Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickuper støyer, uvanlig feedback. Hva gjør jeg?


Konnis

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har et problem når jeg skrur opp lyden på forsterkere. Bridgepickupen feeder, neckpickupen brumler. Det er bridgepickupen som bekymrer meg.

Når jeg skrur opp lyden (merk: volum, ikke gain), kommer ikke den vanlige feedback-støyen. Her snakker vi uling og gauling på høyt nivå. Denne ulingen skifter tonehøyde ofte, og følger ikke et bestemt mønster. Denne pipinga kommer selv om jeg spiller, og selv om jeg holder over strengene, noen ganger.

Hva gjør jeg med dette? Sjekker at alt er som det skal ved loddinger og lignende? (Jeg burde være kompetent nok til å skru av dekselet og lete etter løse kabler og lignende...) I det siste har jeg også lekt ved tanken å enten kjøpe en ny bridgehumbucker (noen som har en billig humbucker å gi bort så jeg kan sjekke om "ToneZonen" min er loco, btw?), eller rett og slett kjøpe et sett med EMG 81/60 fra eBay og sette inn disse.

Noen tanker og innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du rett og slett er nødt til Ã¥ bytte ut alt utstyret ditt. :D

Forresten, si ifra om du finner selgere på ebay som shipper EMG til Norge uten at det koster mer enn å få Musikkbørsen til å skaffe pickupene :P

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kabelen kan det umulig være. Les Paulen min uler ikke slik :excl:

Hvor mye koster det hos musikkbørsen, a? Ligger jo noen sett på eBay til 200 dollar. Hvis man får selgeren til å markere som gave, blir det jo rundt 1500kr for settet

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at du har sett noe slikt på ebay, men har du sjekka om de sender til Norge? Er sÃ¥ godt som ingen pÃ¥ ebay som sender EMG hitover... Zakk Wylde-settet koster vel 1595,- ellerno hos Musikkbørsen. Blir pakka sjekka i tollen, blir det plutselig dyrere :P

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være en mulighet. Skal prøve med litt andre kabler når jeg har mulighet for det.

Jack kabelen på gitaren din? Jeg loddet pluss og minus feil og da ble det bare noe forferdelig uling.

Kanskje overslag mellom disse? Er ledningene blitt klemt ellek knaget hull på isolasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jack kabelen på gitaren din? Jeg loddet pluss og minus feil og da ble det bare noe forferdelig uling.

Kanskje overslag mellom disse? Er ledningene blitt klemt ellek knaget hull på isolasjon?

Mente kontakten ikke kabelen <_<

R rr rrrr ellerrrr eller ellerrr :rolleyes::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jack kabelen på gitaren din? Jeg loddet pluss og minus feil og da ble det bare noe forferdelig uling.

Kanskje overslag mellom disse? Er ledningene blitt klemt ellek knaget hull på isolasjon?

Dårlige loddinger kan spille inn, men å "lodde pluss til minus" spiller ingen rolle. En gitar leverer fra seg vekselstrøm,og har dermed ikke pluss eller minus, det spiller ingen rolle hvilken kabel man kobler til jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Bridgepickupen feeder, neckpickupen brumler. Det er bridgepickupen som bekymrer meg.

Feedback kan i noen tilfeller komme av løse viklinger i coilen som settes i sving av kraftige vibrasjonene når man guffer på.

Kan funke å vokse pickupen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige loddinger kan spille inn, men Ã¥ "lodde pluss til minus" spiller ingen rolle. En gitar leverer fra seg vekselstrøm,og har dermed ikke pluss eller minus, det spiller ingen rolle hvilken kabel man kobler til jord.

Heisann.

Er nok ganske off topic men Jeg utfordrer deg til å prøve å bytte ledningene på jacken på gitaren og høre hva som skjer. ^_^ Er nok mer riktig å kalle plussen for strømførende og minus for jord.

Jeg kjøpte en gammel japansk strat som var koblet feil, tok fra hverandre hele elektronikken og loddet denne på nytt igjen ved hjelp av koblingskjema til Fender stratocaster 62 standard. Gjorde da den feilen å lodde feil på jack kontakten og ble da bare brumm og nesten ikke lyd ved anslag på strengene. byttet om jack ledningene og gitaren ble helt i orden.

Men er nok ikke det som er feil på denne gitaren siden den ene pickupen fungerer bra. Holder en knapp på feilkobling eller jordingsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. ikke kabelen det er noe feil med, da jeg har testet mange forskjellige

2. ikke forsterkeren, da det samme skjer på mange forskjellige amper

3. ikke output-jacken, da dette kun gjelder bridgepickup

4. ulyden er ikke like tydelig når jeg bruker pedalvreng, altså ikke amp-vreng

Utifra dette går jeg ut ifra at det er noen rare loddinger fra bridgepickupen, selv om jeg ikke så noe spesielt. Eventuelt at det er noe galt med den. Uansett skal nok denne ut til fordel for en annen, og da skal jeg ihvertfall sørge for å lodde på plass den nye mikrofonen skikkelig.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.