Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Knitring" på telecasteren!


AC15

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et problem med telen min, som er en 1985 52 RI (japan)

Når jeg drar fingrene mine nedover plekterbrettet kommer det en slags knitrelyd.. veldig irriterende, siden jeg kommer borti når jeg spiller.

dette skjer bare noen ganger noen steder.

Hva kan være galt?

skal jeg "shielde" gitaren?

Vetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp gibson.

Det var til meget stor hjelp for trådstarter tenker jeg!

Ehm, knitrer det når du berører plastikken på gripebrettet? Høres noe merksnodig ut. Sikker på at dette ikke er et potmeter eller en switch? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp gibson.

Hjelper lite. Har samme "problem" på min Gibson LP når jeg drar hånda over bakpå gitaren, rundt der pickupvelgeren sitter, liksom. Gitarlæreren min hadde også samme problemet på sin telecaster, men ifølge ham, så ble det bare borte av seg selv sånn plutselig en dag, så vi får bare håpe på at det forsvinner :P du kan sikkert gjøre noe fysisk for å få det vekk, men akkurat hva aner jeg ikke. Det får noen andre fortelle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plekterbrettet??? En aprilsspøk eller?

Knitring som ikke er relatert til å skru på poter er oftest et jordingsproblem.

Er nok der det ligger uansett. Har flere gitarer, der det av og til kan oppstå. Ikke så sjenerende, så jeg har ikke brydd meg særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har et problem med telen min, som er en 1985 52 RI (japan)

Når jeg drar fingrene mine nedover plekterbrettet kommer det en slags knitrelyd.. veldig irriterende, siden jeg kommer borti nÃ¥r jeg spiller.

dette skjer bare noen ganger noen steder.

Hva kan være galt?

skal jeg "shielde" gitaren?

Vetle

Hei.

Jeg er ganske sikker på at det er statisk elektrisitet som gjør det. (Blir det mindre når det er fuktig vær/luft?)

Har selv det samme problemet med en japansk? fender strat. En annen japansk! strat klistret jeg med aluminiumsfolie tape. Denne testet jeg ikke før jeg gjorde dette så er ikke 100% sikker på at hjalp, men den støyer litt mindre enn den uten.

Jeg vil foreslå at du klistrer baksiden med aluminiumfolie tape eller kopperfolie tape og lager en forbindelse mellom plekterbrettet og platen som volum/tone og pickupvelger står på for eksempel med en foliebit eller en liten ledningbit (uisolert self.) Verdt et forsøk kanskje? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med for mye tape, da dette kan gÃ¥ ut over lyd/resonans. Sjekk all jording pÃ¥ gitaren, se til at jordingspunktene er faste og fine i lodding. Statisk elektrisitet utvikles pÃ¥ mange brett. Skulle du ikke bli kvitt problemet, ville jeg anbefale deg at du setter inn et brett med god kvalitet. Har selv en Japan player og det er faktisk første valget mitt ogsÃ¥. Flotte gitarer, men pÃ¥ enkelte har det vært benyttet litt billige deler. Skift brettet først som sist :) Ikke selg den, antagelig har du en kjempegod "player"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du at kvaliteten på plekterbrettet innvirker på hvordan gitaren låter?

Hvis jeg har oppfattet deg rett, hvilke fabrikanter bruker velklingende plast i plekterbrettene?

Jeg mente følgende: I noen plekterbrett er det mer nylon/plastikk i enn andre brett. Anntar at de med mye nylon blir fort statiske som igjen resulterer i utladninger mot elektronikken i gitaren, knitre-knitre. I andre brett kan det være mindre kjip nylon/plastikk og kan derfor egne seg bedre. Har en gitar som det er masse plastikk på. Denne kan jeg ikke spille på hvis jeg har på meg fleacejakke eller genser. Da blir det bare bråk. Hver gang jeg slår an en tone så knitrer det i gitaren. Har jeg på meg god bomull eller ull så funker litt bedre. På denne gitaren satte jeg på et nytt plekterbrett av typen bakelitt. Aldrig hatt problemer med hva jeg har på meg, eller temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.