Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender tapte trademarksaken!


Debris

Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser du en viss likhet? Det ene er en Vw, det andre en Toyota. Dette er ett av mange eksempler. Og det blir mer og mer vanlig for hver dag som går.

DÃ¥rlig eksempel. Det der er ikke en bil, det er en pickup :P

Eksempel:

Porsche 911 har hatt ganske likt design siden 50-60 tallet, og kun blitt modernisert. Tenk om Mazda hadde lansert en bil med identisk design, bare litt forskjellige dørhåndtak og nye farger samt andre felger, og annerledes gearkasse, motor og drivverk.

Porsche hadde da saksøkt Mazda, og garantert vunnet saken. Hvorfor skal det være annerledes når det gjelder design av gitarer? Design er stort sett kategorisert som en merkevare, og kopiering av design er lite innovativt, lite kreativt og ikke minst frekt mot de som opprinnelig lanserte designet og som har gjort det til sin merkevare.

Tenk deg Coca-Cola skriften på en Pepsi flaske og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, hvis det der er et dårlig eksempel, fordi det ikke er en bil, så gir jeg opp. Mot slike argumenter, må man bare gi opp, det er helt klart.

Jeg tok nok helt feil.

Hva skal man si til alle som faktisk kjører rundt i en pickup, og som tror de kjører bil, at de kjører da?

Og for all del, du bør varsle norske myndigheter om at mange freser rundt i ettellerannet, som ikke er biler, men tror de kan gjøre det, fordi de har førerkort for bil? Denslags tull bør vi sette en stopper for tvert!

Videre ser jeg fram til din definisjon av hva som ikke er "gitar", og som derfor ikke skal være med i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, hvis det der er et dårlig eksempel, fordi det ikke er en bil, sÃ¥ gir jeg opp. Mot slike argumenter, mÃ¥ man bare gi opp, det er helt klart.

Jeg tok nok helt feil.

Hva skal man si til alle som faktisk kjører rundt i en pickup, og som tror de kjører bil, at de kjører da?

Og for all del, du bør varsle norske myndigheter om at mange freser rundt i ettellerannet, som ikke er biler, men tror de kan gjøre det, fordi de har førerkort for bil? Denslags tull bør vi sette en stopper for tvert!

Videre ser jeg fram til din definisjon av hva som ikke er "gitar", og som derfor ikke skal være med i diskusjonen.

Du er flink til å henge deg opp i en liten detalj for så å unngå å svare på resten av innlegget :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink til å henge deg opp i en liten detalj for sÃ¥ Ã¥ unngÃ¥ Ã¥ svare pÃ¥ resten av innlegget :lol:

Nå tror jeg du må parkere den samenligningen med biler først som sist egentlig.. Biler er til motsetning av gitarer noe som fornyes og moderniseres omtrent på årlig basis. Faktisk er et av de viktigste salgsargumentene nettopp nye modeller med nytt design. Men hvis du nå på død og liv skal bruke denne sammenligningen, så kan du jo se litt på hvorfor alle gjennomsnittlige sedaner eller stasjonsvogner fra de ulike produsentene er så like ? Hvorfor velger alle omtrent de samme linjene hvert år modellene re-designes ? kom de på akkurat samme idé samtidig tror du ? ..

Svar heller på det jeg spurte deg om tidligere - hva som gjør en gitar til en "kopi". Det virker nemlig noe uklart hva du egentlig mener er originalt og hvem som eventuelt "eier" dette designet.

Ta gjerne utgangspunkt i PRS eller en annen produsent og forklar så hva du mener er "kopiert" og hvem som eventuelt sitter på rettighetene til opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit så mener jeg at design er et varemerke. Tar man et design noen andre kom med først og lanserer sitt eget produkt basert på et identisk design (som mange av LP og Strat kopiene har) så kopierer man et design noen andre var ute med først. Om det tekniske er på lik linje eller bedre spiller ingen rolle, det er uansett et designkopi av en original. Man tar et produkt noen andre har utformet og designet, modifiserer det, gir det et nytt navn og lanserer det som sitt eget produkt. Ja der har vi innovasjon på sitt beste... Personlig så har jeg null respekt for firmaer og mennesker som bedriver slikt.

Det er helt greit at et produkt utvikles med basis i et annet produkt, altså at det moderniseres. Men når form og funksjon er tilnærmet identisk men med et annet navn så blir det bare for dumt. Å bytte pickup's og en bryter eller to på et produkt bør ikke gi et firma god nok grunn til å kalle det sitt eget produkt, da det er en lett modifisert utgave av en original. Sånn sett burde den eventuelle gitaren blitt kalt "Stratocaster by Fender, customized by PRS" bare for å ta et eksempel.

Ikke alle biler ser like ut. Ja de har samme form, men detaljene er helt annerledes. Gitarkroppene på LP og Stratocaster kopiene derimot er stort sett 100% identiske, med unntak av forskjellige brytere og farger! Du ser ikke en Mercedes med identisk karosseri som en BMW men med andre dørhåndtak noen steder gjør du?

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil har Fender fått en eller annen viktig designpris for Stratocasterdesignet.

Det spennende spørsmålet er hvor lik en gitar skal være for å regnes som en kopi,

og om alle kan kalle gitarer med lignende fasong for en Strat eller Stratocaster? Det er vel Fender sitt navn?

Jeg syns i grunnen det er litt fint at elgitaren på en måte har funnet sin form.

Alle merkelige forsøk på forandringer som har blitt gjort opp i gjennom åra har ikke slått an.

Kanskje det er slik en elgitar skal se ut? Akkurat som en akk.gitar eller en fiolin ser ut som den gjør?

Jeg håper disse mindre gitarbyggerene fortsetter med å lage gode gitarer, og klarer å lage gode alternativer,

men de bør vel også satse litt på egenutvikling av modeller?

Jeg er mer bekymret over at Fender nå snart eier alle andre gitarmerker unntatt Gibson.

Det er ikke bra at ett firma har så stor kontroll over gitarmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar et produkt noen andre har utformet og designet, modifiserer det, gir det et nytt navn og lanserer det som sitt eget produkt. Ja der har vi innovasjon på sitt beste... Personlig så har jeg null respekt for firmaer og mennesker som bedriver slikt.

Du har en helt feil innstilling når det gjelder gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er bare problemet at Gibson ikke oppfant LP formen, Fender oppfant ikke sin egen headstock eller halstype osv. Det ble utviklet mange ulike gitarer i "pioneer årene" men det faktum at Fender og Gibson ble de to store alle kjenner til betyr ikke at de oppfant måten en bolt-on eller set-neck gitar utformes, det de derimot gjorde var å finne måter for å masseprodusere gitarer med forholdsvis enkle midler basert på til dels gammelt tankegods.

Din påstand om at "kopi" produsentene selger gitarer som er omtrent 100% like med originalene faller på sin egen urimelighet, hvis du virkelig tror at fargen og et par brytere er eneste forskjell må du ta en titt på hvordan en gitar er oppbygd.. Selve formen på kroppen utgjør en relativt liten del av hva en gitar er/blir. Dessuten er det nå en gang slik at folk flest foretrekker gitarer som er basert på noen få klassiske former, som igjen har sitt tydelige opphav i eldre akustiske gitarer. Et annet argument for å holde seg til de standardiserte modellene er at man plutselig har tilgang til et stort antall deler fra produsenter som har tjent penger på modernisert og videreutviklet deler til klassikerne fra Fender, Gibson og andre eldre produsenter.

Nå eksisterer det selvsagt gitarer som er forsøk på å kopiere eldre klassikere 100% men det er ikke disse gitarene som har blitt omtalt i denne tråden så langt i alle fall.

Som jeg har nevnt tidligere holder ikke bil sammenligningen din vann. Jeg kan ta første setning i din egen argumentasjon og snu den om :

"Ikke alle biler ser like ut. Ja de har samme form, men detaljene er helt annerledes"

Ikke alle gitarer ser like ut. Ja de har samme form, men detaljene er helt annerledes

La oss heller ta utgangspunkt i noe som ligger litt nærmere el-gitaren - Piano, strykeinstrumenter, blåseinstrumenter - altså andre instrumenter basert på klassiske design. Er det kopier ? Er et Steinway en kopi ? Det er jo basert på eksisterende konstruksjoner med lange tradisjoner, selv om Steinway selv videreutviklet instrumentet.

Det Fender og Gibson først og fremst gjorde var å forme to skoler for hvordan en el-gitar kunne lages og produseres. Disse to skolene er de vi fortsatt følger og dermed vil gitarene ligne på hverandre. Så enkelt er det egentlig. For gitarer gjelder det i stor grad at form følger funksjon og tradisjon.

Men igjen må jeg påpeke at du er så lite konkret på hva du mener gjør en gitar til en kopi - er det kroppsfasongen du mener er problemet ? eller mener du f.eks at alle gitarer med singelcoil pickups er Fender kopier ?

Og la oss slippe flere sammenligninger med biler.. Snakk heller litt om gitarer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss heller ta utgangspunkt i noe som ligger litt nærmere el-gitaren - Piano, strykeinstrumenter, blåseinstrumenter - altså andre instrumenter basert på klassiske design.

Vi gitarister er jo egentlig velsignet med veldig stor variasjon i forhold til de fleste andre instrumenter.

Forøvrig vil jeg si meg enig med Greener i denne diskusjonen - og synes egentlig ingen motargumenter har holdt mål. Et enda nærmere eksempel en instrumentene Greener nevner er jo klassiske gitarer. Disse er veldig like utseendemessig, men treverk, konstruksjon og håndarbeide gjør likevel at det kan være STOR forskjell fra en modell til en annen. Det samme gjelder el-gitarer som tilsynelatende ser ganske like ut - og her kommer også nye variabler inn, som mekanik (eks. trem-systemer) og elektronik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Borge har mange gode poeng, men spør du meg er Fender for sent ute. Og det spørs om ikke Strat-designet(kroppen) er for nærme et klassisk kassegitardesign kombinert med to opplagte cutaways for tilgjengelighet til øvre bånd. Men den debatten skulle vært tatt for 70(?) år siden eller noe sånt, nå er det vel seint.

Ang andre instrumenter så har de LANGT lengre tradisjon og å klargjøre opphavsrett der er langt vanskeligere. Dårlig poeng Greener. Samme med

"Ikke alle gitarer ser like ut. Ja de har samme form, men detaljene er helt annerledes", dårlig poeng igjen Greener. Strat-formede gitarer ser like ut imo.

(Yngcthie, drop de besserwisseraktige bemerkningene, ta heller å bruk noe av den kostbare tiden din til å faktisk si hva du mener.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.