Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om strenger


Submoose

Anbefalte innlegg

Jeg begynte nettopp å spille bass, sÃ¥nn ca i midt i februar. Jeg bare lurer pÃ¥ nÃ¥r er det man bør skifte strenger for første gang? Jeg veit at det ikke er før om en god stund, men jeg bare lurer pÃ¥ nÃ¥r det man bør gjøre det. Og hvilke strenger er gode bruke/har god lyd? Har sett litt pÃ¥ DR Extra Life Black Beauties siden de bare er utrolig tøffe :P

Har en Ibanez SR-305 hvis det veldig relevant :)

http://resources.ibanez.com/resourceservic...om/SR305IPT.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ikke å koke bass-strenger. Det er greit nok at de blir brightere med en gang, men det tar ikke mange timene før de er tilbake til gammel lyd. Det er mye bedre å rense de ved å legge de på sprit noen timer. Siden man bor i Norge, og sprit er farlig, er konsentrert spylevæske et greit alternativ.

Så for en tid tilbake en kar som hadde laget seg en "strengerenser ved hjelp av en bit avløpsrør og to endestykker, der han hadde festet en krok i det avtagbare endestykket. Der festet han strengene. Så fylte han røret med sprit, slapp nedi strengene og lot de godgjøre seg et døgns tid. Genialt.

Når det er sagt, så er det aller beste, billigste og lureste trikset for å bevare bass- strenger enkelt, og krever ikke noe ekstra utstyr. Det er sånn: Vask henda før du spiller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter når de er helt daue, det bør helst sammenfalle med god råd, så det blir heller sjelden. Hvis det er krise har jeg kokt strengene 10-15 minutter sammen med noen dråper Zalo. Det varer ikke lenge, men holder en gig eller en dag i studio.

Liker godt GHS og DR strenger på bass, Ernie Ball er også greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bytter strenger annenhver uke, mens andre bytter én gang i året. Selv bytter jeg når jeg føler for det og har råd til det. Jeg bruker Thomastik Superalloy-strenger som er veldig fine og snappy, og varer veldig lenge.

Men, som folk har sagt før meg: Strengevalg er veldig subjektivt. Du bør egentlig prøve litt forskjellig og finne ut hva du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.