg hatt i andre gitarer og mener de låt klarere i disse.

Er absolutt klarere lyd i fender highway stratten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tonekontrollen står "på fullt" skal jo ikke kondensatore være aktiv, og derfor ikke påvirke lyden. Er du i tvil, kan du jo bare lodde av det ene beinet og prøve. Da er den ikke aktiv i det hele tatt, helt garantert, men dette skal ikke være nødvendig.

Spør du meg om svaret, er ikke dette grunnen til den "uklare" lyden du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låter gitaren som en strat rent akustisk ? Hvis ikke, vil den aldri låte slik elektrisk heller.

Floyd Rose på en strat kan være utrolig uheldig i forhold til en "stratty" sound, det samme gjelder treverket som ofte er brukt på squiere bygd i Mexico og asia. Her snakker vi om alt fra sponplater til de beste tenkelige materialer alt avhengig av årsmodell, type og produksjonsland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låter gitaren som en strat rent akustisk ? Hvis ikke, vil den aldri låte slik elektrisk heller.

Floyd Rose på en strat kan være utrolig uheldig i forhold til en "stratty" sound, det samme gjelder treverket som ofte er brukt på squiere bygd i Mexico og asia. Her snakker vi om alt fra sponplater til de beste tenkelige materialer alt avhengig av årsmodell, type og produksjonsland.

Hmm. Tror du er inne på noe her. den låter litt mer 'mellow' enn de andre strattene akustisk. Også i forhold til japan stratten med kahler vib. Har trodd resonansen i treverket bare var noe som hadde minimal betydning.

Tror du/dere det kan være en ide med mer massiv metall block på floyd rose'n? (Går det egentlig an å få tak i?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensatoren (som det heter) kan påvirke lyden om den er i serie med en motstand til jord. Motstanden i dette tilfellet vil være tone/vol-potene, jord vil være chassis på tonekontrollene. Om et beinene på kondensatoren er i kontakt med chassis KAN dette lage ullen lyd, men den gjør nok mer godt en vondt.

Var det med nye pot's i denne pickup-pakken?

Det kan være at potene har feil motstand. Har du en 10k motstand der det skal være en 100k vil du kun kontrollere 10% av lyden (kun eksempel), og da kan det hende at du ikke får skudd diskanten helt opp på tonepoten.

Er ikke dette problemet, vet ikke jeg.

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensatoren (som det heter) kan påvirke lyden om den er i serie med en motstand til jord. Motstanden i dette tilfellet vil være tone/vol-potene, jord vil være chassis på tonekontrollene. Om et beinene på kondensatoren er i kontakt med chassis KAN dette lage ullen lyd, men den gjør nok mer godt en vondt.

Var det med nye pot's i denne pickup-pakken?

Det kan være at potene har feil motstand. Har du en 10k motstand der det skal være en 100k vil du kun kontrollere 10% av lyden (kun eksempel), og da kan det hende at du ikke får skudd diskanten helt opp på tonepoten.

Er ikke dette problemet, vet ikke jeg.

Håper dette hjelper

Hei.

Pot'ene stod på gitaren da jeg kjøpte den.

Dersom jeg forstår deg riktig tror jeg ikke kondesatoren er i serie med motstanden til jord. Det er en 022uf som står på. Hva som står på tonekontrollen vet jeg ikke da det er loddet oppå tallene.

Hjelper bildet noe tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker kanskje det kan være kapasitoren eller hva den heter den lille dingsen som er loddet på tonekontrollen.

En "Capacitors" fungerer som et filter som slipper gjennom hvisse frekvenser.

Når man skrur på tonekontrollen filtrerer man dermed bort disse valgte frekvensene gjennom Capacitors og til jord.

"Capacitors" har forskjellige verdier og slipper gjennom forskjellige frekvenser.

Tror nok ikke dette er problemet ditt. Kan lodde den av og høre hvordan det låter da.

Lyden som genereres av pickupen mister litt top når den paserer alle delene av elekstronikken.

Kansje bypas hadde vært noe du kunne teste.

Noen setter derfor på en by-pas som sender signalet rett fra pickupen til jacken når de vil ha litt mer topp og power til f.eks solo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.