Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En nybegynner


noodles

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på å begynne å spille gitar. Jeg elsker musikk, og å kunne spille noe (utenom c-dur-skalaen på blokkfløyte) hadde ikke vært så dumt.

Til høsten når kontoen min nye høyder med hele 2.000-3.000,-. Går det å få en grei nybegynner-gitar for noen skarve tusinger ?

Har forhørt meg litt, og ett tips jeg har fått lyder som følger:

akkustisk nylon: er snill med fingrane' date=' men låter tamt. billig er det også, men har få bånd og egner seg ikkje for solospel. krever fine negler på høgrehand skal du spele skikkeleg.

akkustisk stål: egner seg bedre for solospel. anbefales!

el-gitar: god spelekonfort, og mange spesialeffekter. litt dyr siden du må ha med

forsterkar! anbefales som 2. valg!

du kan f.eks først kjøpe akustisk stål, så kjøpe forsterker og bruke den på den

akkustiske, og til slutt kjøpe el-gitar![/quote']

Noen innvendinger ? Andre tips ? Burde jeg satse alt på å få en sommerjobb (måtte Gud forby!) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for noe sludder og pølsevev.... akustisk nylon låter NYDELIG! ihvertfall min!

akustisk stål kan være rimelig vanskelig å få dreisen, det er egentlig klassisk å gå og kjøpe en slik og så drite i hele gitarspilling når du kommer til F-grepet. nei, start med billig el-gitar, du. Det er mye enklere og låter mye kulere. den såkalte "Marshall Rock Pack"-greia er helt fantastisk. da får du en helt ok marshallforsterker som du kan leve med en stund, kabler og mye shit, og en vanvittig bra gitar. det er helt sykt, den er egentlig like bra som min amerikanske strat. nei, det er den ikke. men ihvertfall ikke veldig langt unna. også er den så jævli billig! med tuner (veldig fint for nybegynnere)

http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...Produkt_ID=1374

du ser at de som har reviewa den har driti på draget. men ikke bry deg om det. knallgitar, mye bedre enn alt annet til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som gjerne er motivasjonsfaktor i startfasen er muligheten til å lære seg musikken du selv hører på' date=' og eventuelt fremføre denne for andre, og da kommer instrumentvalget litt deretter.[/quote']Da havner jeg i gruppen med el-gitarer.;) Metallica er vel det det går i.

Nå er det heller ikke snakk om å blindt følge andre folks tips. Men heller høre synspunkter fra både ene og andre siden. Nå har ikke jeg penger før til høsten, så har god tid å snakke med diverse folk om deres meninger.

Noen kommer med konkrete forslag, noen gjør - som deg - kommer med generelle tips. JEg kommer til å "legge sammen" det jeg hører for å komme frem til det riktige. Blande mine tanker om saken med andres tips, for å blande smaken min med andres peiling.

Vil nødig gjøre et rævva kjøp siden jeg ikke er stinn i gryn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, enig med nettrom, det er veldig moro med kassegitar, litt mye stress å dra på en forsterker og sånt. men det er altså vanskeligere å spille kassegitar enn elektrisk. dels fordi halsen ofte er mye større, og også fordi strengene (særlig stålstrenger) kan by på hard motstand med barregrep og sånt. det første halve året er det viktig med motivasjon, og jeg mener at det er lettere å gjøre framskritt på en elektrisk gitar.

men for all del, er du motivert nok, klarer du deg fint uansett hva du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall Rock Kit

Marshall Rock Kit er det du trenger for å ta de første skritt innen gitarspilling.

Pakken inneholder en 15 Watt Marshall MG15RCD combo' date=' en Rocket gitar av høy kvalitet, gig bag, 4,5m gitarkabel, gitar-reim med plekter-holder, Korg GA30 gitar-tuner (med batterier), et sett ekstra strenger og to Marshall plekter.

Det er to forskjellige pakker tilgjengelig - GAP15 og GAP15P. som gir deg valget mellom to forskjellige gitarer;

GAP15MG med Rocket Deluxe:

Tradisjonell finish og headstock med sort kropp, krom mekanikk, to single-coil og en humbucker i hvitt og mikrofon-bryter med 5 posisjoner, tremolo-arm og perlehvitt plekterbrett.

GAP15MGP med Rocket Special:

Alt i sort, sort mekanikk, to single-coil og en humbucker i hvitt og mikrofon-bryter med 5 posisjoner, tremolo-arm. Det mørke aggresive utseendet er matchet med en unik headstock.

MG15CDR, 15 Watt Combo:

To kanaler - Clean og Overdrive

Contour-kontroll for dramatisk endring av lyd i mid-området

Emulert linje ut jack og hodetelefon jack

CD-inngang som gir deg muligheten til å spille sammen med dine favorittplater

Naturlig Spring Reverb

8" custom-voiced høyttaler

FDD (Frekvensavhengig demping)

380 x 375 x 205 mm

Vekt: 7,2 kg[/quote']

Noe å ta sikte til ? Er det noe for en nybegynner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kult nok til å begynne med, ja! Satser du på å spille i band eller lignende i løpet av nærmere framtid, bør du kanskje velge en noe kraftigere forsterker. Men det burde funke fint som øvingsforsterker på gutterommet for en nybegynner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville, som jeg har sagt før, lagt på et par tusinger(lån hos foreldre,kompiser,eller skaff deg en jobb!)og kjøpt en eller annen Epiphone. Jeg vet ikke om det finnes andre merker som leverer så mye gitar for penga, men det kan ihvertfall ikke være mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nybegynner er vel det beste en billig-gitar med billig-forsterker. Da finner du også ut om du har lyst til å fortsette med gitar eller ikke. Jeg anbefaler f.eks en Squier eller Louder gitar, og en Squier eller Crate forsterker. Du får kjøpt pakker som ligger på rundt 3000kr. Lyden er ikke bra, men det er ihvertfall lyd! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten jeg må få meg sommerjobb. Problemet ligger jo litt i det magiske tallet 18. Eneste jeg har en relativ sjanse på er som avisbud, og det er vel ikke verdens best betalte jobb. 120-130 i uken. Nei, jeg må nok løpe rundt i Knarvik og se om noen har en ledig stilling i ferien.. Ønsk meg lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.