Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Raslelyder på åpen streng G.


skaarj

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en Fender Stratocaster, og etter jeg skiftet til nye strenger sliter jeg med at ikke alt høres helt bra ut i mine øyne.

Mer bestemt så er det streng G som er "raslete" i lyden, den låter ikke helt ren når jeg spiller den åpen. Hvis jeg presser den ned, er lyden fin. Hvis jeg stemmer den opp / ned så er lyden der fortsatt.

Jeg legger også merke til at denne platen hvor tremoloen er festet er hevet litt på skrått opp fra gitaren. Skal den være slik? Hvis jeg legger press med hånden min på denne platen, så forsvinner denne "raslelyden".

Er det noen her som vet hvordan jeg løser dette problemet?

Takk for alle svar.

Endret av skaarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er World of Warcraft-nerd. Tillater meg derfor å svare.

Tykkere strenger er løsningen din. Å stemme de en oktav opp var ikke riktig valg, og vil aldri fungere. Tykkere strenger vil være hardere og oppleves som mindre slarkete. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er World of Warcraft-nerd. Tillater meg derfor å svare.

Tykkere strenger er løsningen din. Å stemme de en oktav opp var ikke riktig valg, og vil aldri fungere. Tykkere strenger vil være hardere og oppleves som mindre slarkete. :)

Du har dog sikkert ikke vagina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg redigerte på den orginale posten, fjernet WoW-spøken min med tanke på strenge moderatorer.

Jeg tror ikke det var det at strengen var for "slapp" som var problemet, selv om logikken min tilsier meg noe annet. Dog når jeg valgte å stramme strengen, så forekommer fortsatt denne lyden.

Er det virkelig så enkelt som at strengen er for tynn? Jeg bruker .009, .011, .016, .026, .036 og .046. Altså 0.016 på streng G. De andre strengene har ikke dette problemet når de er i tone. Dog, når de er en halv tone under, kan denne samme "raslelyden" forekomme på et par andre strenger.

Jeg finner dette veldig merkelig og noe plagsomt.

Edit: Problemet er ikke at strengen er "slapp", problemet er at den lager en "raslelyd" når jeg spiller en åpen tone på den, i dette tilfellet en åpen G, selv om det forekommer på samtlige toner jeg stemmer den i.

Edit2: Les gjerne førsteposten min på nytt for oppdatering anngående problemet.

Endret av skaarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nederst på gitaren din finner du brua. Der er det noen "sadler" som strengen ligger over. de sadlende har 2 små umbrako-skruer på seg. Prøv å skru litt på de skruene, så strengehøyden øker litt. Evt. kan du ta en trussrod-justering, og da anbefaler jeg at du tar en titt på forumet for å finne info om det, eller får noen kyndige til å se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips, jeg må ta å se litt nærmere på dette. Kan være det med strenghøyden har noe å si. Ev. får jeg ta den med til noen som har mer peiling på dette enn meg. Kan jo være at det gode gamle gehøret mitt lurer meg. Dog strengbuzz høres ut som et begrep som stemmer i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom skurringa er kun ved åpen streng, og ingenting annet, sÃ¥ er det stor sannsynlighet for at det er noen av de første bÃ¥nda det skurrer i. Det mest logiske da er Ã¥ gjøre noe i den enden. Om du skal heve broa nok til at det har en effekt kan du ende opp med veldig høye strenger oppover halsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sÃ¥nn skurring pÃ¥ Ã¥pen G pÃ¥ Straten min. Men det er ikke bÃ¥ndklirr, det forekommer nemlig pÃ¥ 5. bÃ¥nd pÃ¥ D-strengen ogsÃ¥... Og det lÃ¥ter nesten litt banjo! Mystisk, men jeg har ikke giddet Ã¥ bry meg om det siden ampen min vanligvis overdøver det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nevnes at Fender gitarer har en naturlig "braz" eler "zing" spesielt på G streng fra naturens side av - grunnet skala og konstruksjon. Fenomenet er mest merkbart når strengene er nye, men det forsvinner aldri helt heller. En del av Fenders naturlige sound med andre ord.

Om ditt problem er reell strengeklirr, en løs sadel, dårlig tilpasset oversadel eller dette fenomenet er vanskelig å si noe om, men hvis det i all hovedsak er irriterende rent akustisk ville jeg tippet på at det er "the Fender zing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.