Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikere med trøblete sinn


Roar

Anbefalte innlegg

Sies jo at folk med dårlige erfaring og er litt ustabile skriver den beste musikken, så jeg tenkte vi kunne prøve å kartlegge litt.

Devin Townsend - Bipolar

Robbie Williams - Bipolar

Axl Rose - Bipolar

Maynard(Tool & A Perfect Circle) - Emosjonelt ustabli personlighetsforstyrrelse

Billy Joe Armstrong(Green Day) - Panikkangst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Syd Barrett raknet det helt for, til slutt hentet de ham ikke til øvinger lenger. En episode var balnt annet at han gikk opp på scenen og stod nærmest i transe mens han slo over de åpne strengene på gitaren sin, noe publikum seff likte. Han lagde et par soloskiver, som jeg personlig er fan av, før han gikk hjem til moren sin.

Vi har også Ian Curtis, sangeren i Joy Division, som hang seg rett før de endelig skulle ut på turne i USA. Anbefaler dere å se filmen Control, en fantastisk film om livet og musikken hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som mistenkte han ville jo bare ha penger da. :rolleyes: , men tapet spising vet ikke jeg.. Kan ikke tro at det smaker godt.

Hæhæhæ! :lol: Kommer helt anpå typen tapet... Har smakt på et par som rett og slett var dritgode! Koster flesk dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er adskillig enklere å nevne de musikerne som ikke har et "trøblete sinn" :D Vi snakker vel bare om en hÃ¥ndfull mener jeg..

Men da jeg ikke kommer på noen i farta (det sier jo sitt) så kan jeg vel nevne noen av de "syke"

Brian Wilson - en eller annen form for schizofreni/bipolar lidelse. Wilson startet som frontfigur og låtskriver i Beach Boys, men holdt senga, eller i alle fall huset i nesten 20 år grunnet sine problemer. Et litt uheldig første møte med hallusinogener, massive mengder kokain, og mangelen på kvalifisert behandling hjalp sikkert ikke Wilson nevneverdig..

Jaco Pastorius - Antatt bipolar e.l. Jaco var psykisk syk i hele sin artist karriere. Grunnet et stadig økende rusmisbruk og svært vekslende psykisk helse ble det stadig vanskeligere å finne en gig for selv en av verdens beste bassister. Misbruket som forverret Jacos psykiske helse betraktelig, gjorde at han til slutt mistet livet etter å ha blitt stygt mishandlet av en dørvakt i forbindelse med et barbesøk hos en av Floridas barer. Tidligere samme kveld ble Jaco kastet ut av en Santana konsert hvor han bestemte seg for å delta (mer eller mindre) musikalsk på scenen..

Janis Joplin - usiker diagnose, men ekstremt depressiv i perioder. Joplin betegnes ofte som en person helt uten selvtillit og med et intenst ønske om å bli elsket av noen, noe hun etter sigende aldri fikk oppleve da hippie tidens dopkultur og (for artistene) "kvasiglamorøse" liv ikke akkurat la ting til rette for ektefølt kjærlighet og varige bånd mellom mennesker. Merkelig nok vil mange mene.. Joplin var i alle fall en evig "selvmedisinerer" og døde ung av misbruket sitt.

Kurt Kobain - usikker diagnose, men antatt psykisk syk hele sin ungdom og artistkarriere. Nok en selvmedisinerer..

Radka Toneff - usikker diagnose, men døde ung grunnet sin egen psyke.

Nick Drake - usikker diagnose, men behandlet for alvorlige depresjoner. Tragisk historie om en artist som aldri gjorde det noe særlig bra i sin egen samtid, men ble populær noen år etter sin død. Døde etter en overdose av antidepressiva.

Summa sumarum så er det vel slik at veldig mange artister har slitt med psykiske problemer, enten de nå har oppstått tidlig i livet eller har blitt trigget av misbruk e.l. Rekkefølgen spiller egentlig ingen rolle og ofte er det vel vanskelig å avgjøre hva som er "selvmedisinering" og rent misbruk, men de færreste av oss med vettet noenlunde i behold går ikke inn i et massivt misbruk med mindre vi har noen "issues".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo forskjellen på å skrive ei låt om ei dame du så på bussen og det å skyte heroin inn i øyeeplet rimelig stor.

Greener: Mulig at Kurt var bipolar. Lithium er jo en kjent medisin for nettopp det.

Mange mener også at Beethoven var bipolar.

Corey Taylor fra Slipknot er også bipolar.

Jesper Strömblad fra In Flames ble vel nettopp innlagt for alkoholisme.

Alexi Laiho fra Children of Bodom var suicidal.

Faen meg nok å ta av.

Endret av Roar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.