Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Slapping på gitar


tisi1

Anbefalte innlegg

Har begynt å slappe litt på gitaren i det siste, og det høres rimelig bra ut, nå er det selvsagt ikke samme lyden i det som det er på bass, men det er kult.

Jeg fant en video på internett hvor de også drev med gitar-slap, da lurer jeg bare litt på, hvor vnalig er det å bruke slap på gitar? Noen her som bruker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske vanlig i country rock. Pappa hører på country skjønner du så i bilen en dag hørte jeg Alan Jackson' date=' på en av sangene var det en gitarslappe solo. Utrolig stilige greier :-)[/quote']

Uten å vite hvilken sang det er snakk om, så vil jeg hevde at slapping og country ikke har så mye til felles.

Er ikke så mange som slapper på gitar, i forhold til hvor mange som spiller gitar. Du vil nok finne en god del om det rundt om på nettet.

Søk litt på forumet, det finnes flere poster med slapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med både Euph og Ernie. Når man spiller finger-picking I country og R&M, løfter man strengen opp litt og slipper, så kommer den punsh aktige lyden som kansje kan minne om slapping.

Eric Claption and Jerry Garcia er kansje de som er mest kjent for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske vanlig i country rock. Pappa hører på country skjønner du så i bilen en dag hørte jeg Alan Jackson' date=' på en av sangene var det en gitarslappe solo. Utrolig stilige greier :-)[/quote']

Uten å vite hvilken sang det er snakk om' date=' så vil jeg hevde at slapping og country ikke har så mye til felles.

Er ikke så mange som slapper på gitar, i forhold til hvor mange som spiller gitar. Du vil nok finne en god del om det rundt om på nettet.

Søk litt på forumet, det finnes flere poster med slapping.[/quote']

sangen var Alan Jackson - Who's cheating who

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric Claption and Jerry Garcia er kansje de som er mest kjent for dette.

Jerry er vel ikke så spesielt kjent for chicken pickin'?

Er ganske stor fan av Grateful Dead og Jerry, og jeg vil vel si at Jerry sitt kjennetegn var de melodiøse, jazzy løpene sine under improvisasjonene til The Dead.

Han er for all del en god countrygitarist også, selv om det beste arbeidet hans på countryplatene til The Dead er den überdigge pedal steel-spillingen hans. Det meste av gitararbeidet til Jerry er vel også gjort med plekter (bla grunnet at han manglet langfingeren på høyre hånd), og da er det ikke så lett å få til den karakteristiske pickingen.

Jeg hører mye på countryrock, men ville vel kanskje si at chickin' pickin ikke er så typisk for det, men er enda mer vanlig i mer tradisjonell country.

Jerry var kongen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.