Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass på gitaramp


Anbefalte innlegg

For tiden har jeg ingen bassamp, men derimot en Peavey Bandit 112 som jo er en helt grei nok gitaramp.

Kan det skade å spille bassgitar gjennom den ampen. Jeg tenker ikke pÃ¥ Ã¥ bruke til gigs eller pÃ¥ øvingslokale, men kun til husbruk.

Lyden blir vel ikke akkurat ideell, men jeg trenger å vite om det er skadelig for forsterkeren på noen som helst måte.

Bassamp blir det ikke her i huset, da må en av partene i ekteskapet flytte, og jeg er redd det i så fall blir meg. :wub:

Ellers så har jeg jo også guitar rig som er fin å bruke, men det forutsetter at PC'en er ledig, og det er den ikke alltid. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forsterker erjo en forsterker. Kan koble til Mp3 spiller om du vil.

Har ihvertfall hørt at det skal gå fint. Kan jo hende du får bra lyd og.

Har prøvd å spille gitar gjennom bassforsterker, og da ble lyden veldig tynn. Men motsatt vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren tar ikke skade av det, men høyttalerelementet ryker rimelig fort hvis du guffer på. Spiller du med lavt volum bør det ikke være noen fare, men hvis du hører at lyden vrenger seg bør du stoppe med én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg et rimelig, brukt lydkort du. Så installerer du et ampmodelleringsprogdam.

Hos Line6 har du Gearbox. Enten lydkort eller en POD.

Ellers kan du sikkert bruke andre lydkort til lignendes programmer. vet ikke om om Amplitube har basspressets.. Finnes sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg et rimelig, brukt lydkort du. Så installerer du et ampmodelleringsprogdam.

Hos Line6 har du Gearbox. Enten lydkort eller en POD.

Ellers kan du sikkert bruke andre lydkort til lignendes programmer. vet ikke om om Amplitube har basspressets.. Finnes sikkert.

Jeg har både bra lydkort og guitar rig (med bass presets), men det er ikke alltid at pc'n er ledig. Det er andre som også bor her i huset ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
? :)

amplug-bass.jpg

Tja, skeptisk.

Nå har jeg kjørt et par uker hjemmeøving pÃ¥ gitarampen, og det lÃ¥ter faktisk ganske godt. Diskant og mellomtone kommer særlig godt frem, og ved passelige volumer kommer ogsÃ¥ bassen noenlunde bra frem.

Jeg har tidligere testet den begredelige "Jamplug" som de solgte på sound1, og det var grusomt. Kunne like gjerne plugget gitaren rett inn i hodetelefonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skeptisk.

Nå har jeg kjørt et par uker hjemmeøving pÃ¥ gitarampen, og det lÃ¥ter faktisk ganske godt. Diskant og mellomtone kommer særlig godt frem, og ved passelige volumer kommer ogsÃ¥ bassen noenlunde bra frem.

Jeg har tidligere testet den begredelige "Jamplug" som de solgte på sound1, og det var grusomt. Kunne like gjerne plugget gitaren rett inn i hodetelefonene.

Jeg har heller ikke prøvd den, men forsøker å ikke være skeptisk til noe jeg ikke har prøvd :D

Jeg har også spilt bass på gitaramp, jeg øvde og spilte live med en Marshall JCM 800 2203 i flere år. (Dette var dog gjennom et 4x10" basskabinett)

En kompis har en Jamplug Metal, og den låter helt greit til øving. Med et bra headset låter den bedre enn ganske mange forsterkere til fire ganger så mye. Vox er jo også kjent for å lage gode modelleringsgreier. Siden den koster fem hundre, og jeg ikke visste om du hadde vært borti den, tenkte jeg at det var greit å bidra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.