Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar


MariusSL

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt til å gå over fra akustisk til el-gitar nå.

Har lite peiling på dette, og håper dere kan hjelpe meg med noe.

Jeg har tenkt å spille alt mulig forskjellig, som pop , rock osv.

Har sett på et pakketilbud med Stagg Les Paul og forsterker for 3.500, og en Les Paul Epiphone Special til 2.000.

Har noen erfaringer med dette?

Og har lurt på denne saken, USB Stealthplug Interface https://www.gitarbutikken.com/index.php?sho...;visprodukt=644

Noen som har dette/kjenner noen som har dette og vet om det er bra eller dårlig?

Som sagt, har nær null peiling på elgitar, og aner ikke hva humbuck og 3veis pickupvelger og sånna ting er.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Squier noen bra gitar?

Hva vil du si er forskjellen på evt Les Paul Epiphone Special eller Stagg Les Paul og en Squier?

Epiphone og Squier er nok et "sikrere" kjøp en Stagg. Epiphone er eid av Gibson og Squier eid av Fender. Om det har så veldig mye å si i denne prisklassen vet jeg ikke, men innbiller meg i hvert fall at Stagg stort sett er "ræl".

Uansett er det jo forskjell på en Les Paul-type gitar og en Stratocaster-type gitar. (Humbuckere vs. singlecoils.) hva som funker best for deg, er det vel bare du som kan finne ut.

Hvis det blir slik at du fortsetter å spille gitar, så vil nok uansett en gitar i denne prisklassen bli byttet ut ved en senere anledning, så derfor også greit at man kjøper et kjent merke som Epiphone eller Squier da disse muligens er lettere å kvitte seg med senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med det du skriver, Audun, men jeg har prøvd flere Stagg kassegitarer som er veldig gode instrumenter i forhold til pris, faktisk langt bedre enn kassegitarer det står Fender på i samme prisklasse.

Derfor blir det ikke riktig å avskrive merket.

El- gitarer kjenner jeg ikke til, men som sagt, de du nevner er nok et tryggere kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epiphone og Squier er nok et "sikrere" kjøp en Stagg. Epiphone er eid av Gibson og Squier eid av Fender. Om det har sÃ¥ veldig mye Ã¥ si i denne prisklassen vet jeg ikke, men innbiller meg i hvert fall at Stagg stort sett er "ræl".

Uansett er det jo forskjell på en Les Paul-type gitar og en Stratocaster-type gitar. (Humbuckere vs. singlecoils.) hva som funker best for deg, er det vel bare du som kan finne ut.

Hvis det blir slik at du fortsetter å spille gitar, så vil nok uansett en gitar i denne prisklassen bli byttet ut ved en senere anledning, så derfor også greit at man kjøper et kjent merke som Epiphone eller Squier da disse muligens er lettere å kvitte seg med senere.

kunne ikke vært mer enig ;) men selv syns jeg Epiphone er bedre men det er min mening da :P

Epiphone er jo over 2-3000 på mange av gitarene sine, min koster 6000 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hr testet en del gitarer fra Stagg, og syntes dette er veldig gode gitarer for penga. Fult på høyde med epiphone, som også lager veldig gode gitarer. Squire hadde jeg styrt unna, hvis ikke du vet hva du skal se etter. De modellene som ligger i den prisklassen du snakker om har en tynn kropp med pinglete lyd, og veldig ofte dårlig slipte bånd.

Dersom du skal ha ny gitar, anbefaler jeg deg å kikke på gitarer av merket Tradition. Mye gitar for penga. Dels det samme med morgan. Hvis du har mulighet til å kjøpe fra utlandet anbefales også Vintage og SX. Fantastiske gitarer til prisen. Det samme gjelder Xaviere gitarene fra guitarfetish.

Endret av syndromet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hr testet en del gitarer fra Stagg, og syntes dette er veldig gode gitarer for penga. Fult på høyde med epiphone, som ogsÃ¥ lager veldig gode gitarer. Squire hadde jeg styrt unna, hvis ikke du vet hva du skal se etter. De modellene som ligger i den prisklassen du snakker om har en tynn kropp med pinglete lyd, og veldig ofte dÃ¥rlig slipte bÃ¥nd.

Dersom du skal ha ny gitar, anbefaler jeg deg å kikke på gitarer av merket Tradition. Mye gitar for penga. Dels det samme med morgan. Hvis du har mulighet til å kjøpe fra utlandet anbefales også Vintage og SX. Fantastiske gitarer til prisen. Det samme gjelder Xaviere gitarene fra guitarfetish.

Etter det jeg har prøvd av Stagg el-gitar.. så ville jeg nesten kalt deg en løgner :P

Synest att Epiphone har mye bedre gitarer enn Stagg når man går etter prisklasse sammenligninger.

Squire har jeg ikke prøvd no særlig.. men flere sier de er gode..

Stagg akustisk er ok da, men som sagt, elgitar..? aldri tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Har tenkt til å gå over fra akustisk til el-gitar nå.

...

USB Stealthplug

...

Jeg vil også foreslå at du kjøper deg en squier. Gir deg mer for pengene enn et pakketilbud. Sist jeg så på en kamerats nye pakkegitar så jeg en trefjøl med skjev hals og dårlig elektronikk limt fast... Det er mulig du ville likt en epiphone/gibson bedre, halsen er vel generelt nærmere det du er vant til fra før.

Når det gjelder en Stealthplug så har jeg en. Jeg har aldri fått brukt den fordi den støtter ikke 64bits vista. Pass på at du kjører 32bits xp eller vista før du kjøper en slik en. Programmet som følger med pluggen ser bra ut. Oversiktlig og greit å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squier er helt greie gitarer så lenge man styrer unna Affinity-serien (er det som er den billigste, ikke sant?)

Ellers er jo det som går igjen i denne prisklassen kvalitetsvariasjoner. Man kan finne en "knallgitar" til 1500kr, og man kan finne en drittgitar til 4 lapper, og det er vel nesten bevist at variasjonene er tilstede uansett merke, selv om noen kanskje leverer fler gode eksemplarer enn andre.

Så om man har sjanse til å prøve først så kan man jo av nye gitarer se på både Epiphone, Squier, Ibanez, Stagg, Tradition, Eagle, Morgan, Louder, OLP osv. Får man ikke prøvd er vel kanskje en brukt Mex.Fender eller en PRS SE-gitar veien å gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med det du skriver, Audun, men jeg har prøvd flere Stagg kassegitarer som er veldig gode instrumenter i forhold til pris, faktisk langt bedre enn kassegitarer det står Fender på i samme prisklasse.

Derfor blir det ikke riktig å avskrive merket.

El- gitarer kjenner jeg ikke til, men som sagt, de du nevner er nok et tryggere kjøp.

Derfor jeg skrev at jeg "innbiller meg". Betviler ikke at Stagg kan ha brukbare gitarer, men jeg tenker i første rekke på videresalgs-verdien.

Også enig i rådet om å kjøpe brukt i denne prisklassen, da du vil få et instrument som i utgangspunktet er dobbelt så dyrt med tanke på ny-pris. Da vil du kanskje også få igjen bortimot det du ga for den ved evt. senere videresalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg burde satse pÃ¥ Epiphone'n?

Virker som om det fleste har sagt det er det solide valget, så mulig jeg velger det.

Har funnet det et sted til 1690,- så den er nok i boks.

Men noen fler som vet noe om Stealthplugen? Noen som vet hvilke systemgreier jeg må ha for å få det til å virke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.