Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er forskjellen på de forskjellige gitartypene osv.?


nkrystad

Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert tenkt å kjøpe meg en gitar, men har ikke mye peiling på de forskjellige typene. :?

¤ Er det noen som enkelt kan forklare forskjellen på akustisk gitar, akustisk/elektrisk gitar, elgitar, bassgitar, og elbassgitar (finnes det andre typer også?)?

¤ Ettersom jeg ikke har spilt før, har jeg hørt at det er best å begynne med akustisk gitar, men skal jeg da velge en med nylon- eller stålstrenger?

¤ Hva er det man i tillegg kan gjøre med en akustisk/elektrisk gitar i motsetning til en akustisk gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Akustisk gitar - har en stor, hul kropp som er lyden formidles gjennom.

Akustisk/elektrisk - det samme som over, men med mikrofon slik at gitaren kan kobles til forsterker eller PA (objekter som forsterker lyden).

Elgitar - istedenfor stor kasse er det magnetiske mikrofoner som fanger opp vibrasjonene. Trenger en forsterker for å gi nevneverdig mengde lyd.

Bassgitar - ofte kalt bare bass. Har tykkere strenger, dypere toner. Spilles ofte på en og en streng. Bassgitar brukes uhyre sjeldent, bass holder i massevis. Med bass forståes elbass. Finnes også akustisk bass. Disse er som akustisk gitar, men med tykkere strenger/dypere toner. En bass har ofte fire strenger, (men finnes i et utall variasjoner med opptil 21 strenger).

Fordeler med nylonstrengs gitar er at strengene er lettere å spille på, bakdelen er at halsen er veldig flat, og noen akkorder kan være vanskelig å spille. Stålstrengs gitar har litt hardere strenger, men halsen er ikke like flat, noen akkorder er derfor lettere å spille. Etter en stund vil ikke strengene være like ubehagelige, da er valget enkelt. :)

Med en el/akustisk gitar kan man koble rett inn i en forsterker for å få mer lyd. Det er ikke mulig med en akustisk, da denne ikke har mikrofon i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¤ Hva er det man i tillegg kan gjøre med en akustisk/elektrisk gitar i motsetning til en akustisk gitar?

Med ElGitar og ElBass' date=' kan man bruke forskjellige effekter som feks, ekko, distortion, wah osv. Jeg [u']tror man kan gjøre det samme med akustisk-elektriskgitar.

EDIT : IMO, så synes jeg det er mer behagelig å spille med ElGitar enn Akustiskgitar, med ElGitar så har man bedre tilgang til strengene og bedre komfort.

Hvis du liker groove, rytme og lave frekvenser, så kan jeg anbefale deg bass :wink: :mrgreen:

Men absolutt, gitar er et meget flott instrument det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det, som nybegynner, best å starte med akustisk (og så fortsette med f.eks. elgitar)? Hva mener dere?

Hvis dette stemmer har jeg lyst på en akustisk/elektrisk. Er det noen her som har noe å anbefale? Noen gode merker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på elgitar og akustisk/el.akustisk (de siste to er like).

Det er generelt sett litt tyngre å spille på en akustisk gitar enn en elgitar. Men med en akustisk er det lettere å spille, slipper å ha en kabel og en forsterker i nærheten.

Jeg ville startet med en akustisk/el.akustisk. Det finnes flere gode modeller for nybegynnere. Det er litt avhengig av hvor mye penger du vil legge i en gitar. Hvor sikker er du på at du kommer til å fortsette med spilling?

Som en hovedregel kan du si at dyre gitarer er bedre enn billige. Men, et stort men, som nybegynner kan det være like inspirerende med en gitar som er god å spille på, som en med god lyd. Derfor kan det være bortkastet å kjøpe en "for god" gitar.

Finnes utrolig mange merker på markedet. Sjekk med din lokale musikksjappe og hør med dem hva de har tilgjengelig av merker, samt hva de anbefaler.

Forresten, velkommen til forumet! Håper du finner deg godt til rette! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at det er bortkastet å starte med en akustisk, og heller begynne med the real stuff med en gang. Det er kulere, og man kan lære seg de sangene man hører på osv, og masse kule riff. De første dagene spiller man kasnkje 30min-1 time hver dag, men etterhvert spiller man mer og mer. Det er mye lettere å begynne å spille aktivt og komme inn i den store vakre gitarverdenen ved å begynne med en Elekrisk tror jeg, og senere, når man vil spille noe annet i tillieg, kjøpe seg en Nylonsgitar (som jeg syns er lettere, og tøffere å spille på en stålstrenger akustisk). Når det gjelder bass, så har du mye flere muligheter med gitar, og min persjonlige mening er at Bass ser kjderlig ut i lengden med mindre man spiller i band. Med en bass blir det liksom bare en fill inn lyd, til resten av musikken, mens gitar er den som skaper melodi....

Vel vel, nå får jeg sikkert en hel hau med motstridene meldinger mot meg som foreksempel fra han Bassist karen, men dette var min mening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, hørte ikke? The "real thing"? Du kan ikke si at noe er the real thing, alt er jo gitarer. Bass er jo ikke kjedelig, det er i tilfellet du som ikke vet opp og ned på en bass, for bass er gøy, hvis du vet hvordan du gjør det gøy. Jeg spiller stort sett el-gitar, men også en del nylon, og klangen og lyden er jo veldig fin og rund, i tillegg kan du få frem en del nøyanser som på en el-gitar ville vært umulig. Poenget er at du må vite hvor du vil. Skal du bli konsertgitarist, kjøper du ikke en el-gitar, vil du rocke, kjøper du ikke en nylon-gitar.

Men kan si meg enig i at en elektrisk gitar er morsommere å spille på, men jeg er absolutt ikke enig i noen som påstår at nylon er leketøy man kjøper for 300 kroner det året man ikke fikk råd til en elektrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at det er bortkastet å starte med en akustisk' date=' og heller begynne med the real stuff med en gang. Det er kulere, og man kan lære seg de sangene man hører på osv, og masse kule riff. De første dagene spiller man kasnkje 30min-1 time hver dag, men etterhvert spiller man mer og mer. Det er mye lettere å begynne å spille aktivt og komme inn i den store vakre gitarverdenen ved å begynne med en Elekrisk tror jeg, og senere, når man vil spille noe annet i tillieg, kjøpe seg en Nylonsgitar (som jeg syns er lettere, og tøffere å spille på en stålstrenger akustisk). Når det gjelder bass, så har du mye flere muligheter med gitar, og min persjonlige mening er at Bass ser kjderlig ut i lengden med mindre man spiller i band. Med en bass blir det liksom bare en fill inn lyd, til resten av musikken, mens gitar er den som skaper melodi....

Vel vel, nå får jeg sikkert en hel hau med motstridene meldinger mot meg som foreksempel fra han Bassist karen, men dette var min mening....[/quote']

Bass er ikke kjedelig, det er jo røttene i musikken! Det er det som skaper rytme og groove. Enig at gitar er melodisk, men bass er rytme! Men hvorfor ser det kjedelig ut? Ta å se på Victor Wooten, Jaco Pasterius, Cliff Burton, Geezer Butler, John Myung osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, viste jeg kom til å få mange sånne tilbakemeldinger, men ok jeg kan si meg enig i at bass har mye (som du sier) Groove og rytme, og er drit kult og spille blues med, men jeg mener at Elektrisk gitar er best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKjønte ikke helt hva du mente med det, men jeg tar det ikke negativt. Uansett jeg liker å spille elgitar og er fornøyd med det, og er ganske sikker på at du som stilte spørsmålet blir førnøyd med en gitar, men at du blir like fornøyd med bass også (kanksje) :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ihvertfall ganske sikker på at jeg ikke skal ha bass (sorry, Jonki :)).

Når det gjelder nylon- og stålstrenger, er det noe man kan bytte mellom på en akustisk gitar, eller er ikke dette mulig (føler at dette er et dumt spm.)?

Kan man gjøre noe mer med en akustisk/elektrisk gitar i tillegg til å koble den til en forsterker eller PA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ihvertfall ganske sikker på at jeg ikke skal ha bass (sorry' date=' Jonki :)).

[/quote']

DU ER ET AVSKUM! DØ! :P bare tuller. :wink:

Men suit yourself ;) (jeg respekter seff din smak ;))

Strenger kan du bytte på akustisk gitar ;) Faren min har en gammel og lekker akustisk Ibanez med stålstrenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ihvertfall ganske sikker på at jeg ikke skal ha bass (sorry' date=' Jonki :)).

[/quote']

DU ER ET AVSKUM! DØ! :P bare tuller. :wink:

Men suit yourself ;) (jeg respekter seff din smak ;))

Strenger kan du bytte på akustisk gitar ;) Faren min har en gammel og lekker akustisk Ibanez med stålstrenger

Jaja, men er det mulig å bytte fra stål til nylon og vica versa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.