Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål ang. bruk av plug-ins


Anbefalte innlegg

Tjena,

Har investert i oppgradering av hjemmestudioet mitt.

Cubase 4

Amplitube 2

Focusrite Saffire PRO 40 lydkort

Dog, jeg har ikke hentet ut annet enn Cubase'n ennå, sÃ¥ ting er ikke pÃ¥ plass.

Men siden jeg har niks erfaring med plug-ins, så lurer jeg litt på hvordan de fungerer.

En konvensjonell gitarforsterker vil høre forskjell på forskjellige gitarer og resultatet kan bli smått annerledes med to forskjellige gitarer.

Forsterkeren plukker opp type picup's, treverk, strengetyper og you name it.

Derimot dersom jeg kjører gitarsignalet helt clean inn i ett lydkort og lar plug-insene legge til effektene... vil disse stort sett bare plukke opp tone og lengde, eller vil også disse gjøre forskjell på forskjellige gitarer?

Mest sannsynlig ett tåpelig spørsmål...men det hadde bare vært kjekt å få bekreftet det.. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil definitivt høre forskjell pÃ¥ gitarer, ja. NÃ¥r det er sagt ville jeg byttet ut Amplitube med GuitarRig 3. Bedre amp-simulator software finnes ikke i dag. sÃ¥vidt meg bekjent.

Det er notert...

Jeg kjente litt til Amplitube fra tidligere og vurderte Guitar Rig... men vi får se hvor nøyd jeg blir.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er notert...

Jeg kjente litt til Amplitube fra tidligere og vurderte Guitar Rig... men vi får se hvor nøyd jeg blir.

Takk for svar :)

Gjør bare oppmerksom på at jeg har begge, men bruker kun GR3. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil definitivt høre forskjell pÃ¥ gitarer, ja. NÃ¥r det er sagt ville jeg byttet ut Amplitube med GuitarRig 3. Bedre amp-simulator software finnes ikke i dag. sÃ¥vidt meg bekjent.

Sjekk ut Eleven. Om det er bedre er sikkert en smakssak, men en mulig konkurrent som kan være verdt å sjekke ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å legge til det også, snakker jeg her om allround ampsimulator. At det finnes bedre software ifht. hi-gain tviler jeg ikke på, men jeg driver lite med den slags, så det kan jeg ikke uttale meg om. (Vet heller ikke om forslagene som har kommet er basert på hi-gain...)

Snakker ut i fra egen erfaring med GR og Amplitube, der jeg foretrekker GR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så kan jeg anbefale PODFarm/Gearbox. Fungerer glitrende imo, nettopp brukt det til en studiosession. Riktignok er det best om man kjøper litt ekstrapakker (fÃ¥s billig til tider) :)

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Guitar Rig 3... har denne plug-ins for bass også?

Ellers så er den jo unektelig fristende.

Ett lite spørsmål til når det gjelder plug-ins.

En får jo litt annen "feel" når en spiller med diverse effekter.

Jeg vet mange rent opptak fra gitaren og legger på effektene i ettertid og på den måten kan de legge til eller fjerne effekter etter eget godtbefinnende.

Går det å ta opptak med plug-ins og fjerne de etterpå for så å endre?

Det hadde jo vært en absolutt fordel da en kan spille med litt mer "feel" for hvordan det blir, men likevel stå fri til å endre effekter etterpå dersom det ble litt feil kontra resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Guitar Rig 3... har denne plug-ins for bass også?

Ellers så er den jo unektelig fristende.

Ett lite spørsmål til når det gjelder plug-ins.

En får jo litt annen "feel" når en spiller med diverse effekter.

Jeg vet mange rent opptak fra gitaren og legger på effektene i ettertid og på den måten kan de legge til eller fjerne effekter etter eget godtbefinnende.

Går det å ta opptak med plug-ins og fjerne de etterpå for så å endre?

Det hadde jo vært en absolutt fordel da en kan spille med litt mer "feel" for hvordan det blir, men likevel stå fri til å endre effekter etterpå dersom det ble litt feil kontra resten.

Det er noen presets for bass også ja. I tillegg står du jo helt fritt til å lage egne.

Når man recorder med plug-ins, er det et rent signal som blir tatt opp, selv om en effekt ligger på mens du spiller inn. Du kan da leke deg som du vil med lyder, oppsett og effekter etterpå.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.