Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydnivå på senen


morten

Anbefalte innlegg

Som tidligere nevnt, så har vi kastet ut monitorer og monitorforsterker. Med det oppnår vi flere ting.. Letter rack, nesten fraværende feedback, men mest av alt et lavere lydnivå på senen.. har hatt alt for mange spillejobber med øresus etterpå..

For meg virker det som om mange gitarister skaffer seg store kabinetter og pøser på med lyd og topper på 300w

Jeg bruker heller en 50w Combo og mikker opp.. Jeg mener man får en mye finere og mere balangsert lyd ut i PA`n

Jeg vurderer også å gå fra 2X12 TIL 1X12, men samtidig er det etter min mening veldig fin lyd i forsterkere med 2x12.

Ser det er flere Gitarister som kun har en POD el.l og midibrett rett i bordet. Sammen med bra mikker så kan man få utrolig bra lyd i PA`n med et enkelt oppsett.. For Metal gjengen er vel POD et tabu vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han glemte å si, som han gjorde i den andre posten, at de bruker in-ear monitoring istedet. :)

Forresten...for mange vokalister så holder det faktisk med noen bra øreplugger istedet for in-ear. Jeg vet at bl.a bruce Dickingson i Iron Maiden hverken har noen dedikerte vokalmonitorer eller in-ear system i øret...han benytter seg heller av øreplugger.

Ideen bak dette er at når man har en plugg i øret så hører man faktisk stemmen sin bedre i forhold til omgivelsene...prøv selv ved å stikke en finger i øret.

Så han trenger bare å høre den generelle lyden på scenen, og stemmen sin inni i hodet for å intonere riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trommis må jeg bare få si en ting.. vanlige monitorer er MYE fetere enn in-ear! (min mening)

Med vanlige monitorer får man bedre bassgjengivelse og du får bedre inntrykk av musikken! Det er bedre å spille trommer når du kjenner basspulsen dunke litt i deg! ;)

Ellers er det som de fleste her skriver, at man ikke bør overdrive! Tenker ikke pga. øresus da, men hvis monitoringa er for høy høres det for jævlig ut i salen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.