Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Løst plekterbrett


Roffa

Anbefalte innlegg

Jeg har en Yamaha akustisk gitar hvor plekterbrettet har løsnet fra kassen. Det har ikke løsnet helt, men bare delvis løs i forkant og lager en "ulyd" og buzzer. Det jeg lurer pÃ¥ er hva jeg skal lime det fast med? Har noe hvitlim som brukes til modellbygging, men vet ikke om det er det beste til Ã¥ lime plast mot lakk? Tips taes i mot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lynlim/superlim (cyanoakrylat).Pass på sÃ¥ du ikke søler noe utenfor limflatene. B)

Tenkte på det, men er så lett å søle/kline (for meg i alle fall :blush: ) og dårlig tid til å jobbe, så lurte på andre alternativer. Hva med kontaktlim?

Blir ikke superlim "sprøtt" og vil gjøre at plekterbrettet løsner igjen pga vibrasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det kontaktlim.Det er det mest ubrukelige limet jeg vet om.

Kontaktlim er faktisk helt genialt så lenge man begrenser bruken til nettopp de tingene det er genialt til. Porøse plast typer, skumgummi, gummi og enkelte plast typer. Du kan jo prøve å skjøte skumgummi med en annen limtype ? lykke til ! :)

Angående plakterbrett ville jeg brukt bittelitt lynlim eller tatt det helt av og remontert det med tynn dobbeltsidig film eller 3M spraylim. Ganske enkelt fordi dette lar deg avmontere plekterbrettet igjen uten å ødelegge gitaren ved behov for rep, krympende eller buende plast i plekterbrett eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående plakterbrett ville jeg brukt bittelitt lynlim eller tatt det helt av og remontert det med tynn dobbeltsidig film eller 3M spraylim. Ganske enkelt fordi dette lar deg avmontere plekterbrettet igjen uten å ødelegge gitaren ved behov for rep, krympende eller buende plast i plekterbrett eller lignende.

Det hørtes ut som et bra tips. Skal sjekke ut dette 3M spraylimet. Takk for gode innpill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sånn 3M Spraylim rett og slett tynt kontaktlim på sprayboks? Har brukt det flere ganger, og det ser ut som kontaktlim, lukter som kontaktlim og oppfører seg som kontaktlim?

Skulle akkurat til å skrive det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens, første post for meg på dette forumet.

Lynlim og gitarlakk er litt skumle greier, det er fort gjort å søle og lage grise til en ellers fin gitar. Det er heller ingen grunn til at plekterbrettet skal sitte så permanent fast som det gjør hvis du bruker lynlim. Det beste er å ta av plekterbrettet som sitter på nå, renske bort gamle rester av lim på både gitar og plekterbrett og remontere det. Som festemiddel bruker jeg ”pickguard ahedsive sheet” fra Stewmac, det lages av 3M men jeg har ikke funnet det til salgs i Norge. Det ligner på kontaktpapir eller dobbeltsidig tape, men det inneholder kun selve limet når man fjerner beskyttelsespapiret.

Pickguard ahedsive sheet

Se dessuten Frank Ford’s ”Frets” for en god måte å fjerne plekterbrett på. Hvis du leter litt rundt på den nettsida tror jeg også du kan finne gode tips som sikrer nøyaktig remontering av plekterbrettet.

Frank Ford tar av et plekterbrett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sånn 3M Spraylim rett og slett tynt kontaktlim på sprayboks? Har brukt det flere ganger, og det ser ut som kontaktlim, lukter som kontaktlim og oppfører seg som kontaktlim?

Nå eksisterer det vel ulike typer 3m lim på boks, den typen jeg tenker på oppfører seg vel omtrent som den selvklebende folien både jeg og Roffa nevner. Det er jo kontaktlim lignende, men et tynt sjikt er nok til å feste f.eks et plekterbrett godt uten at man skaper en ubrytelig limhinne. Dessuten er det enklere å rengjøre hvis brettet må av igjen og remonteres.

Disse limtypene reagerer med varme og en liten oppvarming med f.eks en hårføner vil gjøre jobben med å løsne brettet igjen veldig enkel. Det er slike limtyper de fleste produsentene av litt dyrere gitarer hvor man påregner lang levetid og dermed behov for service og justeringer gjennom årene bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.