Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikere med trøblete sinn


Roar

Anbefalte innlegg

Sies jo at folk med dårlige erfaring og er litt ustabile skriver den beste musikken, sÃ¥ jeg tenkte vi kunne prøve Ã¥ kartlegge litt.

Devin Townsend - Bipolar

Robbie Williams - Bipolar

Axl Rose - Bipolar

Maynard(Tool & A Perfect Circle) - Emosjonelt ustabli personlighetsforstyrrelse

Billy Joe Armstrong(Green Day) - Panikkangst

:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Synd at «var» i dette tilfellet betyr at han er kurert, og ikke det motsatte... :lol:

Den der var litt drøy. Syntes dette sitatet fra Bill Hicks hadde passa deg godt "I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out." ;)

On topic:

Hvis vi ser på de virkelig STORE musikerne er det jo en del av dem som har hatt sine problemer

Mozart var jo helt sjuk, og mange tror han hadde ADHD, eller lignende (aspargers, ADD osv...). Han skrev f. eks et brev til en guvenør eller lignede en gang. Disse brevene skal naturligvis være veldig formelle og orntlig i språket. Det vr brevet helt til siste setning, der han avsluttet med "ps. Har du tatt din kone bakfra i det siste?" - Hadde han ikke vært utrolig verdiful (han var jo en høyt respektert musiker, selv i sin egen tid) kunne nok et sant utsagt ført til dødsstraff. Han var jo også opiumavhengig mot slutten av livet.

Beethoven har jeg ihvertfall hørt var gal. "Han var hele livet plaget av dårlig helse, og hans sviktende hørsel som følge av en sykdom skapte i tillegg store depresjoner" - wikipedia. Han var stadig i store krangler og hadde et enormt raseri. Han tok jo også opp kampen mot gud; gud hadde gitt han en gave (han var svært klar over at han var en genial komponist), men tok bort hørselen, noe han ble lettere sagt sint over.

Det kan ofte virke som det er en sammenheng mellom store komponister/musikere og et plaget sinn... Det er jo noe som er spekulert mye over, men vansklig å si noe sikkert om. Det har nok også noe med at forskning på hjernen egentlig har kommet så veldig langt, til sammenligning med resten av kroppen. Det har også noe med at hjernen er så ekstremt komplisert at det vil ta litt lenger tid enn... ja resten av kroppen ;)

EDIT: Dette med om alkohol/drugs har noe å si på musikken... Jeg tror det stort sett har mest med kulturen å gjøre. At en blir revet inn i en kultur med mye alkohol og drugs... Jeg tror ikke nødvendig vis at dette har så mye med en pernsons sinn å gjøre, noen er lettere påvirkelig enn andre, og har mer/mindre selvkontroll, men jeg tror ikke noen av oss mer jordnære personer kan vite hvordan det er å være i et sånt miljø. Og om dop har noe å si på musikken er jo en litt annen debatt, men også inntresant. Nok et sitat fra Bill Hicks: "If you don't believe drugs have done good things for us, then go home and burn all your records, all your tapes, and all your CDs because every one of those artists who have made brilliant music and enhanced your lives? RrrrrrrrrrrrrrrrrrEAL fucking high on drugs. The Beatles were so fucking high they let Ringo sing a few songs."

Endret av LilleLars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brian Wilson er jo også et kapittel for seg.

Ingen som har nevnt Syd Barrett? Nå var vel kanskje ikke det vanlig sinnssykdom, men.

Men hiver meg på den, at mye av det som ikke er godt for hjernen, kan være godt for musikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.