Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ørepropper når man spiller ....


Deryck

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bruker selv de dyre støpte med 9dB (tror jeg) demping. Alt annet jeg har prøvd er bare drit. Man liker jo selvfølgelig ikke å ha noe som helst i øra, men kjenner man at det tar litt på så er de støpte et must. Kjøpte dem for 13.000 hos Resound i Oslo. Tror de er noe av det billigste her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe! Har vel ikke vært billigst i landet til 13.000 nei! Men allikevel synes jeg det er drøyt å bruke over 1000 spenn på ørepropper når du får helt greie til 250 kr..

Er en av de med lite gryn i lomma.. :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så gikk de til 250 kr nesten rett i træsjen (eller til bandkamerater når de har glemt ørepropper). Tåler ikke så mye reduksjon i diskanten. Hører nesten bare bass.

Alt er jo et spørsmål om prioriteringer. Jeg har f.eks. alltid slitt med ørebetennelser og dermed svake tromhinner (fikk 2 i hørselstest på sesjon; var kanskje ikke så veldig aktiv).

Men best mulig lyd må jeg ha når jeg spiller... Vel, det blir jo nest beste lyd med støpte ørepropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Gnome: hva er poenget med å spille lavt? når man har trommer' date=' bass og to gitarer, må jo lyden skrus opp. Mye av grunnen til at det blir bra live, er at lyden er høy.

Jeg bruker øre propper på cirka annenhver sang, funker bra det[/quote']

Det er faktisk genialt å spille lavt på øving, lyden blir renere, og det blir enkelrere å finne feil. Så lenge trommissen klarer å spille lavt så er det ikke et problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen sånne til 250 syns ikke de dempet lyden i det hele tatt

hadde piping etter bandøving liavel, er gått tilbake til de oransje

vanlige som man ca får gratis, syns de demper lyden mer for de kan man liksom stikke inni på skeive :P

Har litt vondt i øra etter bandøvinger pluss konserter uten ørepropper og øreproppene bare satt rett inni så de demper ikke så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her frisker vi opp gamle tråder som bare det, men dette er jo en viktig tråd, så det tjener et godt formål...

Jeg etterhvert spilt med mange forskjellige ørepropper - både "sov-i-ro"-typen av skumgummi man får på apoteket (demper ca 30db), E-A-R-plugger (små juletrær) til 250 og nå de siste to årene med Elacin formstøpte til ca 1300.

Ørepropper fra apoteket (10 kr stykket?) er flotte til sitt bruk - f.eks når man skal sove i nærheten av noen som snorker, bruker verktøy, når man skal studere - og når man er på konserter hvor det spilles SINNSYKT høyt , eller man er så dum/uheldig at man står rett foran PA-høyttalerene. Det er ubeskrivelig vanskelig å spille med dem, mest fordi man ikke hører selv hvor høyt man spiller.

EAR-pluggene, som da jeg hadde dem dempet ca 12 db, var betraktelig bedre til spilling/øving i trange rom, særlig i det øret som ofte sto en halv meter fra en cymbal. Til 250 kroner er de en investering som bør følge deg i gitarkassa eller i lomma på konserter, utesteder og alle andre plasser der lydnivået er høyt.

Elacinpluggene (de formstøpte) er det mest geniale jeg noen gang har kjøpt for ørene:) De demper lyden så bra at det går an å spille med dem, fordi frekvensbildet forblir noenlunde intakt. Jeg drar ikke på konserter eller bandøvinger uten å ha dem med, og får bestandig bruk for dem. Det krever selvfølgelig litt tilvenning, men nå går det som bare det.

På konserter, når andre rundt meg klager over at lyden er for høy og at bassen overdøver alt i lydbildet, hender det ofte at jeg står der og nyter at lyden er så bra - nettopp fordi proppene fjerner mye av støyen i lydbildet, og tar det ned på et nivå hvor det går an å lytte på musikk. Mine demper 15db, og det er nok i de fleste tilfeller. Har kun opplevd at de dempet for lite 2 ganger - på konserter med hhv Turboneger og Pearl Jam...

Folkens, det er ikke tøft å utsette ørene for høy musikk. Hvis det piper eller er "vatt" i ørene etter en øving, konsert eller en joggetur med iPoden, har volumet vært for høyt. Så enkelt er det. Hvis 1500 eller også 250 kroner er alt for mye penger, tror jeg det kan være lurt å ønske seg plugger i bursdags/julegave av foreldrene sine - de pleier å ha forståelse for at poden vil ta vare på seg selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.