Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akustikk for en nybegynner.


Anbefalte innlegg

Hei! Har begynt å fordype meg i studiohimmelen/helvete. Og begynner Ã¥ forstÃ¥ meg pÃ¥ veldig mye, iallefall mer og mer hver dag... Men nÃ¥r det kommer til akustikk og lyddemping sliter jeg litt.

Det jeg lurer på er om jeg kan lage frittstående lyddempings plater/vegger for å få det best mulige lydbilde til miksing av låter?

Og hva jeg må ha av materialer? Var på maxbo og snuste litt på rockwool idag, men dem kunne null og niks om detta..

Grunnen til at jeg skal ha det så og si "flyttbart" er at jeg sannsynligvis kommer til å leie leilighet ganske mange år fremover og kanskje skifte leilighet flere ganger. eventuelt flytte studio inn i et lokale.

Har laget en tegning :blush: :

skisse.JPG

Håper noen skjønner hva jeg er ute etter og har noen smarte svar.

EDIT: Fant et bilde av hvordan man kan kjøpe det proft:

mw831_2.jpg

Ikke at jeg vil ha det så fancy, men noe med samme funksjonalitet.

Endret av enotodden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne i noen studioer her og der, og uten Ã¥ nevne navn, var jeg i ett som hadde dempet pÃ¥ følgende mÃ¥te, der var jo hele greia festet i veggen, men det er ikke noen i veien for Ã¥ bruke "løse" paneler.

De hadde foret ut veggene med lekter på 384*768 mm (tror det er det som er målet, vanlig halvannentomtretom.), kledd med rockwool , og rett og slett stiftet filt på utsiden. Skal du ha frittstående elementer, kan man kanskje bruke sånne harde brunittplater bak, sånn 5 mm tykke? Disse elementene skulle bli noe lignende som det du viser på bildet der, og kommer ikke til å koste noen formue.

Dette var ikke noe "lekestudio", men en bedrift som leverer lyd som du har hørt maaange ganger på radio og TV.

Ellers kommer man faktisk langt med bokhyller, tepper og masse skrot og rot, også. Det å bryte opp rette flater er i første rekke det som gjelder.

Til sist kan kanskje dette være til inspirasjon? I huset der jeg jobber, er det et frisørfirma, og de hadde satt ned til containeren en sjokkselger for Wella- produkter som besto av til buede flater.

Jeg plukket den med meg, og utstyrt med litt vertkøy og diverse småtteri fra Biltema laget jeg to reflektorer. I mine ører fungerer de utmerket. De er blant annet brukt under innspillingen av låtene i signaturen min.

Det er sikkert ikke perfekt, men det er ikke "lydteknikeren" som ratter lyd heller.

58295_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23162/58295.jpg

58296_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23162/58296.jpg

58490_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23235/58490.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva tror du/dere når det gjelder bass da.. Kommer disse elementene med rockwool og brunittplater til Ã¥ absobere(er det det heter?) lave frekvenser godt? eller mÃ¥ jeg til med bassfeller inne i detta her for Ã¥ fÃ¥ bra effekt?

Bildene dine var faktisk til veldig til inspirasjon! Likte også veldig godt miksen i "No, I shot the sheriff".

Nyfrelst fan av CastorFiber ^_^

Endret av enotodden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mest erfaring av lyddemping i live sammenheng, men kanskje eg kan bidra her også? :)

Men først.. De veggene, skal du bare bruke de til miksing eller skal du bruke de under opptak også? Med svære basstrommer og høylytte gitarforsterkere?

Om du skal bruke disse veggene for det meste til miksing så tror eg ikkje det blir noe problem om du skulle havne i ei lita bassfelle, vertfall ikkje om du sender produktet avgårde til mastring en annen plass. Da vil disse rette opp i en del visst du har gått på en smell.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studioet jeg snakker om, driver med produksjon av tale/ tv- lyd, så så veldig mye dypbass er det sikkert ikke snakk om. Jeg tror det er veldig vanskelig å svare skikkelig på det, det avhenger jo av rommet ellers, hvilke frekvenser du får, hvor nøye du er selv og sikkert andre faktorer.

Skal man drive litt alvorlig med dette, er det sikkert lurt å kjøpe seg en rimelig målemikrofon og analysere litt for å finne ut hva som trengs.

Uansett, jeg er av den oppfatning at er man amatør, så er man amatør.

Vil man drive med innspilling som hobby, så får man gjøre det, nemlig spille inn.

Vil man ha som hobby å lage portable lydstudioer, så for all del- litt særere, kanskje, men da driver man ikke med innspilling.

Poenget mitt er at når man ikke er kjempeproff, så vil noen tiltak bringe en langt avgårde mot et akseptabelt resultat. Klarer man å lage det perfekte opptaksmiljø, er det fortsatt masse som står igjen før man lager brukbare mikser. Det krever nemlig kunnskap og erfaring. Hvis jeg leier meg et profft studio, og setter i gang med opptak, vil jeg fortsatt mikse som en amatør, fordi det er det jeg er. Derfor synes jeg det er fornuftig å begrense seg litt når det gjelder innredning og demping, fordi man kanskje ikke klarer å utnytte det superflotte miljøet uansett.

Det blir litt som med gitarspilling, jeg hadde sikkert vært en flinkere gitarist hvis jeg hadde droppet dette forumet, sluttet å surfte og sikle på utstyr, og heller brukt den tiden på å øve på gitar. Sånn er det nå bare.

Forresten- link til bassfelle her: http://europa.spaceports.com/~fishbake/basstrp/basstrap.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men jeg håper på å lære mer og mer av dette, og gå på kurs etterhvert og lignende så jeg etterhvert kan bli flink i studio og grunnet til at jeg vil isolere som dette er å gi meg selv et miljø der det er mulig for meg å lære meg miksing og øve på dette uten altfor mye misvisende påvirkning fra omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Har mest erfaring av lyddemping i live sammenheng, men kanskje eg kan bidra her også? :)

Men først.. De veggene, skal du bare bruke de til miksing eller skal du bruke de under opptak også? Med svære basstrommer og høylytte gitarforsterkere?

Om du skal bruke disse veggene for det meste til miksing så tror eg ikkje det blir noe problem om du skulle havne i ei lita bassfelle, vertfall ikkje om du sender produktet avgårde til mastring en annen plass. Da vil disse rette opp i en del visst du har gått på en smell.. :)

De skal kun brukes til lytting. Jeg håper å kunne mastre mine egne produkter etterhvert, så jeg håper å få best mulig løsning uten å smelle i med 20.000 kroner for noe som er vetugt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Et lite triks som kan spare deg for litt problemer kan være å benytte et speil for å plassere noen absorbenter rundt der du sitter for å mikse.

Det som ofte skaper mest problemer er det som kalles direkte refleksjoner. Dette er de lydene som går ut fra høyttalerene dine og refleteres i en flate før de kommer tilbakt til der du sitter og lytter. Den reflekterte lyden er litt forsinket i tid i forhold til den lyden som kommer direkte fra høyttaleren og dette skaper faseproblemer. Hvis du sitter i lytteposisjon foran høyttalerene og du får noen til å flytte rundt på et lite speil langs vegger og tak, så vil du se hvor du må plassere absorbenter for å dempe disse direkterefleksjonene. Der du kan se høyttalerene i speilet, der vil også lyden reflekteres. Dette ble en litt klønete forklaring, men jeg håper du forstår prinsippet. Jeg tror et greit og billig alternativ til en sånn absorbent vil være å gå til et trelasutsalg og kjøpe rockwool takhimlingsplater for akustisk demping av kontorlokaler o.l. Jeg mener disse finnes i 60 x 60 x 5 cm. Dette er ikke superprofft men det er billig, effektivt og veldig portabelt.

Endret av McMoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.