Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er forskjellen på de forskjellige gitartypene osv.?


nkrystad

Anbefalte innlegg

Hovedgreia, er at man bruker de til forskjellige typer musikk! Hva vil du spille? Vil du spille rock? Vil du bruke vreng? Da mener jeg det er å gå rundt grøten å kjøpe seg akustisk først. Men vil du heller spille visekomp? (Også kalt dra damer rundt leirbåletspilling) Da bør du gå for akustisk. Vil du spille klassisk må du få en med nylon, hvis ikke funker det fint med stål. Selv om jeg synes nylon i seg selv er vakrere i klangen.

Diskusjonen om hvilket instrument som er best er latterlig, og de som mener at et instrument er bedre enn et annet argumenterer bare på sin egen uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ihvertfall ganske sikker på at jeg ikke skal ha bass (sorry' date=' Jonki :)).

[/quote']

DU ER ET AVSKUM! DØ! :P bare tuller. :wink:

Men suit yourself ;) (jeg respekter seff din smak ;))

Strenger kan du bytte på akustisk gitar ;) Faren min har en gammel og lekker akustisk Ibanez med stålstrenger

Jaja, men er det mulig å bytte fra stål til nylon og vica versa?

jepp, det er fult mulig ;)

nb. forrige post var en spøk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om hvilket instrument som er best er latterlig' date=' og de som mener at et instrument er bedre enn et annet argumenterer bare på sin egen uvitenhet.[/quote']

fullstendig enig. men det jeg sier er at hvert instrument er like viktig i musikkens verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bytte fra nylon til stålstrenger! Stålstrenger er strammere eller noe, ihverfall kan stolen på gitaren sprette av... Da er gitaren din søppel! Men om du kan bytte fra stål og nylon tviler jeg på... Nylonstrengene er mye tjukkere enn stål, så det er mulig man ikke får festa dem...

Forøvrig anbefaler jeg å kjøpe en billigpakke som inneholder gitar og forsterker! Squierpakken funker fint, selv om lyden er, mildt sagt, ekstremt dårlig. Men da kan du kjøpe ny etterhvert, og samtidig finner du ut om du har lyst til å fortsette med gitar eller ikke!

Jeg starta med Squier gitar og Squier forsterker, og selv om forsterkeren ble ødelagt to ganger fikk jeg nye fra leverandøren! (De gidder ikke reparere dem fordi de er så dårlige :lol: )

Ellers har du andre pakker med f.eks. Morgan gitar og Crate forsterker, men jeg syns Squier fungerte bra til sitt bruk!

Lykke til med gitarkjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¤ Hva er det man i tillegg kan gjøre med en akustisk/elektrisk gitar i motsetning til en akustisk gitar?

Med ElGitar og ElBass' date=' kan man bruke forskjellige effekter som feks, ekko, distortion, wah osv. Jeg [u']tror man kan gjøre det samme med akustisk-elektriskgitar.

Noen som kan bekrefte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer at man kan bruke ulike effekter på el.akustisk, disse kan man ikke bruke på akustisk. Men man kan sette en mikrofon tett inntil en akustisk og bruke effekter på den mikrofonen, det vil i praksis bli det samme.

Bytting av nylon og stålstrenger. En gitar med nylonstrenger har seks nylonstrenger, kjernen i de tykkeste, spunnede strengene er nylon, selv om det som er spunnet rundt er av metall. Stålstrenger har en kjerne av metall, og er spunnet med mer metall.

Stålstrenger er kraftigere og krever kraftigere konstruksjon. Stålstrengsgitarer er derfor sterkere bygd, slik at de tåler stålstrenger. Nylonstrenger kan brukes på en stålstrengsgitar, men stålstrenger kan ødelegge en nylonstrengsgitar betydelig.

Håper dette gjorde ting litt klarere, hvis ikke er det bare å spørre igjen.

Prøv å unngå å diskutere hvilket instrument som er best. Bass har i denne tråden ikke noe med saken å gjøre, hvis det er ønskelig å diskutere, start en ny tråd i rette forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonki : greit om du vet hva du prater om før du gir karen klarsignal til å bytte fra nylon til stål. Hvis du hiver stålstrenger på en nylonstrengsgitar vil sannsynligvis halsen briste, og stolen hoppe av etc etc etc. etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.