Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Metallica lyd på boss metal zone


EirikDL

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har tips til instilinger på boss metal zone som gir lyd som ligner litt på master of puppets lyden?

det beste du kan gjøre er å hive metal zonen, og kjøpe noe med litt mer fylde.... Aldri likt den pedalen.

Hva slags gitar og amp bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EQ-innstillinger må vel tilpasses ampen... Skru bass og diskant sÃ¥ det ikke er for mye eller for lite, litt ned med mids men ikke mye, og VIKTIG: ikke gain noe særlig over halvveis! Skrur du opp gain for mye vil du fÃ¥ flubby bass/utight lyd, noe som egner seg fint lite til slikt. NÃ¥ er det jo i alle tilfeller vanskelig Ã¥ etterligne lyden av Mesa-amp med x antall 412-kabinetter med en transistorpedal og en liten fis av en amp, men... :)

Og til dere som hater Metal Zone: prøv den på cleankanalen på en GOD røramp. Bruk tid med EQen og bli overrasket! Det er riktig at den ikke er spesielt transparent, men hva har vel det å si når man skal ha kald, identitetsløs metal-lyd? :lol:

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe rett svar på det du spør om egentlig. Og det er fordi: Hvordan pedalen skal stilles inn for å få ønsket lyd avhenger av hva slags lyd man gir pedalen å jobbe med, og hva for en amp den blir kjørt inn i. Så hvor mye bass du vil skru på pedalen avhenger av hvor mye bass du har skrudd på eq'en på amp'en din f.eks.

Et problem jeg alltid har sliti med når det gjelder vrengpedaler er at det er svært vanskelig å både ha en fin cleanlyd og en heftig vreng. Men pedalen du nevner har jo ganske bra med eq-muligheter, så det skulle ikke være det største problmet. Og om du bare skal spille med vreng hele tida så trenger du jo heller ikke gjøre kompromisser for å få både clean og vreng til å låte bra.

Men her er en fremgangsmåte som burde gi deg en mulighet til å få ålreit lyd:

- Skru alt volum og tone på fullt på gitaren

- Fjern alt av reverb og andre effekter i amp'en

- Sett alle knotter på "kl. 12" (untatt mastervolum, som du stiller så høyt som du føler for)

- Sett alle knottene på pedalen på "kl. 12"

- Prøv deg frem med en og en knott på pedalen

- Prøv deg frem med en og en knott på amp'en, og etterjuster på pedalen om det trengs.

- Legg på en liten dæsj klang.

Vet at mange ikke skjønner helt hva "mid freq" betyr når de kjøper denna pedalen, så da kan jeg jo ta med det også.

Den bestemmer hvor i frekvensspekteret mid-knotten skal jobbe. Om du skrur mid freq helt til høyre så jobber mid-knotten nesten som en diskant-knotroll. Men om du skrur mid freq helt til venstre jobber mid-knotten nesten som en bass-kontroll. Litt knotete forklart, men prøv å dra av bittelitt mid og skru mid freq til du synes at du "treffer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klang eller ikke avhenger vel litt av hva slags metal det er?? På metallica mener jeg litt klang er fint, mens meshugga må spilles klangløst..

Jeg mener å huske at gain på rundt 12, både bass og treble potten litt lavt og en amp med et lite midhump gavgod metallica lyd. Hvis ikke kan du teste noe liknende det anbefalt under her.

http://www.hamptonplace.com/tonedepot/settings/rec013.php

http://www.hamptonplace.com/tonedepot/settings/bossmt2.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microcube? Har du ikke en rectifier setting der? Har en sånn liten jævel hjemme, mener Ã¥ huske at det er det der... Den lÃ¥ter nÃ¥ ganske sÃ¥ fett spør du meg. Trenger ingen pedal pÃ¥ den for at det skal lÃ¥te kult ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. LITT klang må man alltid ha.

Tja. Why? Med mindre man ønsker en spesiell effekt syns jeg klang er en uting... Det roter til lydbildet og gjør ting verre for lydmannen. Og er man gutteroms/stuegitarist er det da vitterlig klang i rommet man befinner seg i ;)

Delay ftw! Mye bedre for å skape dybde uten at man forsvinner i lydbildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg får en metalgitarist som kjører romklang direkte på gitarlyden sin må jeg holde meg fra å fike'n til i bakhodet. I stor grad det samme med delay, en har mye større mulighet til å legge opp en klangpakke i miks som unngår å gjøre gitaren grøtete men samtidig gir lydbildet litt dybde. F.eks å kjøre reverb fra venstre gitar i høyre kanal og vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.